40.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי בארץ

כנגד כל הסיכויים – תערוכת קרן תל-חי 1928-1948

מכון ז’בוטינסקי מחובר לרשת והעלה תערוכה על קרן תל חי – הקרן שהחזיקה את הבסיס האידיאולוגי של התנועה

 

מכון ז’בוטינסקי העלה בראשית השבוע באתר האינטרנט שלו תערוכה על המכשיר הפיננסי העיקרי של תנועת ז’בוטינסקי  –  קרן תל-חי. התערוכה, המלווה במחקר, חושפת את המאבקים בתנועה הציונית על גיוס משאבים.

“כנגד כל הסיכויים” כינה אוצר התערוכה יורם שמיר את החלטתו של ז’בוטינסקי להקים ב-1928 קרן מתחרה לקרן הקיימת, שפעלה כבר 25 שנה ברחבי העולם.

היה זה מאבק של דוד בגולית, שכל פיתוליו בתפוצות ובארץ ישראל מתגלים בתיקי הקרן השמורים בארכיון ז’בוטינסקי. חריפות המאבק הגיעה לשיא כאשר הקונגרס הציוני ב-1931 אסר על כל הארגונים הציונים לחקות את שיטות איסוף הכספים של קק”ל.

התשובה של קרן תל-חי:  אנחנו אירגון כלל-יהודי ולא אירגון ציוני או ארץ ישראלי.

שני העשורים הראשונים של קרן תל-חי היו שנים קשות ביותר: משבר פיננסי עולמי, התפשטות הפאשיזם, מאבק בשלטון הבריטי, מלחמת העולם השנייה והשואה.

בכל זאת הצליחה הקרן לממן בתי-ספר להכשרת מדריכים ומפקדים של בית”ר, בית-ספר ימי באיטליה, מפעל העפלה “אף על פי”, פלוגות גיוס, בניין מצודת זאב, תמיכה במשפחות אסירי המחתרת, הוצאת כתבים,  ואת כל הפעילות האירגונית והפוליטית של תנועת ז’בוטינסקי על כל מוסדותיה.

התערוכה מציגה כרזות וצילומים בשלושה תחומים: הסברה, גיוס כספים, ואירועים וטקסים. המחקר של יוסף קיסטר מציג  מסמכים מקוריים שטרם פורסמו. זו התערוכה השלישית מאז הוקמה לפני שנה  “הגלריה” האינטרנטית של מכון ז’בוטינסקי.

החומר לתערוכה נבחר מתוך 294 תיקים של ארכיון קרן תל-חי שקוטלגו, נסרקו ונמצאים באתר האינטרנט של המכון.

אוצר: יורם א. שמיר. יועץ היסטורי: יוסף קיסטר. מפיקה: אולגה גכמן

http://www.jabotinsky.org

כניסה לתערוכה

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מתחרים למען זכרו של ז’בוטינסקי

אריק זיו ויזר

יוקם מרכז צעירים בהרצליה – ביוזמת כץ, מאיה כץ

אלי חזן

רק הליכוד יכול למנות אישה בראש קק”ל

אריק זיו ויזר

הדיקשטיין של ההתיישבות

איציק דדוש

ז’בוטינסקי ובגין חקוקים באבן

אלי ורד חזן

קולאז’ של שנאה נגד נתניהו: והשמאל שותק

דילוג לתוכן