18.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

לא פשיזם, לאומיות

שירת ההמנון והנפת הדגל הם לא מעשה פשיסטי כי אם מעשה לאומי

יוזמה חדשה של שר החינוך גדעון סער ולפיה כל שבוע חדש בגני הילדים ייפתח בטקס שיכלול את הנפת דגל המדינה ושירת ההמנון מעוררת התנגדות בקרב חוגים מסוימים אשר ניסו להעניק לה הקשר שווא ולכרוך אותה עם שורה של חוקים קונטרוברסאלים ובהם חוק ועדות הקבלה וחוק הנכבה. הגדיל מכולם בהתנגדותו ליוזמה חתן פרס ישראל בחינוך פרופסור גבי סלומון אשר רמז בראיון לעיתון “הארץ” כי אנו נדחפים אל זרועות הפשיזם. ממש כך. כאילו שביקורים באתרי מורשת ואימוץ קברים של לוחמים שנהרגו למען מדינת ישראל הם מעשים פשיסטים.

 

אינני רוצה להתייחס לסוגיה כיצד ילדי בית הספר בארה”ב מדקלמים כל בוקר, למשמע כריזה פנימית את שבועת האמונים לדגל ולמדינה האמריקאית. לא כל מה שטוב לאמריקאים טוב לנו. נשים לרגע בצד את העניין שהיוזמה לא תחול על בתי הספר הערביים. אלא שצריך להדגיש שמתנגדיה לא רק שמטשטשים הן בעקיפין והן במישרין את החיבור בין העם למדינה אלא גם שהם טועים באבחנה שהם עושים וזאת משום שהם לא מנתקים את הקשר בין חוקים שלהם ניחוח שנוי במחלוקת לבין מדיניות המבקשת ללמד את שירת ההמנון והנפת הדגל שהם מעשים לאומיים. וכאן בעצם טמון ההבדל אליו הם נדרשים אך מבקשים להתכחש. מסתבר אפוא שהם גם יוצרים ארגומנטציה מוטעית. יותר מכך, אם משמעות מעשים כגון הנפת הדגל ושירת ההמנון היא דחיפה לפשיזם הרי כי דוד בן גוריון, יצחק טבנקין ושאר מנהיגים ציוניים יכולים להיקרא פשיסטיים כי הם עודדו מעשים אלו בפרהסיה…

 

יותר מכך, טיעונים נוספים שעולים כנגד ההצעה הם שישנה כאן התערבות יתר בחיי הפרט ושילדים בגני הילדים לא מבינים את המשמעויות של העניין. אך גם הטיעונים הללו בעייתיים וזאת מפני שילדים בגילי הגן לומדים למשל על חגי ישראל ועל שירים המתקשרים בצורה ישירה לאותם חגים. האם אין כאן, במקרה הספציפי הזה, התערבות בחיי הפרט ? ובכלל, מי קובע מהי התערבות יתר בחיי הפרט ? בנוסף לכך, בלמידה על חגי ישראל – האם ילדי ישראל מבינים את המשמעויות הנובעות מכך? אם כן, הרי שלימוד סמלים לאומיים נוספים מפתחים את המחשבה והעניין ויוצרים ידע נרחב הנוגע ללאום אליו אנו שייכים. אם לאו, הרי שהדיון איננו רלוונטי.

 

צריך להדגיש כי מתנגדי היוזמות הלאומיות במשרד החינוך טוענים, חזור וטעון, כי האיזון בין דמוקרטיה לבין יהדות הולך ומופר וכאן נשאלת השאלה האם אותם מתנגדים קיבלו את המונופול על המחשבה ? שהרי, מעקב אחר ספרי הלימוד של משרד החינוך מוכיח כי בשנים האחרונות התקיימה אינדוקטרינציה מכוונת ומוגזמת דרך אותם ספרים לכיוון דמוקרטיה על חשבון יהדות וישראליות. מספיק לעיין בספר “להיות אזרחים בישראל” ובספרי היסטוריה שבהם מוצגת הנכבה הפלסטינית מנותקת מכל הקשר היסטרי ראוי כדי להבין זאת. דמוקרטיה חשובה, גם יהדות ובוודאי ישראליות אך גם לימוד סמלים לאומיים.

 

בימים בהם מדינת ישראל כמדינה מערבית חווה על בשרה את פרי הבאושים שיוצרות תוכניות ריאליטי בדמות ריקנות אינטלקטואלית וחוסר יכולת לפתח כלי ביקורת ובימים בהם יורדת איכות ההון האנושי הרי שחיזוק הזיקה לארץ יכול, ולו גם במעט, לבלום את ההידרדרות במדרון החלקלק שבו נמצאת מערכת החינוך. פשיזם הורס – לאומיות בונה. ההיסטוריה מאששת את ההנחה הזאת.

 

הכותב שימש כיועץ שר החינוך בין השנים 2009 – 2010



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

האס של כץ

אלי חזן

מכתב תודה ממתנ”ס רמלה ל”מכון ירושלים לצדק” – אלי חזן

אריק זיו ויזר

בגין, נתניהו והשמאל – אז והיום

אלי חזן

תותח לא קונבנציונאלי – חלק 3

אלי חזן

החירות שיוביל יעלון ?

אלי חזן

זה הבית, תנסו לתקן מבפנים

אלי חזן
דילוג לתוכן