23.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
בליכוד

נשים, בואו נשים את הדברים על דיוקן

נשים לא מצביעות לנשים

לדוגמא בתנועת הליכוד יש כ-40,000 חברות הגוף הבוחר אילו רק 50% מהן היו מצביעות לנשים היו ברשימת הליכוד לפחות 10 נשים ריאליות אך נשים טרם הפנימו את הכוח בשילוב כוחות ובהתארגנות פוליטית עד אז יש להבטיח בשתי הקדנציות הבאות ייצוג של 50%  לנשים בכנסת, לאחר מכן בישראל בשנת 2022 לא יהיה צורך יותר בשריונים. אז למה יצוג נשים בפרלמנט בישראל זהה לפרלמנט בפקיסטאן?

 

 

בכנסת ה-19 מדינת ישראל שברה שיא של עצמה בייצוג של  27 נשים ודורגה במקום ה-57 בעולם בייצוג נשים בצמוד לפקיסטאן. וגם זאת לאחר הבטחת שריון בחלק מהמפלגות ולאחר מספר רב של חברות כנסת שנכנסו מטעם יש עתיד מה שמסתמן שבכנסת ה-20 לא יהיה ואז גם פקיסטאן תקדים אותנו.

ברור שבעולם אידיאלי  ובתנאי מעבדה כמובן שלא צריך שריון כי אם נשים הן מחצית מהאוכלוסייה, ראוי שהן תהיינה גם כמחצית מנבחרי הציבור. אבל המציאות עולה על כל דמיון גם במקרה הזה ובשיא כל הזמנים הנשים בישראל זוכות רק לשיעור של 20% ייצוג בכנסת ובשלטון המקומי התמונה עגומה עוד יותר מתוך 257 רשויות, 250 ראשי רשויות גברים רק 7 נשים ( 2.7% נשים בלבד). מדובר בתופעה רעה ומזיקה, הנוגדת עקרונות של צדק ושוויון במשטר דמוקרטי ויש אף שיטענו כי ייצוג נמוך מדי של נשים מערער את הלגיטימציה של המשטר הדמוקרטי ועל מנת לשנות את המצב צריך לשאול למה זה ככה ואיך משנים את המצב.

אז למה אנחנו לא מקבלות מחצית מהכוח? מדוע אנחנו צריכות להתחנן כדי שיקצו לנו כיסא אחד מתוך 10 במקום שבו משפיעים ומתקבלות ההחלטות? הבעיה היא קודם כל היא אצלנו ציבור הנשים. כי במקום לצאת בערבים לכנסים פוליטיים ולהשתתף במרכזי מפלגות הנשים מעדיפות לעלות לפיסבוק תמונות של תבשילים בקהילה הכי פעילה במדינה “אמהות מבשלות ביחד”.

כאשר נשים יתפקדו בהמוניהם  למרכזי המפלגות ויתאגדו ככוח פוליטי נזכה ל -70% ייצוג ואז יהיה צריך לדאוג לשריון גברים ברשימה. כי אם 10,000 כמקשה אחת יכריזו שהם לא בוחרות במועמד שלא מכניס לרשימת המומלצים שלו לפחות 50% נשים המצב יהיה שונה. הבעיה שבפועל נשים נלחמות בנשים ואחת רצה נגד השנייה ובסוף השלישי שהוא הגבר בא ומנצח.

לצערי הרב עדין אישה שמצטרפת לפוליטיקה נתפסת כקשוחה, כוחנית ולא נשית. זכרוני מחזיר אותי לפני 20 שנה שנבחרתי לסגנית יו”ר התאחדות הסטודנטים הארצית ושם כולם דאגו להפחיד אותי שגברים לא ירצו לצאת איתי. אבל איך נשנה עמדות ותפיסות בשעה ששיעורן של הנשים בכנסת נמוך כל כך ומעבירה מסר שלילי לציבור הרחב , מסר שלפיו נשים מוכשרות פחות מגברים לעסוק בפעילות ציבורית ומקומם הטבעי הוא לא בשולחן המנהלת אלא בשולחן המזכירה.

אמנם, נושא ייצוג הנשים עלה לכותרות השנה לאחר הבחירות הפנימיות בליכוד אבל הפעם קבוצות הפייסבוק “רק לא ביבי” הסיתו את האש הפעם למקום אחר. תת יצוג של הנשים היא לא בעיה רק של הליכוד או של ראש הממשלה מה גם שבנימין נתניהו הוא לא הגוף הבוחר הבלעדי של חברי כנסת כמו במפלגות אחרות.

 

כשנשים רוצות להתאגד הן משנות פני מציאות וכשהן נבחרות הן יכולות לשנות את סדרי העדיפויות בקבלת ההחלטות במדינה ובמיוחד לעלות על סדר היום נושאי פנים של רווחה, בריאות וחינוך. אבל עד שזה יקרה ובמציאות העכשווית כמו שמבצעים לידה בזירוז יש לסייע בעזרת השריונים. בנוסף על המדינה לראות בזה יעד לאומי ועבור כל אישה שנכנסת לכנסת או לרשות המקומית להגדיל את מימון המפלגות של הרשימה.

רואנדה היא הדוגמה המפורסמת ביותר להצלחת השריון לנשים, וכיום היא המדינה היחידה שבה יותר נשים מגברים בפרלמנט (56.3% נשים), כאשר מתוך 90 מושבי הפרלמנט, 24 שמורים לנשים. שאר המושבים נבחרים בבחירות יחסיות בין מפלגות שגם בשורותיהן יש שיעור גבוה יחסית של נשים ובזמן טבח העם ברואנדה, נשים נדרשו למלא תפקידים חדשים בגלל הלחימה. הן שמרו על המקום המרכזי בתקופת השיקום שאחרי המלחמה.

ונשים אל תמתינו עד שכל זה יקרה בינתיים לכו להתפקד! לכו להצביע לנשים! כן השינוי מתחיל בתוכנו אמרה האישה שרי אריסון

 

 

הכותבת: ליבנת נזרי-בעלת משרד יחסי ציבור ואסטרטגיה “ליבנת תקשורת” ופעילה בנושאי מגדר וחברה



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

רגב מתחזקת בשטח

דניאל נחמיה

כתובת מייל חדשה למערכת : ליכודניק בגרסתו החדשה

אלי חזן

תוצאות סופיות של הסקר שנערך במרכז הליכוד

אריק זיו ויזר

המימונה של המדינה

ניצחון לליכוד במצפה רמון

אלי חזן

מדד ליכודניק בגוגל

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן