29.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

מה עומד מאחורי חוק הספרים

צדק חברתי לא מענין את הסופרים מהאליטה השמאלנית הם פוחדים ממשהו אחר

 

 

נתחיל מהסוף: חוק הספרים הוא פגיעה חמורה במחנה הלאומי.

לא מזמן התקיימו אירועי ‘שבוע הספר’. במדינה בה השיח סביב מחירים מופקעים הוא מרכזי, חשוב שנשים לב לתופעה מעניינת: בשנים האחרונות גל של ספרות מחקרית, ואפילו פרוזאית בעלת אוריינטציה לאומית התחיל לשטוף את מדפי חנויות הספרים. בין רבי המכר הבולטים ניתן לראות ספרים כמו “תעשיית השקרים” של בן דרור ימיני, “תפוס ת’יהודי” של טוביה טננבאום ועוד רבים וטובים.

מישהו זיהה את המגמה הזאת ובחר בדרך מתוחכמת כדי לסנדל את הנגשת התרבות לקוראים. איך הופכים מידע לבלתי נגיש? פשוט הופכים אותו לבלתי משתלם. האזרח הפשוט לא ימהר לרכוש ספר ב-90 שקלים כשהוא יודע שאם יוסיף עוד עשרה שקלים יקבל באותו מחיר ארבעה ספרים (עיינו ערך מבצע “4 ב-100”) וכך הספר לא משתלם עבור הקורא ולמען האמת כדאי להזכיר שגם לא ישתלם עבור היוצר.

אמני השמאל בחרו לפרש אמירה צלולה, הגיונית ומתבקשת של שרת התרבות מירי רגב לפיה בסבסוד תרבות על ידי המדינה יש לקחת בחשבון את בחירתם הדמוקרטית של האזרחים, כפגיעה בחופש הביטוי. כמו היו חיים על חשבון הציבור, תוך רמיסת כבודו וכבודה של המדינה, זכות אדם בסיסית.

אלא שבעוד שבמאבק הציבורי המתוקשר כנגד אליטה חצופה הפגינה רגב עמידה איתנה, נזנחה חזית אחרת, חשובה לא פחות, במאבק על נשמתה ועתידה של הרוח והיצירה.

בשנה וחצי האחרונות ספג עולם הספר הישראלי מכה קשה. מחיר המכירה של ספרים חדשים כמעט הוכפל בעקבות כניסתו לתוקף של חוק האוסר מתן הנחות על ספרים חדשים. בעקבות כך, המוצר שהיה סימן ההיכר של העם היהודי – עם הספר – התייקר אל מחוץ להישג ידם של משפחות צעירות, סטודנטים וחיילי חובה, שהפסיקו לרכוש ספרים, והביאו לקריסה של שני שליש ברכישות ספרים חדשים!

אלא שנוסף על היותו של חוק הספרים חוק אנטי-חברתי הפוגע בשכבות החלשות; חוק אנטי-יהודי על שום פגיעתו בעולם הספר של העם הספר וחוק אנטי-מוסרי על שום פגיעתו בחופש הביטוי והקניין, חוק הספרים הוא גם חוק אנטי-לאומי – המונע מיצירה ספרותית ציונית לפרוץ, לשגשג ולכבוש מוחות ולבבות.

משאלתם הכמוסה של המצדדים בחוק לא הייתה להעלות את קרנה של הספרות הישראלית, אלא לשמר את אחיזתה של האליטה השמאלנית בעולם הסיפורים והרעיונות. אין זה מקרה, שתומכי החוק הנלהבים ביותר – א.ב יהושע, דוד גרוסמן, עמוס עוז ורונית מטלון – שותפים הן בחתימה על מכתב המפציר בראש הממשלה ובשרת התרבות להעביר את החוק, והן במועצה הציבורית של הארגון האנטישמי בצלם. מאידך, לא מפתיע שעם המתנגדים לחוק נמנים סופרים בעלי נטייה לאומית כדוגמת אמילי עמרוסי, גלילה רון פדר, טוביה טננבום והרב חיים נבון.

Amos_oz2

 

אחרי הכל, האיסור על מתן הנחות על ספרים חדשים, נועד לעצור את חילופי המשמרות החיוניים המתרחשים באליטת הספרות הישראלית. החוק, שעצר כמעט לחלוטין את פרסום ומכירת ספריהם של סופרים חדשים ולא מוכרים, מבטיח כי היצירה והיוצרים האנטי-ציוניים ימשיכו לשמור על מעמדם הרם למרות שהציבור מאס בהם, וזאת כי החקיקה חיסלה את הסיכוי לאלטרנטיבה.

 

שרת התרבות מירי רגב הידועה בשכל ישר ואומץ לב ציבורי, תיטיב לעשות אם תמהר לחבק את הצעת החוק של יואב קיש לביטול חוק הספרים, ותוביל את ביטולה של חרפה הפוגעת באזרחי ישראל החלשים, ובחוסנה הרוחני של ישראל.
חשוב להזכיר שבנוסף ליואב קיש קיימים ח”כים נוספים שהבינו שהחוק מזיק לתחרות הבריאה. 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סמים קלים – בעד ונגד

אלי חזן

חפשו את הריבית האפסית

אריק זיו ויזר

לא כצאן לטבח

אלי חזן

המתמטיקה של השנאה

אלי חזן

אין עשן בלי אש

אלי חזן

מן הארכיון – זה המיסים חבר

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן