18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

מהדר בקפיטליזם ועד הדר בנהיגה ועוד נושאים בתפזורת מחוץ לקופסא!

מאת: ד”ר. אהרון ליברזון, מחבר הספרים “World Wide Agora” ו-“.The Mighty Whys”

 

 

צ’רצ’יל ראה את עיקר תפקידו בלזהות את הסכנות, הבעיות והאתגרים שבאופק להגדירם ולפענחם, להכין, לגייס משאבים וכוחות לביצוע כל שנידרש! שלושה אלמנטים: זיהוי בעוד מועד, פיענוח המשמעות ופעולה!

אם איני טועה, יוחס פעם למשה דיין ז”ל שנושאים שהגיעו אליו לטיפול, היו מאוחסנים ראשית במגרה והיו זוכים להתייחסות רק באם היו צצים שוב. כל מנהל אחזקה מנוסה יודע שטבען של בעיות לצמוח, להחמיר ועלות הטיפול רק תגדל. בעיות לא מתות מות נשיקה!  זה נכון גם לתחום הפוליטי וכל תחום אחר. מקסימום הם יתפוצצו על הראש של מחליפך בתפקיד! אין זו מטרה אידיאלית אני מקווה.

הטעות הנפוצה בעולם הפוליטי, היא שכל נבחר אוהב לקרא לעצמו מנהיג ו/או אנחנו ההנהגה וכד’, אבל ברוב המקרים זו טעות. אנשים נבחרים או מתמנים לתפקיד ואז הם מחזיקים בתפקיד Office Holder אם הוא או היא נבחרו לתפקיד מנהיגותי על הנבחר לגלות יכולות נוספות. לרוב זה קשה ולכן גם נדיר יותר והאדם נשאר כמי שמחזיק בתפקיד אבל לעולם לא יהיה מנהיג.

בעולם שהדברים בו מתרחשים בזמן אינטרנט, כששלושה חדשים שווי ערך למה שפעם היה שנה, יש לעבוד במקביל ועל הכול מתוך ראיה כוללת. אין די ב”הרמת דגל” אחד, לנוח ואחר כך אולי עוד אחד, כי הביטחון והפלסטינאים נוטלים את מלוא הזמן. אין חלל ריק, כל דבר מוזנח יחמיר עם הזמן וגם יתפוצץ ע”י כל הרעשנים: פייסבוק, תקשורת, עמותות, איציק שמולים, דפני ליפים ועוד ואז האוחזים בתפקיד [וכנראה לא בהגה] נלחצים, מתנצלים ומובלים להחלטות שרק יסבכו עוד יותר את המצב.

היום להסתיר או להמעיט בחשיבות, זה קשה ואני מקווה שזו אינה המטרה. השינויים מהירים, השקיפות גבוה והמידע האינטרנטי מגיע לכולם ולכל מקום בו זמנית!

אתם האוחזים בתפקיד!!!  באמת לא ידעתם שהקוטג’ שלנו הכי יקר בעולם? נודע לכם רק אחרי שאיציק אלרוב כתב על כך בפייסבוק? או ידעתם ולא פעלתם, לא זיהיתם את שורש הבעיה? הרי זה רק סימפטום, נכון? לא הבחנתם שמעמד שלם בישראל התאדה? מעמד הביניים! וזה ששכר העובדים ירד ראלית ב-5% בעוד התגמול למנכ”ל בכיר עלה ב-70% בעשור האחרון, חדש לכם? הייתם  זקוקים לאיציק אלרוב, איציק שמולי, דפני ליף, סתיו שפיר, פרופסורים שצצו מהנפטלין והקרן החדשה לישראל שיחד עם קדימה מימנו את החגיגה הגדולה בעיר? כדי לגלות גם שמחירי הדירות והדיור הם מעל ליכולת של משפחה, אפילו יש בה שני אנשים שעובדים, אבל משכורתם ביחד, אינה מגיעה לרמה של משכורת שהייתה נהוגה במעמד הבינים! למה? כי הם מועסקים אצל המנכ”לים השודדים!  הם אלו שהביאו לחיסול מעמד הביניים שהיה מסוגל לחסוך ולשלם משכנתא.

אם אין אחיזה בהגה, יש איבוד שליטה! הקפיטליזם שלנו הפך לג’ונגל, מקום פרוע, ללא חוק ובושה, היכן שרק החזקים, הפראים והמקושרים בכל מיני חברויות למוקדי כוח, שורדים ואף פורחים. מקום מפחיד היכן שאנשים מרגישים מופקרים וחסרי ביטחון מינימלי, ביום יום וודאי לגבי עתידם כבגון ביטחון פנסיוני.

אין את האומץ לומר לצעירים שבמקצועות מסוימים אותם הם לומדים, או מתכננים ללמוד הם יתקשו למצוא עבודה! אפשר ללמוד אותם כתחביב, לא מקצוע. הפרט צריך להיות בר- העסקה. מערכת החינוך אף מעודדת ללמוד נושאים כאלה, מאחר והיא מודדת את עצמה באחוזים של זכאים לקבלת תעודת בגרות. זה שאולי לרובם התעודה לא תתרום דבר לעתידם, מערכת החינוך עוצמת עין. חיסרון חינוך מקצועי מורגש על פני הכלכלה. אוהלי מחאה אינם תחליף למקצוע שאפשר להתפרנס ממנו! זה גם תפקיד של מנהיגות! תגידו את האמת!

תרבות הג’ונגל חודרת לכל התחומים וזה מתבטא מאד גם בנהיגה כמובן. לפי התרשמותי, יש החמרה אדירה בתרבות הנהיגה. החמרה שמהווה גורם מרכזי נוסף, הפוגע באיכות החיים שלנו.

לא ניכנס כאן גם לנושא ההשתמטות מצה”ל וממילואים ומתן פיצוי למשרתים ולתורמים. נושא המהגרים הסודנים ואחרים דוגמה קלסית לבעיה שצומחת וטופחת באין פעולה נחושה.

הליכוד יתחזק אני מקווה, אבל הוא לא ימצה את כוחו, באם יזניח אלמנטים חשובים בחיינו ויאפשר לפעילי הקרן החדשה לישראל למשוך את הליכוד מובל ברצועה מאחור. אני מקווה שהליכוד יתחזק. לא רק בגלל ברירת מחדל שנובעת מהמצב הירוד של המתחרים, אלה בזכות עצמו תוך מיצוי הפוטנציאל של עצמו! אפשר לעבור את ה-40 מנדטים! הפוטנציאל קיים! רק צריך להאמין וללכת על זה.

אז מה עושים?

  1. 1. הדר בקפיטליזם, בישראל.

הדר ישמש הקוד האתי של השוק החופשי בארץ! קפיטליזם עם הדר! כל חברה ממשלתית וציבורית תחויב בקוד אתי שיהיה באחריות הדירקטוריון ויבחן ע”י הראשות לניירות ערך או ע”י ראשות החברות. בשקיפות מלאה לציבור, למשקיעים ולעובדים. לא עוד מנכ”לים שודדים. אחד הדברים החשובים ביותר שיוגדרו בקוד האתי הוא מושג ההצלחה שלפיו נישפט מנכ”ל. הצלחה חייבת להימדד רק לפי התייעלות אמתית [Genuine], הצלחה עסקית אמתית, צמיחה וחדשנות אמתיים!!! יש הרבה דוגמאות שלא אפרט כאן בהן כל עשייתו של מנכ”ל היא צמצום כוח אדם, פיטורי בעלי שכר גבוה וותיקים בעלי הידע, החלפתם בעובדי קבלן המקבלים שכר מינימום, צמצום מחקר ופיתוח, תאום מחירים, לוביסטים בכנסת ועוד שכאלה. לזמן מה השורה התחתונה תצביע על רווחים המנכ”ל הופך לידוען[Celebrity CEO]  ומשכורתו בעננים! הוא כמובן מוזמן לכנסים שבהם הוא גם לא שוכח להצהיר שהעובדים הם הנכס החשוב ביותר בחברה! כמובן שהוא מחלק הטבות נחמדות למקורבים בהנהלה ובדירקטוריון. הוא עצמו משתכנע שהוא מוכשר ושזה מגיע לו ואך ורק לו. כמובן שזו תמורה שאינה פרי כישרון. ההצלחה אינה אמתית, אין פה חדשנות, לא מוצרים חדשים וגם לא התייעלות אמתית מעמד הבינים בחברה, בעל הידע נעלם, דבר המסכן את עתיד החברה. מדובר ב  Robber CEO. ואז החברה מתחלקת למיליונרים שהם המנכ”ל ועושי דברו בהנהלה ובדירקטוריון וקבוצה בעלת שכר מינימום. ממוצע השכר בסדר! עד שהברוך מתגלה הוא כבר שודד חברה אחרת לשם הגיע עם הילה של מנכ”ל מצליח שנלחמים לאמץ אותו בכל מחיר!

כך למעשה נוצרו פערי השכר וכך נעלם לו מעמד הביניים! לכן חייבים בקוד אתי עם שיניים! צריכים נוסחה המקשרת את השכר הכי גבוה בחברה לשכר של אחרון העובדים או לממוצע השכר של העובדים בחברה שאינם מנהלים. מה השר נאמן פחד שאם מנכ”לית בנק לאומי תקבל שכר יותר מציאותי סיטיגרופ יחטוף לו אותה? או יחטפו לנו את שלמה ינאי ואברהם ביגר? העם לא טיפש תיזכרו זאת! כל בית היום הוא מרכז ידע ותקשורת! לא לדאוג זה לא יהפוך אותנו לסוציאליסטים. להפך ההתנהגות הנלוזה גורמת ללחצים לסוציאליזציה של המשק, ע”י תגובת נגד חריפה של חלקים בציבור, כי המנכ”לים השודדים הפכו את העובדים קרוב לעבדים.

ברגע שבכל מקומות העבודה יחזור מעמד הביניים זה יפתור ויקל על יתר הבעיות. יהיו הרבה יותר אנשים שיוכלו להגיע לדירה ולשלם משכנתא. הדר בקפיטליזם יהיה המינון הנכון והצודק של בלמים ותרומה לשיפור רמת הניהול במשק. לא סוציאליזם, לא קפיטליזם חזירי ולא State Capitalism.

2. בנייתו מחדש של מעמד הבינים.

נכון אמרת נתניהו בנאומך בקונגרס שאנו לא זקוקים לבנית אומה [Nation building] אבל מאד זקוקים לבניה של מעמד הבינים בארץ ודחוף! מעמד הבינים נעלם. המנכ”לים השודדים הרגו אותו. כספר בבנק היה שייך פעם למעמד הבינים, עם משכורת מעט מעל לממוצע וקצת תנאים נלווים. משכורת שבהחלט משקפת את האחריות שלו, שעות עבודה, מגע עם קהל ועוד. היום הוא עובד קבלן עם משכורת מינימום כשההנהלה מתפללת שהוותיקים יצאו לפנסיה או ימותו כדי להחליפם בכאלה. ללא אופק וללא שום ביטחון תעסוקתי. האם זה יכול להיחשב התייעלות אמתית? אז סוחטים את העובדים, מתאמים את העמלות ואז יש “אחלה” רווח למרות שבתחום העסקי הבנקים לא משהוא. אפילו הם התמחו בתספורות. אבל משכורת המנכ”ל בשחקים.

יש להחזיר לעם את מעמד הביניים!!!

3. הדר בנהיגה.

הנושא מוזנח, פוגע משמעותית באיכות החיים של התושבים שלא לדבר על הנפגעים והעלות למשק. אמנם יצאו חוקים חדשים המחמירים אבל באין אכיפה וללא הסברה לא יהיו תוצאות. אני לא אפרט כאן לליכודניקים הדר מהו, מדובר בהקניית תרבות נהיגה סובלנית איש לרעהו. ענישה ואכיפה זה חלק מהעניין.

כפי שהצליחו להביא לכך שעם ישראל ימנע מקטיפת פרחים באותה שיטה ניתן להקנות הדר בנהיגה . וכן גם אכיפה וענישה. מתנדבי המשטרה יאכפו מתן מעבר להולכי רגל במעברי חציה. להוריד את האגו של הנהג הישראלי לרמה של בן-אנוש.

4. בג”ץ.

מי שמתמצה מעט בניהול יודע שחברה יש לה מערכת נהלים והוראות שצריכה להיות מותאמת ומסונכרנת באופן הדוק. גם חוקים הם חלק ממערכת והם אינם בלתי תלויים. את חוק כבוד האדם וחרותו הוציא “צמד חמד” ומי יתנגד לחוק של כבוד וחרות? תקעו אותו כעומד בפני עצמו. מאז חגיגה. כמעט כל דבר ניתן לקשר לחוק זה. הוא לא חלק ממערכת. יש לפעול להקפאתו או להכפיף אותו לפחות לחוק שקובע ששום פעולה הסותרת, פוגעת או מסכנת את עצם היות המדינה מדינה יהודית מהווה פעולה הנוגדת את החוק. זו מדינה יהודית בראש וראשונה. לא להירתע מההאשמות הרגילות של אפליה, גזענות, אפרטהייד, זכויות אדם ושזה לא מתאים לנו כיהודים. שמעון וויזנטל אמר דבר חשוב: העם היהודי אינו חייב לעולם דבר! כבוד המדינה, צביונה, מהותה וחרותה חשובים לא פחות.

5. ארה”ב ויהדות ארה”ב.

אפשר כמובן למלא ספרים בנושא, בנוסף לאלה שקיימים כבר. אתייחס לשני דברים, אולי באופן שונה. בתקופות שאינן תקופות בחירות, בארה”ב האמריקאים וביחוד משרד החוץ, מתייחס לישראל בקשיחות וכוחניות. וראינו לא אחת גם יחס משפיל כלפי נתניהו! הדבר בולט לנוכח הגישה הרכה כלפי משטרים אחרים והשתחוות למלך סעודיה, קיסר יפן, נאום קהיר וכד’. ארה”ב שאין ויכוח לגבי העובדה שהיא בתהליך מתמשך של החלשות כלכלית ומדינית בעולם, זה בנפשה ובנפשם של מזכירת המדינה להציג כלפי העולם שיש להם השפעה כמעט מחלטת על ישראל! הם יודעים שברגע שמדינות המזרח התיכון וכן גם אירופה ואחרים יבינו שהשפעתה של ארה”ב על ישראל מוטלת בספק, היא חדלה להיות מעצמה בעיניהם והופכת להיות מדיוקרסי. על כך משרד החוץ האמריקאי נילחם ולא מוכן לוותר ויעשה כול מאמץ להראות שרק הם יכולים לקפל את ישראל ולסחוט ממנה וויתורים. הכלי הבולט ביותר בו הם משתמשים לצורך סחיטת וויתורים מישראל הוא מכשיר הווטו!

לגבי היהודים בארה”ב, סקר שנערך לאחרונה הראה בברור כצפוי, שהיהודים מצביעים בעיקר לפי אינטרסים שלהם. פרסונות כמו תומס פרידמן אליל התקשורת בארץ, מתחזה כרוצה בטובתנו בלבד! הוא גם יודע שאם אובמה יראה שהשפעתו על השלטון והתקשורת בישראל ירדה הוא יפסיק לשחק אתו גולף. כך גם אחרים כמו רוג’ר כהן, רון לאודר אייב פוקסמן ורבים אחרים. תומס פרידמן מלבד ההשמצות שלו עלינו ועל התלהבותו שהתקררה בינתיים מהאביב הערבי. ניסה אצל דנה וויס [מעריצה עיוורת שלו] לשכנע “תקפיאו את הבניה לעוד שלשה חדשים, תנסו” רון לאודר הגיע עם אותן מילים ממש. לא קשה לנחש מי מתדרך אותם. השפעתם בארה”ב תלויה לא מעט ביכולתם להוכיח שיש להם כוח השפעה בישראל.

לעיתים עולה השאלה של התמיכה הכספית האמריקאית בישראל. על פי רוב בדרך של התרסה. נכון נכתבו על כך ספרים ומאמרים, נערכו חישובים המראים מספרית עד כמה אנו חשובים וכדאיים לביטחון ולכלכלה האמריקאית. אולם אני נוהג בגישה שונה כי בדרך כלל אין את הזמן להיכנס לתוך החישובים, אתם אני מעריך מאד. אני טוען בפני המתריסים למיניהם, ‘ראו אין לאמריקאים די כסף כדי לשלם לנו על הנזקים הכלכליים, האסטרטגיים ובחיי אדם שהם גרמו לנו’ לאורך השנים “כבעלי ברית”. קחו למשל את מה שאני קורא: “המלחמה לשחרור כווית והצלת סעודיה”. “מלחמת המפרץ הראשונה”. הרי שחרור כווית מסדאם חוסיין עלה לנו בטילים על ערינו. מדינה שלמה לא עבדה ולא למדה במשך תקופה ארוכה אשר מי יודע גם איזה נזקים נפשיים ארוכי טווח נגרמו לאזרחים, ולילדים מעניין המסכות והמקלטים והחדרים האטומים. הרי ידוע שסדאם לא היה תוקף אותנו אלמלא פעלה ארה”ב נגדו ורצונו לזכות באהדת העולם המוסלמי בתקווה שזה יציל אותו. הרשימה ארוכה! הוויתור שלנו על תגובה על קידום הטילים המצריים לתעלה שהוביל למלחמת יום כיפור, הימנעות שלנו לפתוח קשרים עם סין כולל קשרי מסחר שעד היום עוד לא התאוששנו מהמגבלות הללו וקרוב לוודאי השלום עם מצרים יהיה חלק מהרשימה. יש מי שיכול לערוך את הרשימה לאין שיעור טוב ממני. אני מקווה שתסכימו שהרשימה ארוכה ויקרה.

6. ווטו אמריקאי.

האם יתכן שמדינת ישראל תהיה לעיתים תכופות תלויה בווטו אמריקאי במועצת הביטחון? זה מנוצל תמיד לצורך סחיטה לוויתורים מאתנו ולא פחות גרוע גורם להתרוצצות של כל הצמרת כך שלא נותר להם זמן לשום דבר אחר. הדבר מביא גם לתסכול עמוק של האזרחים ופגיעה בכבודם ובכבוד המדינה. העולם השתנה כולם נעשו הרבה יותר פגיעים: האירופאים, האמריקאים ולא פחות ואפילו יותר, מדינות ערב! מדינות המפרץ תלויות במתקני התפלת המים ומתקני הפקת וזיקוק הנפט, כולם מתקנים פגיעים במיוחד. ראו איזה שינוי חל בעולם כלפי אירן כשהובהר להם שאנחנו מסוגלים ועשויים לתקוף באירן! עלינו לרמוז לעולם שזרימת הנפט ומי השתייה באופן רגוע באזור המפרץ, תלוי גם בכך שלא נוטרד “בהגזמה” מאחר ואנו רואים זאת כחלק מהג’יהאד נגדנו. המתקנים הללו הם יעדים אסטרטגיים בכל מצב של איום בסנקציות על מדינת ישראל. במצבה הנוכחי של אירופה, אפילו הצרפתים יטילו ווטו לטובתנו :~}.

7. גזענות: הנשק האולטימטיבי של השמאל.

השמאל משתמש במלה גזענות כנשק ניגוח יום יומי ואנחנו מגיבים בפניקה. הם משתמשים במונח לכל מטרה כמעט, גם שמדובר באפליה כזו או אחרת, או בהעדפות אישיות של אזרחים הנובעים מהבדלי תרבות ומסורת שמותר שהיו להם. גזענות נובעת מתורת הגזע , חשיבה שמישהו עליון על פני מישהו אחר בגלל התכונות הגנטיות העדיפות שלו ושל הקבוצה אליה הוא משתייך. אין בארץ גזענות! לא שמעתי על מיקרה שמישהו לא מכר דירה לפלוני, בגלל שהוא חושב שהחומר הגנטי ממנו הוא עשוי נחות משלו ולכן הוא שייך לגזע העליון. בגלל זה הגרמנים אפילו האמינו שחלב אם יהודייה פסול ואסור לשימוש להזנת ילד ארי. לתפיסתם, עם החלב יעברו גם התכונות הגנטיות של הגזע “הנחות.” זו גזענות לשמה!!!

התקשורת והשמאל משתמשים בכוונה, אולי גם מתוך בורות במושג הגזענות לפעמים גם עשרות פעמים ביום: בכל מהדורה של חדשות ובדיונים של “חכמים” למיניהם שאין להם שום אחריות למה שהם אומרים! יש זילות קשה של המושג עצמו!

8.תרבות ה-“חברים.”

הפוליטיקאים שלנו, עיתונאינו, פרשנינו, שופטינו, גנרליינו, טייקונינו, פושעינו…. ועוד, מתחככים להם יחדיו סועדים יחדיו הולכים יחדיו לכדורגל ונפגשים בכול האירועים שמי שלא מוזמן אליהם לא קיים. אין פלא שהם יוצרים לעצמם ונמצאים באותה תבנית מחשבתית ומשתמשים באותו נרטיב. נוצרת קופסא מחשבתית וגם קופסא של אינטרסים שהתוצר שלה יכולה להיות שחיתות! מ-תכניס את הילד שלי לגל”צ  עד למי ישוריינו, רישיון לבנית מגדל מעל לכותל :~}. אחד ממוצרי הלוואי של הקופסא המחשבתית לשם נכנסו גם אינטרסנטים חיצוניים כמו תומס פרידמן, רוג’ר כהן ואחרים, היה נרטיב קבוע של הפחדת האומה! העולם זז אך הקופסא נשמרת! הם עושים כל מאמץ לשומרה. הם טעו וטועים כל הזמן! לא מזמן סבר פלוצקר אפילו ראה לנכון להתנצל [מיקרה נדיר ביותר] על כך שביקר את ההתנהלות שלנו על שלא רצנו לוותר לסורים על הגולן כמובן תמורת שלום. הוא הבין עתה שעם דיקטטור לא רצים לעשות שלום. באמת תארו לכם פנטים סורים על הכינרת, אחים מוסלמים וסלפים במצרים. כמה זמן יחיה השלום עם ירדן? פרשנינו יכולים לומר אז טעינו. לרוב גם לא זוכרים להם שטעו. העם משלם את המחיר.

לפתוח את הקופסאות ולהבין שהעם בתקשורת מתמדת איש עם רעיהו ועם העולם דרך ענן התקשורת. אפילו עבדכם הנאמן מגיע ליותר בתים אפילו מפרשן זה או אחר שבתקשורת. הליכוד חייב להבין זאת!

9. חזון ופרויקטים לאומיים.

נכון עשה ראש הממשלה נתניהו כשהכריז על רכבת מהירה לאילת. באפן קבוע צריכים להיות כשלושה פרויקטים ברמה הלאומית, פרויקטים שיכולים להיקרא פרויקטים של חזון. כאלו שהם מעבר לחישוב כלכלי של כלכלנים מהאוצר או אחרים.

מנהלי חברות מצליחים של חברות ענק, מנהלים שהוכיחו הצלחה אמתית אמרו שהפרויקטים והעסקות הטובים ביותר שהוציאו לפועל הם החליטו על ביצוע בניגוד לחישובים הכלכליים שהוגשו להם. איני מזלזל במספרים חלילה, הם נתון חשוב אבל לא היחיד! ואסור שישמשו לכיסוי ת-ת.

איך מחשבים כלכליות של איכות חיים עייפות של עובדים שמיטלטלים בדרכים ועוד ועוד. Bean counters”” לוקחים בחשבון, אבל לא כגורם על פיהם יישק דבר.

10.  הדר בבית”ר.

הנכדים של אחי, שאבינו היה באמת תלמידו של ז’בוטינסקי, רצו להצטרף לתנועת נוער מאחר ואין פעילות של בית”ר, באין בררה הצטרפו למחנות העולים כמו חברים אחרים. כך אנו מאבדים את הנוער. נוער שלא ידע הדר מהו, כמו בעבר יגידו להם שזה אנשים פרזיטים שמסתובבים רק עם חליפות! הפעילות בארץ של בית”ר לא מעניינת מספיק כי זה לא הולך עם כרטיסי טיסה ושליחויות!

תל-חי.

לידיעה! שילוב המושגים “הדר בקפיטליזם, הדר עם קפיטליזם וכן Hadarcapitalism כפופים לזכויות יוצרים של מחבר המאמר!

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הפרשנות הסוערת של מזל מועלם

אלי חזן

אף אחד לא מופתע מסערת ברק

אריאל אילוז

תשעה באב של שי ספיר

עינר אביב

טראמפ וממשלו

אביגדור הדר

מתי באמת עזבה אילת שקד את הליכוד?

אלי חזן

הטעויות של ארז תדמור

ד"ר אפרים אבן
דילוג לתוכן