23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
יומן ארועים

מאה שמונים שנה למסורת פתיחת חגיגות ל"ג בעומר בבית עבו בצפת

חגיגות ל"ג בעומר ייפתחו רשמית ביום שישי ט"ז באייר תשע"ג (26.4.2013) בתהלוכה המסורתית של ספר התורה העתיק מבית עבו בצפת אל קבר הרשב"י במירון – זאת השנה ה-180 למסורת.

 

הטכס ייערך ברוב עם,בנוכחות רבנים, חברי כנסת, ראשי ערים ומועצות דתיות, משלחות מהיישובים בגליל, מהגולן, מאריאל שבשומרון, נציגי שגרירות צרפת בישראל, המלווים את האירוע מאז כיהנו אבות המשפחה כקונסולים של צרפת במשך שלושה דורות, שר המשפטים לשעבר, פרופסור יעקב נאמן,  וראש העיר צפת, מר אילן שוחט.
אורח הכבוד השנה יהיה שר הדתות,  הרב אליהו בן דהן .

 

מסורת הוצאת ספר התורה מבית עבו נעוצה באבי השושלת בארץ, הרב שמואל עבו, שעלה ארצה מאלג'יר ב-1817 התיישב בצפת ושימש בה כרב ראשי וכקונסול צרפת באזור הגליל. הוא גאל לראשונה את חלקת האדמה הסמוכה לקבר הרשב"י במירון והקים שם את המצבה ואת בניין בית הכנסת הניצב שם עד היום. לאות הוקרה על פעליו העניקה לו הקהילה בצפת ב-1833 ספר תורה על שמו, שהובל בערב ל"ג בעומר בתהלוכה חגיגית מבית עבו אל בית הכנסת של הרשב"י במירון.
כך נפתחה מסורת מיוחדת במינה, שסימלה את פתיחת חגיגות ל"ג בעומר בצפת ובמירון והפכה במרוצת הזמן לחלק בלתי נפרד מהפולקלור הדתי-עממי לא רק של צפת אלא של הארץ כולה, ושמעה הגיע עד למרחוק.
המשכה של המסורת עובר במשפחת עבו מאב לבן, זה חמישה דורות.
אחרי הרב שמואל המשיך במסורת בנו, הרב יעקב עבו, ששימש גם הוא כרב ראשי וכקונסול צרפת בגליל. הוא הרחיב את בניין בית הכנסת של הרשב"י במירון, רכש את מחצית אדמות הכפר מירון מידי הערבים – כ-7000 דונם – והקים שם יישוב יהודי חקלאי-דתי, שהקדים בעשרות שנים את ההתיישבות החלוצית הציונית . הוא גם רכש בכסף מלא את האדמות, לייסוד המושבות הראשונות בגליל, משמר-הירדן ויסוד-המעלה.

אחרי הרב יעקב חי עבו עברה מסורת ל"ג בעומר לבנו, הרב מאיר עבו, שהמשיך לקיימה כהלכתה כמעט 50 שנה ברציפות, גם בימים קשים של פרעות ומאורעות דמים – עד לפטירתו ב-1947 – ערב קום המדינה.
אחריו המשיך במסורת,  ר' רפאל עבו, הדור הרביעי, שכל חייו היו קודש לענייניה הביטחוניים של העיר צפת. הוא זכה לקיימה במסגרת המדינה והעניק לה אופי ממלכתי.

על המסיבות שבהן עברה המסורת לדור החמישי, מספר ממשיכה, הסופר והעיתונאי, יוסף עבו עברון:
"ב- 7 בפברואר 1964 נפטר אבי, רפאל עבו ז"ל ,באורח פתאומי, והוא בן 63 שנה.  היה זה כחודשיים ימים לפני ל"ג בעומר, אחי, צבי ז"ל, שהה באותה עת בארצות הברית – וההחלטה, על המשכה של המסורת רבצה כולה עליי.  בעוד אני מתלבט ותוהה, אם בכוחי להרים משא כזה – התפרסמה בעיתון "מעריב" כתבה לזכרו של אבי, מלווה בתמונתו.  כשהצצתי באותה כתבה עברה בי צמרמורת:  מתוך גיליון העיתון ניבטו בי שתי עיניו המצוות, והכותרת הייתה: התהלוכה חייבת להימשך! היה זה כאילו שמעתי את קולו הפוקד עליי, להמשיך ויהי מה. מאז אני ממשיך, יחד עם רעייתי, יהודית – והשנה נזכה לקיימה אי"ה בפעם  ה- 50  – המאה שמונים  למסורת".

העיר צפת התקשטה בדגלים ובתאורות ססגוניות לכבוד האירוע וכוחות הביטחון בצפון נערכים בכוחות מוגברים לשמירת הסדר והביטחון של רבבות החוגגים.

 

 

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דחיית הכנס עם אקוניס

אלי חזן

צעירי הליכוד – ערב הסברה ודיבייט

אלי חזן

חוג תדמור מארח את סגן השר אופיר אקוניס

אלי חזן

הזמנה לכנס חברים עם שר הפנים גדעון סער בסניף מרכז

אלי חזן

ח"כ ברקו מזמינה אותך לאירוע 15 שנה לאחר דרבן

אריק זיו ויזר

להכיר את התשוקה לירושלים דרך הרגליים

אלי חזן
דילוג לתוכן