34.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

כן למינויים פוליטיים

שתי דקות ו-57 שניות הספיקו למגיבנים רבים

כדי לקרוא את הודעת משרד המשפטים בדבר האפשרות להעמיד לדין את אהוד אולמרט בפרשת המינויים הפוליטיים, להזדעק ולהציף את התקשורת במלת הקסם “שחיתות”.ההודעה היוותה מבחינתם הוכחה נוספת לצדקת התפישה, שרואה בכל מינוי פוליטי עניין מושחת ופסול מיסודו. סיכום השיח אחרי שלוש שעות להג בתוכניות אקטואליה העלה, שהמינויים הפוליטיים אחראים כמעט לכל חוליי החברה בישראל: מכישלון תוכנית ויסקונסין זצ”ל ועד להתמודדות עם שפעת החזירים. בכל ריבוא המלים שנשפכו איש לא הטיל ספק בנוגע למוסכמת היסוד ולפיה מינויים פוליטיים ושחיתות חד הם. 

אלא שהסוגיה הרבה יותר מורכבת מכדי לסכמה בכמה סיסמאות מתלהמות. אמת, יש פונציאל לשחיתות במינויים הפוליטיים: כשהם אינם ראויים הם מובילים לקבלת החלטות פחות טובות ואת המחיר משלם הציבור כולו, שכספו מבוזבז. אנשים שמונו במינוי פוליטי עלולים להפעיל שיקול דעת מוטה לטובת מי שמינה אותם, ולמען חברי מפלגה שבזכותם מונו. בכך הם גם פוגעים בשוויון ההזדמנויות של שאר הציבור. 

אלא שטיעונים אלה אינם קשורים בהכרח לפוליטיות של המתמנים, אלא לחוסר היושרה של מי שממנים אדם לא ראוי. כל הסיכונים הללו קיימים גם במינויים לא פוליטיים. כך כאשר ממנים אדם רק משום שהוא שייך לקבוצת הייחוס של הממנה – למשל לאותו עולם עסקי, או ביטחוני – וכאשר המינוי אינו משרת את האינטרס הציבורי אלא את האינטרסים הצרים של אותה קבוצת ייחוס. אלא שבמקרים כאלה איש אינו מעז להציג כתב אישום קולקטיבי חד-משמעי ומוחלט כמו במקרה של המינויים הפוליטיים. 

הסיבה לכך היא תהליך הדה לגיטימציה של הפוליטיקה בישראל, המתחולל בעשורים האחרונים. משנחלשו האליטות הישנות (ובראשן אליטות ההון והמשפט) בזירה הציבורית-הפוליטית, הן הצליחו לייצר תיעוב ציבורי כלפיה ובדרך זו לפרקה ולנכס חלק מכוחותיה. זה נעשה, בין השאר, גם באמצעות המלחמה שהן אסרו על מינויים פוליטיים. 

איסור גורף זה (שביטויו המשפטי הוא דרישה ל”כישורים מיוחדים” מכל מי שמתמנה לתפקיד) גרם לכך, שכל בר דעת בעל כישורים מתרחק מהפוליטיקה, כדי לא לאבד הזדמנויות ולהינזק תדמיתית. כך נותר בזירה הפוליטית כוח אדם פחות איכותי, שמינה גם אנשים פחות טובים (מכל הבחינות, גם המוסרית), מה שרק חיזק את המאבק בהם וחוזר חלילה. בעקבות זאת הפכה הפוליטיקה למושחתת, אלא שבמקום למגר את השחיתות – נלחמו בפוליטיקה. 

בצד המלחמה החשובה למיגור השחיתות, חייבים דווקא לחזק את הפוליטיקה, שכן השתיים קשורות זו בזו. השחיתות תפחת רק כשהטובים ישובו לעבודת הציבור. זה יקרה אם יסופקו להם, בין השאר, תמריצים כמו ביטול דרישת “הכישורים המיוחדים”, ובעיקר כאשר תשתנה התודעה הציבורית באופן שמינוי פוליטי לא ייחשב לגנאי לבעליו אלא לאות כבוד למי שמוכן לתת מעצמו לטובת הציבור.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השריפה בכרמל,שעון מעורר, צורב ,מרגיז ,נכון, רב מימדי.

אריק זיו ויזר

אין עם מי לדבר

אז למה ראוי לזכור את יצחק שמיר

אריק זיו ויזר

הרחק מהמרכז

אריק זיו ויזר

כבר 9000 ימים פולארד בכלא!

אריק זיו ויזר

מה עלות ניסור בתי האולפנה?

אלי חזן
דילוג לתוכן