32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי בארץ דעות

ליאור קצב: כן לחופש ההפגנה והמחאה, לא לאנרכיה

עו״ד ליאור קצב, בפוסט שכתב הערב לאור ההפגנות בסמוך למעון ראש הממשלה בירושלים:

חופש ההפגנה והזכות למחאה הן זכויות יסוד במסגרת זכויות האדם. המחאה וההפגנה מהוות כלים להבעת תמיכה או ביקורת של אזרחים באופן עצמאי או מאורגן. זכות זו היא המשכו הטבעי של חופש הביטוי בשילוב עם חופש ההתארגנות. אמנות רבות הנוגעות לזכויות האדם מאשררות ותומכות בזכות להפגנה.

גם בישראל, הזכות להפגין על רקע פוליטי או חברתי מוגנת כזכות חוקתית, כחלק בלתי נפרד מכבוד האדם המוגן בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

במשפט הישראלי חופש ההפגנה מהווה זכות יסוד, הנגזרת מחופש הביטוי. הזכות כוללת בתוכה את הזכות לאסיפה, הפגנה, משמרת מחאה ותהלוכה, והיא מהווה את אחת הדרכים שבהן יכול הציבור בישראל לבטא את דעתו.

אכן, לעיתים, חופש ההפגנה משמעותו פגיעה מוגבלת בזכות לפרטיות או בחופש התנועה. ואולם, *המחאה אינה יכולה להוות מסר להסתה, לגזענות ואלימות, להמרדה, לאנרכיה, לפגיעה בערכי הדת ולהסתה לטרור*.

מעמדו המשפטי של חופש ההפגנה בא לידי ביטוי בשורה של פסקי דין. הפסיקה בישראל מכירה בחופש ההפגנה כזכות חוקתית, הגם שזכות זו מעולם לא עוגנה בחוקי היסוד או בחקיקה הראשית. בית המשפט העליון הגדיר את זכות ההפגנה כזכות חוקתית בעלת מעמד נורמטיבי עליון ובעלת מעמד חוקתי כחלק מרכזי מהאוטונומיה של הפרט לביטוי עצמי ומחשבתי, של כל אדם בישראל.

יחד עם זאת *לא יעלה על הדעת שהזכות להפגנה ומחאה תפגע בסדר הציבורי ובשלום הציבור. חופש ההפגנה והמחאה אין פירושו הפגנה עם התפרעות שמובילה לאנרכיה*.

למשטרת ישראל שמורה הזכות לאסור על קיומה של ההפגנה כאשר קיים חשש שקיומה יגרום לסכנה ממשית לבטחון הציבור או לסדר הציבורי ואין דרך סבירה למנוע סכנה זו.

*ברור שבמצבים בהם קיים יסוד סביר לחשד שההפגנה תהיה כרוכה בעבירה פלילית כגון התפרעות או המרדה או הסתה לאי ציות לפקודה חוקית או הסתה לעבירה אחרת, או פגיעה בסדרי התנועה ברחובות העיר, שעלולה לסכן חיי אדם, יש להגביל את זכות ההפגנה*.

הזכות להפגנה אין משמעותה רשות לפגוע בזכותו של אדם, להסיג גבול של אדם או ליצור מטרד לאדם. אין פירושו מתן היתר לחדור לרשות היחיד של איש הממלא תפקיד ציבורי או להטריד אותו ואת בני ביתו בחייהם הפרטיים, כדי להשפיע עליו בדרך זו על פעילותו הציבורית.

גם שכניו של איש הציבור זכאים להגשמת זכותם לפרטיות. העובדה שבשכנות להם מתגורר אדם בעל תפקיד ציבורי, אינה צריכה לפגוע בהם או לשלול מהם זכות זו.

ההפגנה מול ביתו הפרטי של איש הציבור היא תופעה חמורה המהווה נסיון להלך עליו אימים ולהרתיעו מביצוע תפקידו הציבורי.

*ההפגנות המתקיימות בשבועות האחרונים בחוצות ירושלים ותל אביב בכלל, ובפרט בקיסריה וברחוב בלפור, ליד מעונו הרישמי של ראש הממשלה, גורמות לפגיעה קשה בסדר הציבורי ולפגיעה ממשית בבטחון הציבור*.

*הקריאות של מארגני ההפגנה להפר את הסדר הציבורי ולהוביל למרד נגד הממשלה הנבחרת, תוך כדי עימותים עם אנשי כוחות הביטחון האמונים על שלום הציבור והסדר הציבורי, תוך השמעת קריאות גזעניות והשמעת איומים מפורשים על חייו של ראש הממשלה ועל בני משפחתו, תוך הסתה חמורה לרצח, מהווים פגיעה חמורה בסדר הציבורי*.

*אין שום סיבה בעולם שראש הממשלה ובני משפחתו, בהם רעייתו וילדיו ירגישו מאויימים, ויחששו לחייהם ובטחונם האישי*.

*ההסתה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני משפחתו עוברת כל גבול. האלימות של המתפרעים בחוצות ירושלים, קריאות הנאצה, הגידופים והאיומים נגד ראש הממשלה ובני משפחתו חצו כבר את כל הקווים האדומים*.

*אוירת ההסתה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו חמורה יותר מאוירת ההסתה שקדמה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. את ההסתה הנוראית והמטורפת הזו צריך לעצור*.

על רשויות החוק לעשות הכל כדי לעצור את ההתדרדרות המסוכנת הזו.

לינק:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10220985545921041&id=1013460242



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סנקציות – הכשרת הקרקע למבצע צבאי

אריק זיו ויזר

הגיגים ברוח הזמן

אריק זיו ויזר

ביבי יחלק את ירושלים

אריק זיו ויזר

שבת בראשית

עינר אביב

הגיע הזמן לבקש את הקול הערבי

עינר אביב

הפנים החדשות של הליכוד – הכירו את עומרי אקוניס

ליכודניק
דילוג לתוכן