25.1 C
תל אביב
18 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

מותה של הפוליטיקה הישנה

בשבועות האחרונים אנחנו עדים לשינוים אשר קורים במערכת הפוליטית,שינוים אשר עלולים לבשר את תחילת מותה של הפוליטיקה הישנה ועליית פוליטיקה חדשה,מאורגנת יותר,צעירה יותר,“מאוחדת יותר” ומושלת יותר

הפוליטיקה הישנה

לפני שנדבר על מותה האפשרי של הפוליטיקה הישנה צריך להגיד את הכוונה שעומדת מאחורי “הפוליטיקה הישנה”,לפי הבנתי,לפי הגדרתי,הפוליטיקה הישנה במדינתנו היא פוליטיקה חסרת משילות,פוליטיקה של דילים ותלות במפלגות נישה או מפלגות סקטוריאליות ובנוסף,התערבבות יתרה בין מערכת המשפט לבין הרשות המחוקקת,התערבבות בין הרשות המחוקקת והמבצעת.

 

הסיבות לפוליטיקה הזאת נעוצות במספר גורמים:

 

  1. שיטת הבחירות לכנסת:הסיבה לתלות במפלגות נישה או מפלגות סקטוריאליות ולחוסר המשילות,לדילים בין המפלגות וכו’נעוצה בשיטת הבחירות לכנסת,שיטה אשר בהעדר חסמים רצינים גורמת לריבוי מפלגות.
  2. העדר חוקה:הסיבה להתערבות היתרה של הבג”צ ברשות המבצעת,לאפשרות לפסילת חוקים ונתינת פסקי דין תקדמים(ולפעמים חסרי ביסוס חוקי קיים)הוא החוסר בחוקה בישראל,במידה והייתה חוקה,לבג”צ הייתה תבנית ברורה לעבוד על פיה ולקבוע על פיה אם חוק הוא חוקי או לא,כיום-בהעדר החוקה לפעמים הבג”צ יכול לפסול חוקים אשר “לא נראים לו”ללא כל תקדים או סיבה נראית לעין,יש שיטענו בשל הטעיה פוליטית הקיימת בו,במצב של חוקה,הבג”צ רק שומר על קיומה ולא יכול לקבוע עצמאית על פי ראות עינו בלבד.
  3. רשות מבצעתמחוקקת“:בשיטת החירות הנוכחית הרשות המבצעת היא חלק מהרשות המחוקקת,השרים וראש הממשלה הם בעצם חברי כנסת,במצב כזה יכולים להיווצר שתי מצבים לא בריאים כלל:1)השר מבצע את תפקיד השר ואינו מבצע את תפקיד המחוקק-משמע תופס תקן של מחוקק סתם,אותו הדבר בנוגע לראש הממשלה אשר תופס את מקום החבר כנסת.2)שר אשר מבצע את תפקיד המחוקק אך לא מבצע את תפקיד השר-במצב כזה תפקיד השר מיואש אך מתבזבז.

 

המפנה והדרך לבניית פוליטיקה חדשה:

 

  1. שיטת הבחירות לכנסתאיחוד לגושים:

בשבועות האחרונים אנו עדים לשינו פאזה במחנה הימין,שינוי פאזה אשר אם ימשך עלול לשנות את המפה הפוליטית ולהרוג כליל חלק נכבד מה”פוליטיקה הישנה”,האירוע הראשון הוא האיחוד בין רשימות “ישראל ביתנו”לבין רשימת “הליכוד”לכנסת ה-19, הדבר הראשון שטוב במהלך הזה זה תחילת ההתכנסות לגושים מאוחדים,דבר מבורך שיכול לפתור את בעיית התלות במפלגות הנישה והסקטוריאליות ככה שבסופו של דבר יהיו איחודים מלאים שתוצאתם תהיה 2-3 גושים מרכזיים-דבר שבסופו של דבר יגרום למשילות וישים סוף לדילים.

 

האירוע השני שהתרחש שעלול להשלים במידת מה את האירוע הראשון ולתרום להתאחדות לגושים הוא בחירתו של נפטלי בנט לראש מפלגת “הבית היהודי”,דבר אשר פותח את המפלגה לאנשים אשר אינם דתיים לאומים ובעצם הופכת אותה ממפלגת נישה,סקטוריאלית למפלגה ימינית אשר פונה לכלל הגורמים בימין,לכאורה,נראה כי מהלך זה של בנט עלול לפגוע ב”ליכוד”וזה נכון לטווח הקצר,אבל בטווח הרחוק יותר ניתן לשאר שבנט יכנס לקואליציה עם “הליכוד ביתנו”-דבר שיגרום לגוש ימיני חזק שבעתיד עלול להפוך לגוש ימין קבוע.שתי האירועים הללו הם בעצם היסוד האפשרי לאיחוד מלא של גוש הימין,דבר אשר באופן טבעי יגרור את השמאל למהלך דומה.

 

  1. שינוי שיטה מלאהפרדת רשויות,חקיקת חוקה:

בכדי לשנות את השיטה באופן מלא,בכדי לחוקק חוקה ולהפריד רשויות אנו חייבים גושים חזקים,גושים שלא תלויים במפלגות נישה,במפלגות סקטוריאליות ולכן הבסיס לשינוי המלא הוא האיחוד לגושים שדיברנו עליו בסעיף הקודם(גם אם לא איחוד מפלגות מלא אלא איחוד רשימות בלבד),ככה שבעצם כבר בכנסת ה-19במידה ובנט ו”הליכוד ביתנו”יקבלו מנדטים רבים אנו עלולים לראות את השינוים המיוחלים.

 

השינוים הנדרשים:

 

א.      הפרדת רשויות:

בכדי שתהיה פעילות בריאה בין שלושת הרשויות עלינו לבצע מספר שינוים בכדי להפריד את שלותם,

חלק ראשון וחשוב בהפרדת הרשויות הוא הפרדה בין הרשות המבצעת לבין הרשות המחוקקת,בעצם בין הממשלה לבין הכנסת,צריך לחוקק שחבר כנסת איננו יכול לכהן כשר,ושהממשלה היא מחוץ לכנסת,קרי-בחירות נפרדות לרשימה לכנסת ונפרדות לראש הממשלה,כאשר ראש הממשלה ממנע שרים מקצועיים שאינם חברי כנסת.

 

חלק נוסף וקריטי בהפרדת הרשויות הוא חקיקת חוקה דבר אשר יוביל לקווים ברורים בין הרשות המחוקקת לבין הרשות השופטת,הרשות השופטת לא תוכל לפסוק על פי ראות עיניה בנושאים אלא על פי תבנית בסיסית ומובנת.

 

ב.      ביטול הסטטוס קוו והגדרת הגדרות ברורות בכל הנוגע לדת ומדינה,לזכויות ולחובות:

אפקטים נוספים שאנו יכולים לראות בחקיקת החוקה ו/או בהתכנסות לגושים גדולים הוא הכרעות בנושאים חשובים אשר חסרי הכרעה עוד מקום המדינה לדוגמא: 1)סוגיות דת ומדינה 2)סוגיות הגיוס-בין אם חובה ובין אם לא.      3) סוגיות כלכליות ומבנה המשק.וכו’.

 

לסיכום:

בימים אלו אנו עדים להתעוררות פוליטית,התעוררות אשר יש לה פוטנציאל אדיר לשינוי שכולנו מייחלים לו,שינוי אשר יגרום למות של “הפוליטיקה הישנה”ותקומתה של פוליטיקה חדשה דבר אשר יוביל להפסקת השיתוק הפוליטי שהמדינה נמצאת בו ויוביל לשינוים מרחיקי לכת כמעט בכל נושא הנוגע לחיינו במדינה הזאת.כולי תקווה כי הפוטנציאל אכן התממש ונוכל להודיע סופית כי “הפוליטיקה הישנה”מתה והדמוקרטיה והמדינה יתקדמו קדימה.כולי גם תקווה כי שינוים אלו יובילו להתברגות של צעירים במנגונני הגושים החדשים.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

שיטת השקשוקה במדינת ישראל

אריק זיו ויזר

קשה עכשיו – קל אחר כך

עינר אביב

לא לוועדה מסדרת

אלי חזן

מבט על התוצאות הסופיות של הפריימריז

אריק זיו ויזר

טרבלסי על שחרור שליט

אריק זיו ויזר

נאמנות ודמוקרטיה

אלי חזן
דילוג לתוכן