34.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

מזרח תיכון חדש – מוטי רוחאם

בשנה האחרונה נסק הנפט לשערים של 140$, מומחים טוענים כי לא ירחק היום ושער זה ייפרץ לעבר השגת רמות גבוהות עוד יותר.מעבר למספרים היבשים לתופעה יש משמעויות מרחיקות לכת בכל הנוגע לכלכלתן של מדינות ערב וההשפעה על המזרח התיכון.
הנפט מספק כיום כ-40% מהביקוש העולמי לאנרגיה והוא אחד “מנוזלי החיים” של החברה המודרנית. 60% מעתודות הנפט העולמי הידועות כיום מרוכזות בידי 5 מדינות במזרח התיכון ( סעודיה ,איראן,עירק,כווית ואיחוד האמירויות) . חשוב לציין כי כיום קצב גילוי העתודות קרוב לקצב ההפקה היומי.סביר להניח שקצב גילוי העתודות ילך ויקטן, שכן אזורים רבים בעולם כבר נבדקו באמצעים המתקדמים המצויים כיום . המוטיבציה לפיתוח יכולות נוספות לגילויי נפט וכן לפיתוח של אנרגיה חליפית כיום גבוהה מעבר ,יחד עם זאת בארה”ב שהינה צרכנית הנפט הגדולה בעולם אשר צורכת 20% מהתפוקה היומית העולמית עדיין מייצרים ג’יפים זוללי נפט כאשר 97% מהתחבורה במדינה מסתמכת על נפט,זאת בשעה שבמדינה מעל 250 מיליון רכבים השורפים 55% מכמות הנפט הנצרך .

מצטיירת תמונה כלכלית שבה למדינות המפרץ אחיזה הולכת וגוברת במערב.הסכום המדובר הינו 4 טריליון דולר של כספי מדינות ערב המושקעים ברחבי העולם.כיום מושקעים לפחות 55% מרווחי הנפט של מדינות ערב בארה”ב, יתרת הכספים מוזרמים להשקעות בשאר העולם. המספרים היבשים מראים כי בשנת 2007 ירוויחו מדינות אופ”ק 700 מיליארד דולר מנפט , זאת לעומת 250 מיליארד בשנת 2000 .

ממשלת אבו דאבי שלה עתודות גז ונפט אדירות ( היצואנית השישית בעולם ) נהפכה לאחרונה לבעלת המניות הגדולה ביותר בסיטי ( לשעבר סיטיבנק C ) ,לאחר שקנתה מניות ב 7.5 מיליארד דולר.דובאי וקטר מתחרות בינן על נתח שוק בחברה החדשה שנוצרה מהמיזוג בין הנאסד”ק לבורסה המקומית .דובאי ואבו דאבי ( 2 מתוך 7 הפדרציות המרכיבות את איחוד האמירויות הערביות ) רוכשות בחודשים האחרונות חברות ענק אמריקאיות ושליטתן בכלכלה המקומית הולכת ומתחזקת.

אצל “ידידתנו” איראן מתקבלת תמונה המוכיחה כי הנפט הוא אשר מוביל את המדינה להיכנס להרפתקאות כדוגמת מימוש החלום להשגת יכולת גרעינית גם אם זה בא על חשבון של סנקציות מצד המערב.

איראן הינה יצואנית הנפט ה-4 בעולם עם נתח שוק של 5% ולה עשירית מכלל שטחי הנפט הקיימים כיום בעולם.מקדימות אותה ערב הסעודית ולה רבע מעתודות הנפט בעולם ,רוסיה וארה”ב .יחד עם זאת לאיראן בעיה מהותית במתקני זיקוק הנפט שלה.איראן מייבאת 40% ממוצרי הנפט המזוקקים שהיא צורכת וכל שנה תפוקת הנפט יורדת ב 7% עקב מחסור בציוד לחיפוש נפט ובמתקני שאיבה .
המשק האיראני תלוי בנפט ומוצריו – 85% מהיצוא ומחצית מתקציב הממשלה מקורם בנפט.

איראן צורכת כל יום 75 מליון ליטר בנזין, 45 היא מצליחה לייצר אצלה, ואת היתר, עוד 30 מליון היא רוכשת בחו”ל, ובכסף יקר. האירוניה היא שאיראן מייצאת נפט, אך לא מסוגלת לזקק אותו לבנזין אפילו עבור עצמה.הסנקציות של המערב אף מחריפות תופעה זו ואם ישנו סיכוי לסדק בחומה האסלאמית האיתנה כאן הוא המקום.

התל”ג לנפש באיראן עומד על 4000$ מול 24,000$ בישראל,הנפט תורם לשליש מן התל”ג לנפש במדינה.באיראן אינפלציה מדווחת של 20% וקצב צמיחה של מעל ל 5% ,לאיראן יחסי כלכלה ענפים עם הענק הסיני אשר מציפה איראן במוצרים זולים אשר ממוטטים את הכלכלה המקומית הנשענת על ענפי תעשייה מסורתיים .במקביל תהליך של פיטורים המוניים מצד המפעלים הגדולים ומעבר מן הכפר אל העיר בדיוק כפי הנעשה בסין,האבטלה באיראן עומדת על כ 20% .

על אף נתוני אינפלציה ואבטלה גוברים מצליחה בינתיים איראן לייצב את הכלכלה וזאת רק על סמך הנפט ומחירו הרם. השנה ובשנה הבאה יגיעו ההכנסות שלה מייצוא נפט וגז לכדי 100 מיליארד דולר בשנה.לשם השוואה התוצר של המשק בישראל עמד על כ 150 מיליארד דולר.
מדינות ערב המייצאות נפט הרוויחו בשנת 2007 600 מיליארד דולר מגז ונפט ,כאשר בסיכום של 2003-2006 ההכנסות הסתכמות ב 2100 מיליארד דולר.הערכה היא כי בשנת 2008 יגיעו ההכנסות ל 1000 מיליארד דולר שווה ערך לתוצר המשק הישראלי ל 7 שנים . רזרבות המט”ח של מדינות ערב יגיעו ל 1500 מיליארד ערך. משמעות הדבר כי בשערי נפט של 100$ ויותר קם לו ענק כלכלי ערבי היכול לרכוש מכל הבא ליד,דומה הדבר לחלומה של כל אישה להסתובב בשדרה החמישית עם כרטיס אשראי פתוח לקניות מכל הבא ליד…

בנוסף לאיראן נהנות שאר מדינות המפרץ להכנסות מנפט וגז כך ערב הסעודית עם הכנסות בשווי שנתי של 250 מיליארד דולר ונסיכויות המפרץ להכנסה של 180 מיליארד דולר בשנה.
מאז 2003 נהנת איראן מהכנסות של 350 מיליארד דולר מיצוא הנפט,כאשר יתרות מטבע החוץ של איראן רק מתחום זה נעמדות ב 50 מיליארד דולר .

לסעודיה תוכנית חומש להשקעות של כ 700 מיליארד דולר, ב 2007 עמד התל”ג על כ 400 מיליארד דולר , מה שמבטא גידול חד של 35% מאז שנת 2005 בעקבות עליית מחירי הגז והנפט.התל”ג לנפש במדינה עומד על כ 16,000 $ . כאיראן הופכת סעודיה למעצמה כלכלית בעלת כוח בלתי נלאה המשמש מגרש משחקים למערב החפץ בעסקאות ענק ומנגד משטר מלוכני הקונה בכל הבא ליד בעיקר בארה”ב
המזרח התיכון של 2008 יוצר אימפריות כלכליות הנשענות על משאבי טבע שכל עוד לא תקום להם אנרגיה חליפית אין באופק תרחיש לשינוי במצב.
ישראל על אף הצמיחה המרשימה של השנים האחרונות הינה שחקן משנה במשחק הכלכלי של המזרח התיכון החדש גם אם נראה לנו אחרת .

מרדכי רוחאם
מנהל צוות בנק הפועלים , מחלקת שיווק מיטב [email protected]
הכותב הינו בוגר תואר שני למינהל עסקים ולהיסטוריה של המזרח התיכון מטעם אוניברסיטת בר אילן .



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

The Rotten Fruit of Diplomacy

Limor Samimian Darash

אובמה בשער!

אלי חזן

נסיכה שהיא חסידת אומות עולם

אלי ורד חזן

יום העצמאות בצילו של הזיכרון

הקרב על הדמוקרטיה הישראלית נערך בליכוד

אלי חזן

פרשת וארא – הענווה תכונה של מנהיגות

אלי כהן
דילוג לתוכן