19.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

מר נתניהו – זו אשמת הממשלה

מחירי הדירות בישראל הם בלתי נסבלים כאשר האשם האמיתי זו הממשלה ולא אף אחד אחר.

היום פורסם כי ראש הממשלה “זועם” על מחירי הדירות בישראל ומאשים בכך את הביורוקרטיה. לצורך כך הוא יביא לממשלה הצעה להקים ועדה חדשה ושמה בישראל “הועדה לדיור לאומי”.

 

אדוני ראש הממשלה, לא צריך לחפש את האשמים מתחת לפנס אלא צריך לפעול באמת כפי שממשלה סבירה צריכה לפעול.  המרכיב העיקרי והחשוב במחיר הדירה הינו מחיר הקרקע המהווה נטל בלתי סביר, ומחירה של זו למעשה נקבע ע”י מנהל מקרקעי ישראל הפועל במקרה זה כספסר קרקעות ,אשר כל מטרתו היא למקסם רווחים.

 

גלוי וידוע לכל כי רוב הביקוש  לדיור הינו באזור המרכז. כאשר ממשלות ישראל לא טרחו ליצור אלטרנטיבה אמיתית של מערכות להסעת המונים מכל חלקי מדינת ישראל בפרקי זמן סבירים, אזי אין מנוס, וטבעי הדבר שאדם לא יגור באשקלון כאשר הוא עובד בת”א או ברחובות או בראשון לציון. לכן כל האגדות אודות שחרור קרקעות לבניה בפריפריה הינן בבחינת עצימת עיניים והתעלמות מהבעיה האמיתית, והיא שבתנאים הקיימים היום, רוב הציבור מעדיף להתגורר בין גדרה לחדרה.

 

לכן, יש לטפל בבעיה בשתי דרכים. האחת היא הדרך הקצרה והמהירה לבלום את מחירי הדיור בטווח הקצר, אם ע”י אפשרות בניה למגורים באזורים אלו, ואם ע”י הפסקת הספסרות של המנהל במחירי הקרקעות. הדרך השנייה היא הפעולה לטווח הארוך, דהיינו הקמת מערכת רכבות אמיתית אשר תכסה  את כל חלקי הארץ ותביא לחיבור מהיר של הפריפריה למרכז. כאן כמובן יבואו לידי ביטוי הלחצים של חברות האוטובוסים השונות, המובילים למיניהם, אשר כולם יחששו לפגיעה ברווחיות שלהם, ולכן מדבר כאן על הטווח הארוך. אולם צריך להבין כי כאשר מדובר על טווח ארוך צריך לדבר במונחים של מס’ שנים קצר ומוגבל ולא במונחים של עשרות שנים כפי שמקובל במדינת ישראל. חשיבה כזו תהיה המהפכה האמיתית.

 

הרי גלוי וידוע כי כ- 93% מהקרקעות במדינת ישראל הן בשליטת מנהל מקרקעי ישראל ומשכך, כאשר בת”א המנהל מוכר קרקעות במאות מיליוני  ₪, אך טבעי שהדבר יגרום לעליית מחירים גם באזור. הדוגמא הטוב ה ביותר היא פיתוחה של שכונה חדשה “נחלת יהודה” שמה אשר בראשון לציון. המנהל הוציא קרקעות לבניית בתים צמודי קרקע במחירים מופקעים, אשר התחרות העזה גרמה לכך שהמחירים עוד עלו הרבה מעבר למינימום אשר נקבע במכרז. אם לוקחים בחשבון את עלויות הבנייה, הרי שבית מגורים בשכונה זו ימכר לציבור בסביבות 5,000,000 ₪. האם אדוני ראש הממשלה זה נראה לך נורמלי?

 

בנוסף לכל אלו כמובן ישנה התנהלות עלובה של הועדות המחוזיות והועדות המקומיות. אולם אם בועדה מחוזית אין כח אדם מיומן אשר יטפל בצורה אינטנסיבית ומהירה בתכניות השונות, וכך אף בוועדות המקומיות, הרי זהו בדיוק תפקידה של הממשלה לפתור את החסמים הללו הנמצאים בתחום אחריותה. אם שר הפנים המופקד על הועדות המחוזיות אינו מסוגל לתגבר את כח האדם אצלו, ואיננו מסוגל לדאוג לכך שהועדות המחוזיות יתנו תפוקה השווה לתפוקות שניתנות במדינות מתקדמות, שיחזיר את המפתחות וילך הביתה.

 

אדוני ראש הממשלה, ישנם מספיק אנשים במדינת ישראל המסוגלים לקדם  ולנער את המערכת המאובנת הזו, עם חשיבה לא מסורתית אלא חדשנית ומקורית. תתבונן סביבך ותמצא  את האנשים המסוגלים “לעקור הרים” ואל תקים עוד ועדה אשר תלך בסופו של דבר בדרך בה הלכו כל הועדות הממשלתיות מאז ומתמיד.

 

הכותב: חמי דורון משפטן בהשכלתו , כיהן כחבר הכנסת ה- 16 ,כיו”ר הועדה הממונה בעיר טייבה וחבר מועצת העיר ראשון לציון.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ללכת שבי אחריו

אלי חזן

מדיניות הביטחון והשלום של הממשלה: נחום זלצר

אריק זיו ויזר

גם אנחנו רוצים פיצויים

אלי חזן

הזירה המרכזית – ההחלטות החשובות מוכרעות בעליון

אלי חזן

פרשת השבוע – פנחס

אריק זיו ויזר

אדוני ראש הממשלה, נסחפת

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן