18.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
צעירים

מנחם בגין, אומנות הנאום והרטוריקה

מתוך נאום באירוע “צעירים בליכוד חושבים מנחם בגין” אשר התקיים במצודת זאב ב-23.8.2010

בגין, אחד המנהיגים הגדולים ביותר שידעה הציונות ומדינת ישראל, דמות אשר רבים זוכרים אותה לא רק כסוחפת המונים, ומבעירה את אש האחדות וההיסטוריה היהודית אלא גם כאחד הנואמים המזהירים ביותר שידעה הציונות.

עוד בצעירותו בשומר הצעיר נודע בכישוריו להתווכח באופן פעיל בנושאים אידיאולוגים, לאחר פרישותו עבר לתנועת בית”ר כאשר באותה התקופה הושפע רבות מרוח הלאומיות שסחפה את אירופה, אותה רוח שמצאה הד בלבו.

כישורו הרטורי נודע גם בבית הכנסת במפגשים הציונים שארגן אביו כאשר כולם מרותקים אחר דבריו וכמו כן גם בויכוחים מול הסטודנטים תומכי הציונות הסוציאליסטית.

כאשר עלה לא”י ונתמנה למפקד האצ”ל התבטא באופן שיותר מכל סימל את אהבתו לא”י והיא לשון ה או-או, “או שנקבל הכול או שכלום, המולדת היא שלמות היסטורית ומי שלא מכיר בזכותנו למולדת כולה, אינו מכיר גם בזכותנו לשטח משטחיה ואנחנו על זכותנו הטבעית ונצחית לא נוותר”.

בתקופת הקמתה של המדינה עם פרשת אלטלנה, בחר לא רק להאשים את הממשלה אלא ידע באותה העת לחבק גם את אלו שתקפו באותו באומרו “הרוב אחים לנו”.
נאומיו הראשונים לאחר יציאותיו מהמחתרת לוו במחיאות כפיים סוערות בת”א, אולם בקהל שהיה כלכך מרותק לנאומיו ידע להיות שרוי בשקט מופתי ומדהים.

פרשת השילומים הייתה אחת התקופות שליוו את הטראומה של השואה וגרמו לקרע עצום מצאו ביטוי באחד מנאומיו השפיע כלכך רבות על הקהל עד אשר הדבר גרם למהומות בכנסת ישראל כל זאת עקב הזעם העצום.

במשך השנים עם צמיחות כוחו הפוליטי של בגין היו רגעים בו ידע לעמוד כתף על כתף עם האופוזיציה ואף דרש בתקופת ההמתנה של 1967 טרם מלחמת ששת הימים  שבן-גוריון יריבו המושבע יעמוד בראשות הממשלה ואף ניסה לשכנעו.

כמו כן גם בנושא חילוץ בני הערובה באנטבה אמר בגין: אין זה ויכוח בין אופוזיציה לקואליציה זוהי בעיה לאומית ראשונה, אנו תומכים בעמדת הממשלה”.

לנוכח כלל נאומיו ניתן למצוא את רצונו של בגין לאחדות, אהבת אחים ותמיכה של אחד בשני אע”פ המחלוקות.

לסיום, ציטוט של מנחם בגין על הרטוריקה:

“האמת היא, כי אומנות הדיבור כלל איננה ניתנת ללמוד…., בשטח זה למעשה אי אפשר ללמוד דבר.

עובדה היא שכל בתי הספר לרטוריקה, מימי קדם ועד עצם היום הזה, לא הוציאו נואם אחד ששמו ילך לפניו. והמעטים, ששמותיהם חרותים על לוחות הזיכרון של עמיהם, לימדו עצמם להשמיע את דבריהם.

ואיזהו הנואם? האם מי שקולו רם, לשונו מהירה, שפתו חלקלקות, בשרוולו מספריים, בפיו שלהבת הכובה עם צאתה? לא.

זהו הנאום היודע לשלהב את ההיגיון עם הרגש, את השכל עם הלב. זהו הנואם אשר ממנו, מלבו וממוחו, נמשך החוט – לא, אלחוט! – אל ליבותיהם ומוחותיהם של שומעיו, וברגעים מסוימים, כל השומעים נעשים שלמות אחת, והנואם נעשה חלק ממנה” ( מתוך הביוגרפיה של מנחם בגין – עפר גרוזנברד)

מי ייתן ונדע לשמור את מורשתו, לנצור אותה בלבבותינו, ויותר מכל ללמוד אותה!



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פורום הצעירים למען הדרום החל בעבודתו

אלי חזן

צעירי הליכוד זוכרים את אלטלנה- “מלחמת אחים,לעולם לא ! “

אלי חזן

הבחירות לראשות צעירי הליכוד : עומרי אקוניס הודיע על התמודדותו

אלי חזן

החיזוק לרגב מפורום מנוף

אריק זיו ויזר

דניאל גלילי נגד חנין זועבי. Take 1

אלי חזן

מצפון תבוא רוח ליכודית טובה

אלי חזן
דילוג לתוכן