30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
יומן פוליטי

נתניהו במלכודת תאצ'ר

נתניהו את תאצ'ר : נרדפו ע"י התקשורת והשמאל, ניצחו את היריבים, הרפורמות שלהם הביאו שיגשוג למדינות שלהם, בזו לחבריהם, ובסוף עצה קטנה לנתניהו.


גורם בבית הנשיא צחק כאשר ראה את התהליך שמוביל נתניהו לבחירות מוקדמות. הגורם אמר : "סיעת הליכוד דומה לכבשים המובלים לשחיטה. בשיחות עם כולם שם אף אחד לא רואה סיבה ללכת לבחירות. יחד עם זאת, חלק לא קטן מבין כי הוא לא יחזור לכנסת הבאה". לכן, מעריך אותו בכיר כי נתניהו נמצא במלכודת תאצ'ר.

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות מותה של מרגרט תאצ'ר:

"היום אני אבל על מותה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, הברונית תאצ'ר.
היא הייתה מנהיגה דגולה. אשת עקרונות, בעלת נחישות, אמונה עצמית, כוח, אישה גדולה.
היא הייתה ידידה איתנה של מדינת ישראל והעם היהודי.
היא העניקה השראה לדור של מנהיגים פוליטיים.
אני שולח את תנחומיי הכנים למשפחתה, ולממשלה והעם בבריטניה"
קצת גוגל והינה השווה בין שני המנהיגים נתניהו את תאצ'ר

 

 

נתניהו הוא ממשיך דרכה של תאצ'ר. ב – 2003 כשר האוצר שם על שולחן הממשלה תוכנית כלכלית מקיפה שתפקידה היה לשנות את מבנה הכלכלה של מדינת ישראל שהייתה תלויה בגרונה וכל מיני מגזרים פגעו בה.
נתניהו לקח את המדיניות של תאצ'ר והביא אותה לתוך מדינת ישראל, בריטניה של תאצ'ר נראתה שונה לחלוטין מזאת שהייתה לפני תאצ'ר. הבריטים כינו אותה "אשת הברזל" ולא בכדי. היא הייתה ראשת ממשלת בריטניה כנציגת השמרנים כ-11 שנה ברציפות. "עם כניסתה לתפקיד ב-1979 ההכנסה לנפש בבריטניה הייתה מאוד נמוכה יחסית לכלכלות מערביות, התעשייה נסוגה בצורה חמורה והמצב הכלכלי היה נראה ללא מוצא , המדינה הייתה תלויה במונופולים ותאגידים ותאצ'ר לקחה באומץ רב והפכה את הכלכלה עד שבסוף כהונתה אנגליה הפכה להיות מעצמה כלכלית. זה היה חזונו של נתניהו ב – 2003: נתניהו התעלם מהקולות של השמאל כפי שתאצ'ר התעלמה מהשמאל הבריטי. לא לחינם קראו לה אשת הברזל. היא התעלמה מהקולות הרעים של השמאל והתקשורת. בשמאל באנגליה כאשר ראו אותה מנצחת פעם אחר פעם רק יכלו לייחל ליום מותה. אפילו אלטון ג'ון התבטא כי כאשר עבר יום הוא התקרב עוד יום למותה של תאצ'ר.
תאצ'ר ששלטה ביד רמה על מפלגתה והרגישה כי רק היא מביאה את הניצחון התנהגה בבוטות וזילזול לא רק כלפי עמיתיה מהשמאל וגם כלפי חברי מפלגת ושרי ממשלתה.
גם כאשר הייתה מאוסה על ידי חלקים ממנהיגי ותומכי המפלגה בעצמה היה לה גרעין קשה של תומכים. גרעין זה לא הספיק לתאצ'ר לשמור על השלטון ב-1987 נבחרה תאצ'ר בשלישית אך הפופולריות שלה דעכה. היא נתפסה כקשוחה ולא אכפתית ובשנת 1990 איבדה את השליטה במפלגתה.

בקדנציה האחרונה החלו להיווצר סדקים ראשונים במפלגתה, בעיקר עקב מדיניותה הבלתי מתפשרת בתחום הכלכלי סביב מס הגולגולת, התנגדותה העקבית להצעות שבאו מבריסל בדבר הגדלת כוחו של האיחוד האירופי ואי נכונותה להקשיב לדעות אחרות שבאו מאנשי מפלגתה.

חברי מפלגתת השמרנים החלו לחשוב שתאצ'ר מהווה סכנה להמשך שליטת השמרנים, עקב אי נכונותה להתפשר ולהקשיב. ב-1 בנובמבר 1990 התפטר במפתיע ג'פרי האו, סגן ראש הממשלה, מי שהיה במשך 15 שנים אחד האישים הנאמנים לה ביותר, וזאת עקב סירובה של תאצ'ר לקבוע לוח זמנים לדיונים על איחוד המטבע עם מדינות אירופה. מי חלם אז שהשמרנים יהיו אלו שיובילו יציאה מהאיחוד האירופאי שמתבצע בימים אלו על ידי ראשת הממשלה החדשה תרזה מיי. חבר מפלגתה, מייקל הזלטיין, שלפי הסקרים נשף בעורפה של תאצ'ר על הנהגת המפלגה השמרנית, ניצל את ההזדמנות ומספר ימים לאחר מכן, עמד מול תאצ'ר בבחירות על הנהגת המפלגה. בסיבוב הראשון הזלטיין קיבל מספיק קולות על מנת להתמודד מול תאצ'ר בסיבוב שני, הפתעה שתאצ'ר לא הייתה מוכנה לה. בערב ה-21 בנובמבר 1990, לאחר שחזרה מוועידת פריז שעסקה בסיום המלחמה הקרה, נכנסו ללשכתה בזה אחר זה חברי הקבינט והביעו חוסר אמון ביכולתה להמשיך לכהן כראש הממשלה. למחרת היום הודיעה תאצ'ר על פרישה אך השתמשה בכוחה והמליכה את ג'ון מייג'ור  ומנעה ממייקל הזלטיין לרשת אותה.

נתניהו נמצא במצב דומה לתאצ'ר : הוא שנוא נפשם של השמאל בישראל. הוא נרדף על ידי רבים מהאמנים בישראל. אם אם לא מדברים על כך בקול רם גם פה יש לא מעט מהשמאל המייחלים למותו כי הם לא רואים תקווה. בכל פעם שכבר מגיעים לבחירות נתניהו מנצח למרות הסקרים ולמרות התקשורת העוינת. נתניהו יכול להסתכל מעבר לכתף שלו ולראות שהמדיניות שלו ניצחה מדינת ישראל הגיעה אל מיקום גבוהה בכלכלה העולמית עם אחוזי אבטלה נמוכים והשמאל גמור במדינה .

אפילו לפיד, זה שניסה לקרוא עליו תיגר, הפך את עורו והתחפש לאיש ימין שאולי יוכל בעתיד לכבוש את כיסא ראש הממשלה .

כמו תאצ'ר, גם על נתניהו קמו אחד אחרי השני במפלגתו שרים וחברי כנסת. הראשון לקרוא תיגר עליו היה סילבן שלום כאשר התמודד מולו ב 2005 ולא הצליח. מאותו הרגע נתניהו ניווט את דרכו במפלגה כשליט יחיד.

נתניהו התחשבן עם חבריו להנהגה, כך לקראת הבחירות המקדימות בתוך הליכוד ב 2005 נתניהו הוציא מכתב לכל מי שנשאר וכיהן בממשלת שרון. "יו"ר הליכוד בנימין נתניהו דרש הבוקר משרי הליכוד נווה, לבנת כץ ושלום, להתפטר" . הדרישה גרמה להם נזק בקרב חברי המרכז שהיו אז הגוף הבוחר. מכתב זה נועד לכך שהם יגיעו פגועים ולא שרים ליום הבחירות.

במקביל, כדי לרמוס אותם, הוא דאג לרומם את שני הכוכבים הצעירים שלו : גדעון סער [ היום אויב מר] וגלעד ארדן .

שני הצעירים הוקפצו על ידי נתניהו והפכו להיות מובילים במפלגה ובתפקידים בהמשך.

נתניהו כבש את כיסא ראש הממשלה ב – 2009  ומאז מבצר את מעמדו. כך כאשר זיהה כי גדעון סער מתחזק וגם מתכונן להתמודד מולו, נתניהו דיכא אותו בתוך הממשלה עד שגדעון סער הודיע על פסק זמן במפתיע ובחודשים האחרונים מנסה לבצע חזרה לזירה הציבורית.

לימור ליבנת פרשה בקדנציה הקודמת, בוגי יעלון שר הביטחון לשעבר, כמו רבים וטובים, נפגע ועזב את המפלגה כדי להתמודד חיצונית.

בקדנציה הזאת ניסה גם להוריד לשר ישראל כץ כאשר הם הגיעו לעימות על סמכויות במפלגה. בסופו של יום היחסים חזרו למערכת משותפת וטובה.

במשבר התאגיד אנחנו עדים למהלך מתוכנן של נתניהו להוביל לבחירות. מבחינת נתניהו יש החלטה כי בחירות הן מהלך טוב מבחינתו. בכל המערכת הפוליטית ברור שמהלך הבחירות רע מבחינת הליכוד ושותפי הקואליציה. כך בשבוע שלפני הפיצוץ צץ ועלה פתאום גיבושון לקואליציה, שם עלה נושא התאגיד בצורה החריפה. ביום חמישי סיכם נתניהו עם שר האוצר כחלון וביום שישי שעבר נתניהו חזר בו מההסכמות. כך קמנו ליום ראשון כאשר יש את המשבר הקשה ביותר של קואליצית נתניהו.

השותפים שלו לממשלה מתנגדים לבחירות עכשיו וכן כל סיעת הליכוד מתנגדת להליכה לבחירות. שני שרים – אקוניס ואלקין – שטסו עם נתניהו לסין אמרו כי הם מתנגדים להקדמת הבחירות, בארץ השר ישראל כץ, אמר שזה לא הזמן לבחירות והשרה גילה גמליאל הודיעה כי מתנגדת להליכה לבחירות, השר הנגבי אמר שהוא יעשה מה שראש הממשלה יחליט, אבל גם הוא לא מאלה שרוצים בחירות.

לכן נראה כי המצב היום של נתניהו דומה לתקופה של סוף שלטונה של תאצ'ר .

משום שראש הממשלה עלול למצוא את עצמו כאשר חברי סיעתו שוברים את הכלים. זה לא מופרך והגיע הזמן שראש הממשלה יתייחס לכך בכובד ראש.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מרדכי הגלותי והרצל הציוני

אריק זיו ויזר

האוזר ממשיך אין מחליף

אריק זיו ויזר

מה אכל סער בטופולופומפו ?

אריק זיו ויזר

בניו יורק יש יורש לנתניהו

אריק זיו ויזר

רבין ההסתה והלקח

אריק זיו ויזר

אהוד ברק פרוקים ובריחות בע"מ

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן