26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
הזמנות ואירועים

נהריה מוכת סרטן בשל האסבסט בשטחה – ד"ר לאה נס

בגליל המערבי, ובייחוד בנהריה פזורים בין 70 ל-150 אלף קוב של אסבסט. תחלואת תושבי נהריה שנחשפו לאסבסט בסרטן ריאות גדולה פי 10 משאר חלקי הארץ ונאמדת בכ-5,000 איש. התמותה מסרטן ריאות בנהריה היא מעל הממוצע הארצי. אלו ממצאים שכיו"ר הועדה לאיכות הסביבה זעקתי עליהם כבר לפני 5 שנים, במשך כל תקופת כהונתי לחמתי ודרשתי כי הנושא יטופל. אך דבר לא נעשה. כיום, ברוב ייאושם, התושבים האומללים הגישו עתירה לבית המשפט. מחדל! במשך שנים סובלת העיר נהריה ממפגעי אסבסט רבים המצויים בשטחה, ולראייה עתירה לבית המשפט, שהוגשה בשבועות האחרונים, מצד מספר תושבים נגד העירייה והתרשלותה בטיפול במפגעי האסבסט בקרבת מגורם. לכך מתווספות התוצאות העגומות של משרד הבריאות שפורסמו בימים אלו, המוכיחות כי תחלואת תושבי נהריה שנחשפו לאסבסט בסרטן ריאות גדולה פי 10 משאר חלקי הארץ ונאמדת בכ-5,000 איש. ד"ר שיהב, רופא נפת עכו במשרד הבריאות, קבע שניתן לייחס לחשיפה לאסבסט כ- 70% ממקרי סרטן מסוג מזותליומה, סרטן שיכול להופיע באזור הריאות והבטן, והוסיף כי התמותה מסרטן ריאות בנהריה היא מעל הממוצע הארצי .

בעקבות העתירה נערך דיון מהיר בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, שם הועלתה ביקורת חריפה כלפי עיריית נהריה והממשלה באופן טיפולם במפגעי האסבסט בעיר. ואני שואלת למה מחכים?

נושא זיהום האסבסט, בישראל בכלל ובנהריה בפרט, הנו מן הנושאים הראשונים שטיפלתי בהם בועדה. וכולם היו בישיבות הועדה בנושא זה, נציגי העריות, נציגי המשרד לאיכות הסביבה, משרד הפנים, ומשרד הבריאות, רכזת איכות הסביבה ממשרד השיכון, ונציג משרד האוצר. כך שלא ניתן לטעון כי עד היום איש לא ידע על כך. האם זו לא התרשלות רבתי כי המצב בעינו עומד עד היום? 

כאז כן היום, הממשלה נושאת באחריות למחדל חמור זה, ובפגיעה הנוראית בתושבי נהריה, שכן, הטיפול בבעיית האסבסט החמורה בעיר היא תולדה של חוסר תיאום בין הממשלה לרשויות, והזנחה פושעת רבת שנים, הגורמת לנהריה "ליפול בין הכיסאות".

לא מדובר בעניין פעוט, האסבסט הנו חומר מסוכן מאוד. חומר האסבסט ידוע מזה שנים כחומר מסרטן לבני אדם ודי בחדירת סיב אסבסט אחד למערכת הנשימה בכדי לגרום למחלות סרטניות חשוכות מרפא. העובדה שלא תיאמן היא כי מזה שנים ידועים מפגעי אסבסט קשים בכל אזור הגליל המערבי, ביניהם גם בעיר נהריה, על פי ראש אגף אבק מזיק במשרד להגנת הסביבה, תמר בר-און, בגליל המערבי, ובייחוד בנהריה ובתחום המועצה האזורית מטה אשר, פזורים בין 70 ל-150 אלף קוב של אסבסט. מחצית מהאסבסט נמצאת בחצרות פרטיות של תושבים!.

לאחר שהתייאשו מן הממשלה, ניסו התושבים חסרי האונים להיעזר בעמותות וגופים שונים. כבר לפני חצי שנה הגישה עמותת "אדם טבע ודין" ו"העמותה למען איכות סביבה וחיים בנהריה" עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה לקידום הטיפול במפגעי האסבסט באזור. בית המשפט הורה על הקמת גוף רחב לטיפול באסבסט בנהריה ובסביבותיה, בראשות איגוד ערים גליל מערבי ובהשתתפות המשרד להגנת הסביבה, עיריית נהריה ונציגי הציבור, אך בפועל גוף זה טרם הוקם.

שוב ושוב אני אומרת, לא מדובר במותרות, אנו מדברים בחיי אדם. לא ייתכן שבעיות של בירוקרטיה יעלו בחייהם של תושבי נהריה. יש לטפל במפגע ומייד, אין זמן למשחקי פוליטיקה או בירוקרטיה, הממשלה צריכה לקחת אחריות ולא להתמהמה!



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

תומכים בחיילי צה"ל בנעלין!

אריק זיו ויזר

מושב חבר הנאמנים ה-2 של הליכוד העולמי

אריק זיו ויזר

ערב עיון במכון ז'בוטינסקי על הספר "מנהיג תהיה לנו"

אריק זיו ויזר

הזמנה:הרמת כוסית לרגל השנה החדשה עם סילבן שלום

אריק זיו ויזר

היום כנס סער, רובי ויולי בתל אביב

אריק זיו ויזר

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן: "על מערכת הביטחון להקצות משאבים ניכרים לטיפול בסוגיות הסביבתיות בצה"ל"

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן