24.2 C
תל אביב
1 במאי 2024
ליכודניק
כללי

מלחמת המטבעות הדיגיטליים

הבעיה היא לא בפוליטיקאים, אלא במערכת בנקאית שמהווה את הקרטל החזק בעולם, ואז בתקשורת ולבסוף גם בפוליטיקאים.

לקראת סוף שנת 2007, פרץ לעולם אחד המשברים הפיננסיים הקשים שהכו את כלכלות כלל העולם, ובפשטות, הוא נולד בעקבות הורדת הרף הנדרש לטובת קבלת הלוואות, במקרה הזה בעיקר ללווים לטובת רכישת בתים, משכנתא. כתוצאה מהמשבר, כמעט 9 מיליון עובדים בארה”ב פורטו מעבודתם, כאן בארץ, הרגשנו השפעה קטנה פחות, אבל עוד משמעותית, עליה במחירי הדירות בכ-37% לאורך 6 השנים שלאחר המשבר.

באותה השנה, אולי במקרה, העולם הכיר המצאה חדשה, הביטקוין. כסף שפועל בצורת עמית לעמית, או במילים אחרות, אין שום סמכות ריכוזית עם היכולת לייצר עוד מטבעות או לאשר ולבטל העברות כספים, אלו הן פעולות שמתרחשות על רשת הביטקוין, הבלוקצ’יין. התגובה הנכונה תהיה “אז מה?, הרי עלי זה לא משפיע”, אבל רגע לפני שנדבר על היתרונות של הביטקוין, נדבר על החיסרון הגדול ביותר של המערכת הבנקאית של היום – אין לה אלטרנטיבה ותחרות, או לפחות זה היה המצב, עד 2008. אז נולדה אחרי שנים של ניסוי וטעייה, מערכת שיכולה לערכות כמעט כל מה שהבנק, חברות האשראי, ומערכת כלכלית שלמה יכולים לעשות, אבל מבלי הצורך בגוף שלישי שיגבה על כך עמלות על פעולות של פקידים, על הפקדת ומשיכת מזומן או חלילה הפקה של מסמכים.

היעדר הצורך באותו גוף שלישי מאפשר בעצם ניתוח של הפוליטיקה מהכלכלה, ממש כמו שהכלכלן זוכה פרס הנובל, מילטון פרידמן, טען שהעולם צריך, מטבע שמנותק מהחלטות פוליטיות. מעשית, שתי התכונות הללו הן הבסיס ליתרונות האדירים של הביטקוין על המערכת הבנקאית, בביטקוין אנחנו לא נדרשים לאישור פקיד לטובת ביצוע פעולות עם הכסף שלנו, אין אפשרות לצנזר אדם כזה או אחר, ובין היתר גם פתוח 24/7. לכן, אין פלא שהגוף שיוצא נגד הביטקוין והשימוש בו, הוא המתחרה שלו, מכנה את הביטקוין כאמצעי להלבנת הון, ככסף מזויף ועוד, כל זה בזמן שאותה מערכת בנקאית מנסה לייצר מטבע דיגיטלי משלה ומקביל מגנה ולעיתים אף אוסרת על העברת כספים לטובת רכישת ביטקוין.

הבנקים, חלקם לפחות, עושים מאמצים שונים על מנת להקשות על משתמשי הביטקוין להתנהל איתו, חלקם יאסרו על הלקוחות לקבל כספים שמקורם בביטקוין, וחלקם אף ירחיקו לכת ויאסרו על לקוחותיהם להשתמש בכספם לטובת רכישת ביטקוין, בעיקר כאשר מדובר על עסקים שפועלים על פי הרגולציה הישראלית ובכך מאלצים את הלקוחות לרכוש בצורה שאינה מאובטחת. אבל במקביל, הבנקים מובילים תהליך של מעבר למטבע דיגיטלי משלהם.

אז היום מאחורי הקלעים מתקיימת מלחמה, למי יהיה את המטבע הדיגיטלי הנפוץ בעולם, החל משנת 2014, סין החלה לעבוד על מטבע דיגיטלי משלה ומאז נמצא בפיתוח, אחריה הצטרפו מדינות שונות בכוונה דומה, אנגליה, שוודיה וגוש האירו, שבמעין סגירת מעגל, מובל על ידי הנגידה שהצהירה שנגד הביטקוין צריך לנהוג “אש באש”. במקביל, גם פייסבוק החלה לעבוד על מטבע משלה כבר בשנת 2017, ענקית המדיה מנסה להשתלט גם על שוק התשלומים הדיגיטליים.

אין ספק שבמלחמה הזו בסוף יהיה מנצח, המטבע שיהיה הנפוץ ביותר בשוק התשלומים הדיגיטליים, השאלה היא האם אנחנו מצליחים לדמיין מצב בו מאחורי כל העברת כספים, הכי קטנה שתיהיה, נמצא גוף ריכוזי, או מערכת מבוזרת ושקופה לחלוטין.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

1:0 לח”כ קרעי – ההפסד כולו של הקואליציה

מערכת ליכודניק

אז מה צפוי לנו עכשיו?

מערכת ליכודניק

דרכו השנויה במחלוקת של ניסים ואטורי בכנסת ישראל

אריק זיו ויזר

תוצאות הבחירות המקדימות במחוזות פריימריז 2022

מערכת ליכודניק

ביטן הוא בולדוזר בהתהוות

אריאל אילוז

ח”כ נורית קורן מונתה לסגנית יו”ר ACRE נשים

אריק זיו
דילוג לתוכן