20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

לימור לבנת למזוז:עצור את השיחות עם סוריה ואבו מאזן

חברת הכנסת לימור לבנת .פנתה אל מני מזוז, בבקשה שיורה לממשלה על הפסקת המגעים המדיניים עם הרשות הפלסטינית ועם סוריה, עד להקמת ממשלה חדשה. “הנוהג הקיים אינו מאפשר לממשלות מעבר לקיים מגעים מדיניים שכאלה”, בהמשך המכתב ירושלים, 4 באוגוסט 2008
לכבוד
היועץ המשפטי לממשלה
מר מני מזוז
משרד המשפטים
ירושלים

מכובדי,
הנדון: הוראה על הפסקת ניהול המגעים המדיניים

ראש הממשלה הודיע לאחרונה בנאום לאומה, כי בכוונתו להתפטר מתפקידו עם בחירת יו”ר חדש למפלגת קדימה בחודש ספטמבר הקרוב. עם הודעתו של ראש הממשלה, הפכה ממשלת ישראל הלכה למעשה – גם אם לא לפי הדין הצרוף — לממשלת מעבר. עובדה זו הברורה לכל, הובעה לאחרונה באמצעי התקשורת הן על ידי אנשי אקדמיה בכירים דוגמת פרופ’ סוזי נבות ופרופ’ יחזקאל דרור והן על ידי אנשי תקשורת דוגמת העיתונאי נחום ברנע. על אף האמור, ראש הממשלה הוסיף ואמר בנאומו, כי בדעתו להמשיך ולנהל משא ומתן מדיני הן עם סוריה, כברור הדבר, שבמוקד השיחות מסירת רמת הגולן, והן עם הרשות הפלשתינאית, כשבמוקד השיחות חלוקת ירושלים.

בית המשפט הגבוה לצדק קבע בשורה של פסקי דין, כי כאשר ראש ממשלה מתפטר מתפקידו, על הממשלה והשרים לנהוג באיפוק הראוי למעמד של ממשלה יוצאת, ולפעול רק בהתקיים צורך חיוני. קביעה זו מתבקשת הן מפירושו של חוק-יסוד: הממשלה, הן מהמנהג החוקתי והן מעקרון הסבירות. כך למשל קבע כבוד הנשיא ברק בבג”ץ 3123/99 הילמן נ’ השר לביטחון פנים, פ”ד נה(2) 455, כי ראש-הממשלה שהתפטר והשרים של ממשלתו צריכים לנהוג באיפוק הראוי למעמד של ממשלה יוצאת, כאשר מצד שני עליהם להבטיח יציבות והמשכיות. הנשיא ברק הוסיף וקבע, כי מתחם הסבירות של ראש-ממשלה שהתפטר ושל חברי ממשלתו צר ממתחם הסבירות של ראש-ממשלה ושל ממשלה המכהנים כרגיל. הטעם לכך הוא שעל ראש-ממשלה מתפטר ועל חברי ממשלתו להביא בחשבון את הנתון המיוחד – נתון שממשלה ברגיל אינה צריכה להתחשב בו – והם תכלית קיומה ומקור סמכותה של ממשלת המעבר: פעולה בהתקיים צורך חיוני לשם הבטחת יציבות והמשכיות. צורך חיוני כזה אינו מתקיים במקרה דנן. יודגש, כי השופט טירקל אף סייג עמדה זו (בדעת מיעוט) בפסק הדין הנ”ל וקבע, כי נדרש צורך חיוני ביותר על מנת לקיים מגעים מדיניים בתקופת ממשלת מעבר.
גם בבג”ץ 8815/05 לנדשטיין ואח’ נ’ שפיגל ואח’ (פורסם באתר נבו) נקבע, כי אופיו המיוחד של שלטון בתקופת מעבר מחייב איפוק וריסון בהפעלת סמכויות בעניינים שאינם בעלי כורח ודחיפות מיוחדת, כאשר נקבע, כי נדרש “איזון עדין בין החובה לפעול במקום שיש צורך חיוני בכך, לבין חובת השמירה על איפוק וריסון בהפעלת סמכויות שלטוניות, בהינתן תשתית הממשל המיוחדת המאפיינת ממשלה בתקופת מעבר.” על הלכה זו חזר בית המשפט בפסיקתו בבג”ץ 2453/06 ההסתדרות הרפואית בישראל ואח’ נ’ היועץ המשפטי לממשלה ואח’ (פורסם באתר נבו). היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין, קבע בתזכיר מיום 26.12.00, כי לא ראוי לממשלה בתקופת דמדומים לנהל משא ומתן מדיני כאשר לא מדובר בצורך חיוני ודחוף, באומרו: “יש שאלה טובה הקשורה ערב בחירות בסבירות של שימוש בסמכויות, מבלי רצון חלילה לפגוע, כשראש הממשלה התפטר וממתין לאמון מחודש של הבוחר… וכאשר המשמעות האופרטיבית של הסכם היא כנראה הורדת יישובים, שינוי דרמטי חותך בשר חי בירושלים, ועוד כיוצא בזה. הנחה סבירה היא, כי עניינים מעין אלה טעונים בתקופה כזו זהירות מאין כמוה, אם בכלל ניתן לגבש לגביהם הסכמות. המישור המשפטי כאן אינו המרכזי, אך הוא מבטא בפירוש את היות הממשלה נאמן הציבור, נאמן כל הציבור, נאמן כל המדינה, שככזאת עליה לשקול היטב החלטות כבדות – משסעות אומה – המתקבלות בשעת דמדומים, מבלי קשר לשאלה אם תחזור הממשלה אחר הבחירות אם לאו. אינני רוצה לשים מכשולים בפני מאמץ לשלום, אך חובתי לומר את האמור”. היועץ המשפטי הוסיף וקבע, כי “תום הלב והגישה הראויה מכתיבים, בימי בחירות, כמו במינויים, משנה זהירות. סמכויות הממשלה לעת הזאת מטרתן מניעתו של חלל שלטוני, אך לכאורה לא חידושים דרמטיים חובקי זרועות עולם וחורצי גורל, אלא בלית ברירה כמו הפעלת צה”ל והגנה במלחמה.” דברים מפורשים אלה יפים הם גם לענייננו.

המשא ומתן עם סוריה והמשא ומתן עם הרשות הפלשתינאית מתנהל תקופה ממושכת על ידי ממשלות ישראל השונות. מדובר בתהליכים שתוצאותיהם עלולים להשפיע השפעה ניכרת על עתידה של המדינה במשך שנים רבות. המשך ניהול מגעים אלה בתקופה הקצרה שנותרה עד להחלפת הממשלה הנוכחית חורג ממתחם הסבירות. לא קיים צורך ציבורי חיוני לנהל את המשא ומתן בתקופה הקצרה שנותרה לממשלה זו, ואסור לנהל משא ומתן כה חשוב וגורלי על ידי ראש ממשלה מתפטר, כאשר עצם קיומו והאמירות הנאמרות במהלכו עלולים לכבול את ידיהם של ראש הממשלה הבא ושרי ממשלתו. האיפוק והריסון בהפעלת הסמכויות השלטוניות מחייבים את ראש הממשלה שלא לכבול את ידי הממשלה הבאה ולא לסיים בחיפזון תהליכים מורכבים המתנהלים בצורה כזו או אחרת במשך שנים.

לאור האמור, הנך מתבקש להורות לראש הממשלה להפסיק את ניהול המגעים המדיניים עם הרשות הפלשתינאית ועם סוריה (למעט בעניינים חיוניים ודחופים) עד להקמת ממשלה חדשה, ממש כנהוג ביחס לממשלת מעבר.
בכבוד רב,
ח”כ לימור לבנת



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ריבלין: “אפעל לצמצום חוק ההסדרים למרות המשבר הכלכלי

אריק זיו ויזר

איוב קרא ספד לאורי אורבך

אריק זיו ויזר

דנון : “קדימה היא כמו הטיטאניק- ספינה טובעת שחבריה נוטשים אותה”

אלי חזן

שנה חדשה, התחלה חדשה : לנה בקמן אבאייב מונתה ליועצת תקשורת לסגנית שר החוץ

עינר אביב

נכי צה”ל: במשרד הביטחון ננעלו שערי הדמעות

אלי חזן

יו״ר הכנסת: “הטבח הוא שבירת שיא של שפלות ואכזריות”

אלי חזן
דילוג לתוכן