24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

מס לא ראוי מאת: אלי חזן

מיליארד הדולר שתקבל המדינה ממכירת “ישקר” יילכו כנראה להקטנת החוב הלאומי, אבל את הכסף להקטנת החוב היה צריך לקחת מכספי קצבאות הילדים.

ורטהיימר בימיו בכנסת. הבין שזה לא המקום להשפיע (צילום: אתר הכנסת)רכישתה של חברת “ישקר” ב-4 מיליארד דולר על ידי וורן באפט האמריקאי, מציינת את אחת הפסגות של הכלכלה הישראלית. אבל על הפסגה הזאת מעיב המס המופרז שתשלם משפחת ורטהיימר, בעלת המפעל. הסיכוי שחלק מהכסף הזה ישמש כאמצעי תשלום עקיף לקצבאות למשפחות מרובות ילדים, מציין את אחת מנקודות השפל של הכלכלה הישראלית, ועומד בסתירה מהותית לערכים בהם מאמין מייסד “ישקר”, סטף ורטהיימר.

במידה רבה משקפת חברת “ישקר” את הצלחתה של הכלכלה הישראלית: זו חברה שכמו הכלכלה הישראלית, עברה משנות צנע וצמצום באמצע המאה ה-20, לשגשוג ופריחה כלכלית בפתח המאה ה-21. מייסדיה של “ישקר” חיו חיים צנועים ועבדו בעבודה פיזית קשה במשך שנים, חוו משבר כלכלי במפעל, שיקמו אותו, והגיעו לידי מכירתו בארבעה מיליארד דולר. ערכי מקים המפעל, ורטהיימר, גם הם משולבים בערכי החזון הציוני: עבודה קשה, אמירת אמת, עצמאות כלכלית, חוסר תלות ולעזרה לזולת.

אי אפשר להתכחש לעבודה הפיזית של ורטהיימר במפעל, בימים בהם הוא היה קטן ומספר עובדים מצומצם. ורטהיימר לא היסס לומר את האמת כל חייו גם כשלא היה נעים לשמוע אותה, וזאת אחת הסיבות לכך שכיהן כחבר כנסת רק כקדנציה אחת – הוא פשוט הבין שהעולם הפוליטי הוא לא המקום דרכו ניתן יהיה להוביל את מדינת ישראל להשגת עצמאות כלכלית.

נדבנות כפולה

כפועל יוצא של הצלחתו וחזונו של האב המייסד, השקיעה משפחת ורטהיימר מיליוני דולרים בפילנתרופיה. התרומה הכספית העצומה, שכל תכליתה היא לאפשר לתלמידים הבאים משכבות חלשות להשתלב בשוק העבודה, היא הערך המוסף היקר להצלחה הישראלית.

ועכשיו, תיאלץ משפחת ורטהיימר לשלם מס של מיליארד דולר על מכירת החברה. לא רק ששיעור המס גבוה, אלא גם כפי שנכתב בעיתון “הארץ”, נראה כי כל פירות המס מעסקת ישקר יעברו להקטנת נטל החוב-תוצר של ישראל, ששיעורו כ-100%, בכ-0.8%.

במקום להקטין את נטל החוב של ישראל מפירות המכירה של “ישקר”, יכלו במפלגת “קדימה” להתעקש במו”מ הקואליציוני שלא יוחזרו הקצבאות למשפחות מרובות ילדים, ולהפנות את כספי הקצבאות להקטנת נטל החוב של ישראל. זו הייתה כוונתו המקורית של שר האוצר לשעבר, ח”כ בנימין נתניהו, שהגה תוכנית כלכלית שהצליחה ועמדה במקביל לערכים בהם מאמינה משפחת ורטהיימר.

לאחר עסקת קנייה זו נוצר מצב אירוני, שבו כספו של אדם המאמין בערכים נעלים של יצירה ובניה, משמשים בצורה עקיפה למימון אנשים שרבים מהם מאמינים בהשקפת עולם שתכליתה היא הסתגרות, מחיה על חשבון האחר, ניצולו ואי הסכמה עם הערכים הבסיסיים שהוא מאמין בהם.

פורסם בנענע



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הליידי שלא ביצעה פניית פרסה

אלי חזן

הסהר ומגן הדוד תחת צלב הקרס

אלי חזן

ניצחונם של הצודקים והנרדפים

אלי חזן

חברתי לכאורה

אלי חזן

אלטלנה, הלקח שלא היה צריך להילמד

אריק זיו ויזר

חזית הסירוב

אלי חזן
דילוג לתוכן