20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

כששומרי הליכוד פגשו את זאב ז'בוטינסקי לראשונה

הצל, בגין, הליכוד, ז'בוטינסקי. אמיתי שיף פותח לנו צהר לעולם ההמשגה הליכודי 

 

התפקדותו של יואב אליאסי הידוע בשמו הבימתי "הצל" העלתה את אחת הסוגיות הקשות והמורכבות ביותר בשנים האחרונות.  מהו הליכוד?  מהי מורשתו? והאם הוא עומד במשימה זאת?

 

בשבוע הקרוב לקחתי על עצמי משימה לא פשוטה כלל ולעמוד על סוגיה זאת עד כמה שניתן.  לא פעם מגיעים להם כוחות שונים שמנסים להביא לשינוי בתפיסותיה של תנועת הליכוד.  אחד הגורמים שיצרו תרעומת והסתייגות מהתפקדותו של יואב אליאסי "הצל" נבע מכך שזה אחרון קרא לעוקביו בדף הפייסבוק ולכל אשר שייכים לאריות של הצל להתפקד לליכוד ולהיות שומרי הליכוד.

 

איני יודע במלוא הכנות האם מדובר בחשש אמתי או בדמוניזציה שהתקשורת יצרה כלפיו.  אין ספק שהצטרפותו הזעיקה את בני המייסדים מהגורן ממש לעמוד על הגחלת שמע הם יוחלפו מתפקידם כשומרי החומות.

 

לליכודניקים רבים יש טראומה ממש מאותם כוחות זרים ותודעתיים שמנסים לשנות ולקחת את הליכוד למחוזות קיצון שאין לו חלק בהם. כשמנהיגות יהודית היא מקרה הבוחן האחרון שהתנועה כתנועה התמודדה איתה.

 

יש מי שמיד יוציאו מכיס המכנס את הפתק שמדבר על דמוקרטיה.  להם יזכירו שתפקידה של דמוקרטיה גם להגן על עצמה מפני מי שהדמוקרטיה היא רק כלי משחק ולא דרך חיים.  אם כך הדבר הזכיר שוב את זאב ז'בוטינסקי ומורשתו שהיה מנהיג ציוני, סופר, משורר, עיתונאי ומתרגם, היה איש רב פנים ופעלים. ז'בוטינסקי התחיל לפעול ולהזדעק בעקבות הפרעות בקישינב 1903

 

 

  1. למעשה הגיע להכרה כי אין לעם היהודי פתרון בגולה אלא רק בהקמת מסגרת מדינית בארץ ישראל
  2. שיש צורך לפעול מידית להפצה ולמימוש רעיון ההגנה היהודית עוד בגולה.
  3. ז'בוטינסקי נאבק להקמת בתי ספר עבריים בגולה, שבהם תשלוט השפה העברית.
  4. הוא פעל להקמת אוניברסיטה עברית בארץ ישראל, בה, לפי חזונו, ילמדו אלפי תלמידים. כמו כן גיבש משנה סדורה חברתית-כלכלית בדבר בניית חברה מתוקנת בארץ הנביאים.
  5. נאמן לאמונתו כי יהודים צריכים לקחת חלק בהגנה עצמית, פעל ז'בוטינסקי בנחישות למען הקמת "הגדוד העברי הראשון", שהיה לגיון יהודי שפעל במלחמת העולם הראשונה במסגרת הצבא הבריטי למען שחרור ארץ ישראל מידי התורכים. הוא התגייס לאחד מהגדודים הללו ושימש כקצין. בגדודים אלה חברו לראשונה אישים שלימים יעמדו בראש הגנת הישוב היהודי והמדינה שבדרך, כגון: דב הוז, אליהו גולומב ויעקב דורי.
  6. כמו כן ארגן ועמד בראש הגנת ירושלים בימי פרעות הדמים בשנת תר"פ (1920) ושימש כמפקד הארגון הצבאי הלאומי.
  7. ז'בוטינסקי היה מנהיג ציוני מוכר, היה חבר ועד הצירים וההנהלה הציונית וממייסדי "קרן היסוד".
  8. ב-1923 פרש מהנהגת התנועה הציונית והקים את תנועת הנוער "בית"ר", שקמה במטרה לחנך את הנוער ברוח לאומית וצבאית ואת "ברית הציונים הרוויזיוניסטים" שדגלה בהקמת מדינה עברית בארץ ישראל לאלתר.
  9. מאוחר יותר ייסד את ההסתדרות הציונית החדשה.

10.  ז'בוטינסקי צפה את השואה המתקרבת על יהודי אירופה וקרא לפינוי מהיר ומאורגן מארצות הגלות לארץ ישראל, באומרו כי "אם היהודים לא יחסלו את הגולה, הגולה תחסל אותם".

 

מחר ניכנס קצת יותר לעומק במורשתו של מנהיגנו זאב ז'בוטינסקי וניכנס יותר לרעיונות לאידאולוגיה של ז'בוטינסקי. נפגוש לראשונה את הישוב העברי והמחתרות האצ"ל והלח"י. כמובן שאי אפשר בלי מנחם בגין שמחרתיים נעמיק בו יותר. עד אז שבוע טוב וחודש טוב ל"צל" ולשומרים מהשומרים.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון

חיים פוזן

מי אשם?

אלי חזן

יחסי הציבור של שיינקמן

אריק זיו ויזר

תזכורת לעובדי הרכבת

אלי חזן

עצמאות 65 : בין חזונו של הרצל לבין עצמאותנו האישית

אלי חזן

הזירה המרכזית – ההחלטות החשובות מוכרעות בעליון

אלי חזן
דילוג לתוכן