29.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

לראשונה: יו”ר הכנסת בוחן הקמת מאגר חקיקה ממלכתי חינמי

יושב ראש הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, בוחן הקמתו של מאגר חקיקה דיגיטלי חינמי שיהיה נגיש לכל דורש באמצעות האינטרנט. מדובר ביוזמה מהפכנית בישראל, שכמותה כבר קיימת בקונגרס בארה”ב, בפרלמנט האירופי ובמדינות רבות. הכוונה היא לאפשר לכל מתעניין ומשפטן, בכנסת ומחוצה לה, נגישות מלאה ומקיפה לחוקי המדינה, לרבות קישורים לדברי ההסבר והדיונים שקדמו להם. בהצעה מגלה עניין רב גם שר המשפטים, פרופ’ יעקב נאמן, שהביע נכונות לשיתוף פעולה לצורך הקמתו. כיום, מאגרי החקיקה הנפוצים אינם רשמיים, ומסופקים בתשלום למנויים, או מעל גבי תקליטורים, על ידי חברות פרטיות (“תקדין”, “פדאור”, “נבו” ועוד). באתר הכנסת מאגר חקיקה מקיף, אולם גם הוא חלקי, וכולל הצעות חקיקה בשלבי ההכנה השונים, אך לא את הנוסח המלא והרשמי (המתפרסם רק ב”רשומות”) של החקיקה. כמו כן, כיום הטקסטים המופיעים באתר הכנסת נעדרים הבלטה של עדכוני החקיקה ותיארוכם, ולמעשה, אינם מרובדים לפי התפתחות החקיקה.

חובת הפרסום ברשומות בצורתה הנוכחית איננה נותנת מענה אמיתי, ודברי החקיקה המפוזרים ברשת הם לעתים קרובות חלקיים ולא מעודכנים. עיון בחקיקה הוא צורך יומיומי של אוכלוסיות רבות: סטודנטים, עורכי דין, משפטנים, שופטים וארגונים שונים. גם משרדי הממשלה, העושים שימוש תדיר בקבצי החקיקה, נאלצים לשלם עבורם לגופים פרטיים כך שממילא עלות הקמת המאגר עשויה להתקזז עם העלות המשולמת כיום.

“עקרון הפומביות הוא אחד מהיסודות שמקדשים את החוק בישראל”, מסביר יו”ר הכנסת, רובי ריבלין. “ולכן מחובתה של מדינת ישראל לספק שירות כזה לאזרחיה. אי אפשר לראות בפרסום ברשומות מענה רלוונטי לפומביות החוק, משום שהציבור פשוט לא חשוף לו באופן שוטף ויומיומי. רק הקמת מאגר חקיקה אינטרנטי שמתעדכן בבהירות ובאופן מיידי, מיישם דה-פקטו את עקרון הפומביות, ומאפשר למעשה לייחס לכל אזרח את חזקת ידיעת החוק”.

יצויין, כי המאגר יכיל אך ורק דברי חקיקה, על דרגותיהם השונות (חקיקה ראשית וחקיקת משנה), אך לא עדכוני פסיקה, ולכן אין בכך כדי לייתר את המאגרים הפרטיים הקיימים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דנון מאוכזב מאובמה

אריק זיו ויזר

בשורה לנכים קשים: ועדת העבודה והרווחה אישרה תוספת של 15 מיליון שקלים בשנה לקצבתם

אלי חזן

מבקר המדינה הגיש ליו”ר הכנסת את הדו”ח על השלטון המקומי: “זה דו”ח קשה”

אריק זיו ויזר

ח”כ ציון פיניאן ביקר בסניף הליכוד ברעננה ביום ו’

אריק זיו ויזר

ח”כ אופיר אקוניס מונה ליו”ר ועדת הכלכלה:”לא נהיה חותמת גומי של הממשלה” /מאת:דוד פורטנוב

ח”כ שאמה: לאזן את ההקפאה במישור הכלכלי

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן