26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
בליכוד

נכה צה"ל "לא שווה להיות חבר מרכז"

מסתמנת התארגנות לנטישה המונית של נכי צה"ל את תנועת הליכוד

"ראש הממשלה מטעם הליכוד, הפקיר אותנו בידיים של כחלון וליברמן", טוענים מאות נכי צה"ל חברי תנועת הליכוד, לאחר דיון סוער בוועדת העבודה והרווחה, בו התברר לנכי צה"ל, כי הליך העברת הזכויות שלהם לחקיקה, ינציח למעשה עיוותים היסטוריים קשים וכי אין כוונה לאף אחד בממשלה זאת לפעול ולהקל על חייהם ולשפר את הליכי שיקומם, של אלו שנתנו מגופם ומנפשם להקמת המדינה והשמירה על קיומה.

"מה שווה להיות חבר מרכז הליכוד 40 שנה, לתת את הנשמה, להגיע לכנסים, לשכנע את כל השכנים והחברים להצביע לליכוד, אם הדבר היחיד שאני צריך כנכה צה"ל קשה, זה אגף שיקום טוב ולראש הממשלה שלי לא אכפת?"

ההיסטוריה של מדינת ישראל רוויה במלחמות. בעוד אנו עוסקים כאן בבניית בתים וסלילת כבישים, חלק משכנינו מזרימים תקציבי מיליונים לחפירת מנהרות מוות שתכליתן – חדירה אל תחום גבולנו כדי לפגוע, להרוס ולטבוח באזרחי ישראל.

מצב זה מעמיד את צה"ל וכוחות הביטחון בכוננות מתמדת ולעתים מזומנות אף מחייב בקרבות.

במקום בו יש ירי, יש נפגעים. חלקם משלמים בחייהם ומדינת ישראל חולקת להם את הכבוד האחרון. חלק מהנפגעים, המוגדרים כנכי צה"ל, נושאים על גופם ובנפשם את צלקות הקרבות . להם חייבת המדינה על פי חוק , ערכים ומוסר – טיפול שיקומי ולעתים סעד ארוך ומתמשך.

בספטמבר 1949 הביא ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון, בפני הכנסת את "חוק הנכים – תגמולים ושיקום", שעיגן לראשונה את זכויותיהם של מי ששילמו בגופם ובנפשם על השגתה של עצמאות ישראל. במעמד הצגת החוק אמר בן-גוריון כי "החללים הם רק חלק מהאבדות. רבים נשארו לשמחתנו בחיים, אך הם שילמו מחיר יקר – אבר מן החי. הערב אני מגיש לכם בשם הממשלה חוק על החוב, נכון יותר – על חלק מהחוב, שאנו חייבים לאלה שבגופם עזרו לשחרור האומה והמולדת".

"אני חבר מרכז ליכוד שנים רבות, נפצעתי במלחמת שלום הגליל מכדור בראש כלוחם צנחנים והבן שלי נפצע כלוחם בגבעתי, כל השנים הלכתי עם הליכוד וכל בחירות חגגתי את הניצחון של ביבי – עכשיו בא לי לבכות כשאני רואה מה עושים לנו בוועדת עבודה ורווחה. ח"כ ענת ברקו לבד שם מנסה לעזור לנו, אבל כמה היא יכולה. לראות ולא להאמין איך הקואליציה שהליכוד בנה, פוגעת בנו, מצביעה להנציח את כל העיוותים, להקפיא את הזכויות שלנו. ח"כ ברקו מעלה שם הסתייגויות, שואלת כל הזמן למה לא לתקן עכשיו, אבל החברה של כחלון לא נותנים לה לזוז. אנחנו לא מבינים מי ראש הממשלה, ביבי שלנו מהליכוד או כחלון מ"כולנו" ?

חברו למרכז הליכוד מוסיף: "כנכה צה"ל ממלחמת יום הכיפורים אני אומר לך בצער רב כי, אם תבדוק את ההיסטוריה, תגלה שמי שבנה את מערך הזכויות של נכי צה"ל , זה ממשלות השמאל ומי שפגע זה ממשלות הימין והשיא זה בימים אלו וזה מצער מאוד ומעורר מחשבות קשות שלא חשבתי אותן מעולם, אני לא יודע אם ביבי מבין ויודע, אבל זה לא תירוץ, הוא ראש הממשלה ואמור לדעת."

אז על מה המהומה?

בשנת 2000 לערך, הוציא הנחייה היועץ המשפטי לממשלה לעגן את כל ההטבות שמקבלים נכי צה"ל ע"י העברתן מתקנות והוראות לחוק וזאת כדי להבטיח את זכויות הנכים ולסדר העניין אחת ולתמיד בתקציב מסודר ע"י משרד האוצר. מאז ועד שנת 2012 התעכב התהליך והתנהל בעצלתיים בשל התנגדות משרד הביטחון עד החלטה מספר 4088 של הממשלה מיום 08.01.2012, בה הוחלט כי "מאחר שמכלול ההטבות לאוכלוסיות זכאיות של אגפי השיקום צריכות להיות מוסדרות בחקיקה, משרד הביטחון לא יקבל כל החלטה בעניין שינוי הטבות הקיימות ממועד החלטה זו, אשר כרוכות בעלויות תקציביות כלשהן."

מצב זה הוביל למעשה בשל חוק ההסדרים להקפאה רצופה של זכויות נכי צה"ל החל משנת 2009 ועד לימים אלו, לרבות הקפאה על עדכוני אחזקת רכב והוראות נוספות, דבר אשר עורר את זעמם של נכי צה"ל אשר החלו להאנק כלכלית תחת עלויות יוקר המחייה, אשר כאמור לא עודכנו בתגמולם.

2009-2018, למי שלא זוכר הנן שנים שבהן הליכוד בשלטון, עם עובדות לא ניתן להתווכח.

לנכי צה"ל יש ארגון יציג עפ"י חוק אשר אמור עפ"י התקנון לייצגם מול המדינה ולדאוג לשמירת הזכויות ופיתוחן, אולם למרבה הפליאה בחר ארגון נכי צה"ל שלא להיאבק בגזרות וחוקים נוספים שתכליתם פגיעה בנכי צה"ל ופתאום ב – 27/09/2016 הוכרז על הסכם היסטורי בין משרד הביטחון לארגון נכי צה"ל על עיגון כל ההטבות בחקיקה ונראה היה כי יוצאים לדרך חדשה.

במהרה החלו לצוץ מסמכים מרשיעים ומרעישים אודות הסכמים שעשה לכאורה, יו"ר ארגון נכי צה"ל למול מנכ"ל משרד הביטחון(דאז), האלוף(מיל.) דן הראל. ממסמכים אלו, עולה כי יו"ר ארגון נכי צה"ל הציע למשרד הביטחון לוותר על זכויות נכי צה"ל בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה לטובת הגדלת הקצאות התמיכה לבתי הלוחם.

מסמך מיום 03/02/2014 מגלה כי בפגישה אישית שנערכה בין מנכ"ל משרד הביטחון דאז, דן הראל לבין יו"ר ארגון נכי צה"ל, המכהן עד היום, מר חיים בר, הציע יו"ר הארגון לדן הראל לקצץ בזכויות נכי צה"ל לטובת הגדלת תקציבים לבתי הלוחם, שבהם חברים סה"כ 25% מנכי צה"ל.

מהמסמך שהגיע לידי המערכת עולה כי יו"ר הארגון ביקש להעלות את תמיכות הארגון מ – 8 מיליון שקלים לסכום של 25 מיליון שקלים לשנת 2014 תוך שהוא מציין כי הנו מוכן לוותר בשם נכי צה"ל על דמי מרפא, דמי ביגוד לנשים, ביטול הדרישה הרטרואקטיבית לדמי ניידות, אחזקת טלפון ועוד – הכל סכומים מצטברים הנאמדים במאות מילוני שקלים וכדי שלא יובן לא נכון מדגיש יו"ר ארגון נכי צה"ל ואומר – "קחו מה שאני מציע לכם ותנו לארגון איפה שהוא צריך"… כפי שעולה ומצוטט מתוך הפרוטוקול.

בסיכום המסמך השערורייתי נכתב: "צוות משותף לאגף השיקום וארגון הנכים יבחן התייעלות מוסכמת בהטבות שניתנו לנכים. מקורות אלו ייבחנו כמקור תקציב לתגבור התמיכות"

נכי צה"ל זועמים: "הבאנו את המסמך המרשיע הזה לדיכטר. הוא יו"ר וועדת חוץ וביטחון ויכול לעצור את זה מיד, הוא בחר לא לעשות את זה. במקום זה הלך לעשות ביקור באגף השיקום והוציא מסקנות חלושות. סיכם שיעקוב במושב החורף, אתה מבין? הוא חושב שאנחנו טמבלים."

בוועדת ביקורת המדינה שהייתה לפני יותר משנה, ח"כ אורן חזן ראה את המסמך הזה ואמר שאם זה נכון המסמך הזה , שעל חשבון זכויות נכי צה"ל עשו הסכם, הוא ידאג שהאנשים האלו ייכנסו לכלא, אז אמר.

השבוע הודלפו שני מסמכים נוספים מלשכת היועץ המשפטי למערכת הביטחון ממנו עולה העסקה החשאית למכירת זכויות נכי צה"ל בעצם בוצעה הלכה למעשה.

במסמך מיום 24/02/2016 עולה כי מנכ"ל משרד הביטחון הנוכחי, האלוף(מיל.) אודי אדם הנחה את אגף התקציבים לאשר תמיכות מוגדלות לארגון נכי צה"ל בסך 20,766,000 ₪ לאותה שנה ולהיערך לתמיכה של 5,000,000 שקלים נוספים בכפוף להגעה לסיכום עם יו"ר ארגון נכי צה"ל , כחלק מההבנות בנושא קידום חוק הנכים. מסמך נוסף מסוף אותה שנה, אשר נשלח ע"י היועץ המשפטי למערכת הביטחון אל ארגון נכי צה"ל מגלה נראה ויו"ר ארגון נכי צה"ל , עמד בסיכום ועל כן סכום התמיכות שאושר הנו 25,000,000 שקלים, בדיוק כפי שהתבקש ע"י יו"ר הארגון במסמך המכירה משנת 2014.

הבעיה בהצעות אלו שהנן לכאורה מהוות "הפרת אמונים" של מערכת הביטחון והארגון היציג של נכי צה"ל, באשר לא כל נכי צה"ל חברי בית הלוחם, לא כל נכי צה"ל הנם חברי ארגון נכי צה"ל ובטח ובטח שאסור לתלות תמיכות לארגון נכי צה"ל על חשבון הטבות שניתנו על פי הסכמי עבר ואמורים לעבור לחקיקה. כמו כן, עולה כי כספי התמיכות אמורות להיקבע כל שנה מחדש ולכן להתחייבות זאת רבת השנים אין למעשה תוקף ונראה כי גם סכום התמיכות הגדול שהועבר לארגון נכי צה"ל אסור עפ"י חוק.

לא כך חשבו הצדדים וממסמכים שהגיעו למערכת עולה כי אכן משרד הביטחון נענה להצעת יו"ר הארגון והגדיל התמיכות לארגון מ – 8 מיליון שקלים לערך ועד ל – 25 מיליון שקלים בשנת 2017.

במסמך משנת 2016 אשר יצא מלשכת מנכ"ל משרד הביטחון עולה כי סוכם על מתן תמיכות בשווי 20,766,000 ש"ח ומנכ"ל המשרד מנחה את אגף התקציבים להיערך למתן 5,000,000 ₪ נוספים "בכפוף להגעה לסיכום עם יו"ר ארגון נכי צה"ל, כחלק מהבנות בנושא קידום תזכיר עיגון הטבות נכי צה"ל "

"מתעללים בנו, מוכרים אותנו ואת כל זכויותינו. יו"ר ארגון נכי צה"ל הוא בכלל בנאדם של כחלון, התרענו בכל מקום וחוץ מענת ברקו אף אחד לא באמת אכפת לו. זה פשוט מעליב שראש הממשלה לא מתערב וגם אף אחד מהשרים. זה כבר מעל פוליטיקה, כמה זמן אתם חושבים עד שהעם יבין שאגף השיקום קרס כנראה במכוון ושתכלס אין מי שמטפל היום כראוי בנכי צה"ל. העם לא פראייר, הטיפול בנכי צה"ל הוא צורך בטחוני ואילולא היינו כולנו נכונים להילחם עד מוות, לא הייתה פה מדינה ובטח שלא הייתה כאן כלכלה. תראו איך מדברים היום פצועים של "צוק איתן" ואיך מדברים ההורים שלהם. אנחנו שומעים את הדברים הכואבים, הורים של הפצועים אומרים לנו, אם ככה מטפלים בבן הפצוע שלי, אני לא מגייס את הבן הקטן, פעם לא אמרו דברים כאלו ועכשיו שומעים זאת בכל מקום, כדאי שמישהו יתעורר ומהר. זה כבר לא הכאב והעלבון שלנו, זה כבר סכנה מעבר לפינה לקיום המדינה"

בכיר בארגון נכי צה"ל אשר מוביל את הקרב שאחרי הקרב על חוק הנכים אמר: "

רבים מבין נכי צה"ל חברי תנועת הליכוד נתנו פקודת "קדימה הִסְתַּעֵר", רבים לא פחות קמו באומץ לב ובתחושת שליחות למשמע אותה הפקודה. האם העלו אֵי פַּעַם בשיקוליהם אלמנט של "כדאיות כלכלית" ? ברור שלא. לפיכך, ראש הממשלה הנו "חוד הֶחַנִית" בדחיית כל ניסיון נוֹאַל להכנסת שיקול כלכלי במגמה לצמצם בהוצאות השיקום של נכי צה"ל.

על ראש הממשלה חלה החובה הפורמאלית והמוסרית כלפי נכי צה"ל ולדעתי זאת בכלל זכת גדולה, עליו לכוון ולתבוע מכל מומחי התקציבים ומכל היועצים המשפטיים לְתַּעֵל עצמם לשיפור השרות על ידי הרחבתו, העמדת מתקנים, כלים, מכשירים ומומחים אשר יעשו ברוח חפצה את מיטבם לשיקום נכי צה"ל במהירות, ביעילות ובאדיבות המרבית.

לאור הכשלים הרבים כפי שעולה מחמש וועדות שונות שקמו בשני העשורים האחרונים, אשר המלצותיהן לא ייושמו בעניין התנהלות אגף השיקום בעשור האחרון – החל משער הכניסה בוועדות הרפואיות המשפילות והלא ממוחשבות כראוי, תחת המחסור החמור בכוח אדם, מחסור ברופאים מטפלים, התלונות הרבות על הבירוקרטיה, מחסור במענה, קיצוצים בטיפולים רפואיים, אי כיבוד הסכמים, ההשתלטות של משרד האוצר על אגף השיקום תוך הכתבת שיקולים כספיים אנטי שיקומיים, על ראש ממשלת ישראל לקבל החלטה מיידית, לעצור את חוק הנכים , לחקור את ההאשמות הקשות באשר שני הגופים אשר אמונים על טיפול בנכי צה"ל מכרו אותם. לדעתי על ראש הממשלה להוציא את נכי צה"ל והמשפחות השכולות ממשרד הביטחון, בדיוק כמו שעשו בארה"ב. נכי צה"ל ומשפחות שכולות ראויות למשרד ממשלתי נפרד בראשות שר או סגן שר שיהיה כפוף למשרד ראש הממשלה והוא אשר ימליץ לראש הממשלה על הצרכים הנדרשים והתקציב שיש להעמיד לטובת המטרה הנעלה הזאת של שיקומם של אלו שאיבדו את היקר מכל לטובת המדינה".

כאמור, נכי צה"ל, חברי תנועת הליכוד פגועים מאוד, רבים ראו את חברי הכנסת בליכוד מרימים יד בוועדה בהחלטות אשר פוגעות בזכויותיהם והכל כי כחלון רצה כך. האירוע בוועדה היה טראומתי להרבה מאוד חברי תנועת הליכוד שהגיעו לוועדה וציפו לראות את חברי הכנסת מהליכוד מגנים עליהם, נראה כי מגמה זאת לעזוב את הליכוד תלך ותחמיר לקראת הדיון הנוסף בוועדת עבודה ורווחה שתתקיים בקרוב, שם תימשך הקראת החוק ונכי צה"ל ימשיכו לראות את העיוותים הקשים מקבלים מעמד של חוק תוך שתיקה רועמת של ראש הממשלה אשר ימשיך לתת לשר האוצר את השליטה על חיי פצועי מערכות ישראל.

דוד בן-גוריון אמר בנאום משנת 1963: "לא די שיידע המפקד את מלאכתו. עליו להיות אוהב את האדם, שחיי הפקוד שלו יהיו יקרים לו והחייל שנשלח אליו יהיה יקר לו, שיאהב אותו. רק מפקד כזה ימצא בפקודיו מסירות-הנפש שתוליכם לכל אשר ישלח אותם. אם המפקדים יעוררו את האמון, את הדבקות ואת האהבה בחיילים שלהם – אזי תדע כל אם עבריה כי הפקידה את גורל בניה בידי המפקדים הראויים לכך."

ראש הממשלה נתניהו עקף אומנם את בן גוריון במספר ימי כהונה, אבל דרכו עוד ארוכה מאוד בכל הקשור לטיפול בפצועי מערכות ישראל, אותם שלח בעצמו לקרב כמפקד העליון.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בית הדין של הליכוד מתחפש לבג"ץ

אריק זיו ויזר

הבגידה של סער

אריק זיו ויזר

הענבל התבוני של הליכוד

אריק זיו ויזר

גאווה אמיתית: ראיון עם הרכש החדש בליכוד

אריק זיו ויזר

דדי סויסה ואיציק זרקא

אריק זיו ויזר

חרדים בליכוד נגד העבודה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן