16.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

ישראל משנה את המזרח התיכון

ליכודניק מתכבד להביא את תרגום המאמר של אלי חזן מספרדית כפי שפורסם באתר הנחשב El Imparcial

 

בדרך כלל כאשר מזכירים את ישראל בהקשר הפוליטי בספרד אז המילים שעולות לחלל האוויר נוגעות לכיבוש, קונפליקט, שתי מדינות, מלחמה או כל מילת תואר שעולה בהקשר שלילי. ואולם, בשנים האחרונות מתחוללים באזור שינויים טקטוניים שיאפשרו לספרד לקחת חלק בהם ועל ידי כך להוביל לצמיחה של הכלכלה הספרדית.

נשמע מוזר או בלתי אפשרי? ממש לא. אם יוון בראשות ראש הממשלה אלכסיס ציפראס מקדמת ברית עם ישראל אז הכל אפשרי. מדוע ? משום שעד לבחירתו, סלד ראש ממשלה היווני מישראל ומפלגתו, סיריזה, שללה כל קשר איתה. לא זו אף זו, טורקיה חתמה על הסכם פיוס עם ישראל והסחר בין המדינות רק מתגבר. הודו וסין, אוסטרליה, מדינות מאפריקה ומדינות מדרום אמריקה : כולן מחפשות את הקשר עם ישראל ויש להן סיבה מצוינת.

בשנים האחרונות השקיעו ממשלותיו של בנימין נתניהו, אשר נמצא בשלטון מאז 2009, הון עתק בתשתיות ידע אך גם בתשתיות תחבורה. למרות התנגדות השמאל הישראלי התעקש נתניהו לקדם את מתווה הגז. כל אלו הופכים את ישראל למעצמה אזורית עם יכולות שמאפשרות למדינות העולם ליהנות מהן. כך למשל, רוב שטחה של ישראל הוא מדבר ואין בה כמעט בכלל משאבים טבעיים של מים. למרות זאת, בשנים האחרונות קידמה ישראל טכנולוגיית התפלה וכיום היא מייצאת את הידע הזה למקומות נעדרי מים. זאת ועוד, במשך שנים נודעה העיר באר שבע כבירת הנגב שבשביל להגיע לשם היינו צריכים לנסוע לסוף העולם שמאלה. ההשקעה בתחבורה הובילה לקיצור הדרך לשם עד למרחק של שעה נסיעה מהמרכז. ההתעקשות של ראש הממשלה נתניהו להעביר את בסיסי צה"ל לדרום הובילו לכך שבאר שבע הפכה לבירת הסייבר של חצי הכדור המזרחי ואלו כיום מגיעים מבקרים מכל העולם ללמוד על האיכויות הללו.

המשא ומתן עם הרשות הפלשתינית נקלע למבוי סתום אך סכנת ההתגרענות האיראנית מובילה לשיתוף פעולה בין ישראל לבין המדינות הסוניות. בהקשר הזה מקדמת ישראל מספר פרויקטים שחשוב מאוד שספרד והאיחוד האירופי יתמכו בהם ואולי אף יהפכו להיות שותפים להם :

שר התחבורה והמודיעין של ישראל, ישראל כץ, מקדם הקמה של אי מלאכותי ליד עזה שישחרר את הלחץ של האוכלוסייה הפלשתינית משלטון חמאס ויאפשר לתושביה להביט אל העתיד באופטימיות. השר כץ מקדם דם את תכניתו "מסילות לשלום אזורי" שישדרג את תשתיות התחבורה כך שיגיעו מחיפה אל הרשות הפלשתינית וימשיכו אל ירדן ומדינות המפרץ. ישראל, ירדן והרשות הפלשתינית חתמו על הסכם שיציל את ים המלח ממוות. ישראל מקדמת בנייה של מספר אזורי תעשייה שיקדמו את הכלכלה הפלשתינית.

אין להתפלא על כך. התפיסה הכלכלית של נתניהו ושל רבים מהישראלים היא תפיסה של שוק חופשי ושל ראיית האדם במרכז. הווה אומר שמבחינה כלכלית מדינות האזור והרשות הפלשתינית לא נתפסות כיריבות אלא כשותפות משום שיש לדאוג לפיתוח האנושי של תושבי האזור ככל שאפשר.

הנה כי כן, אנו יכולים להמשיך להתווכח על המדיניות הנכונה מבחינה מדינית. הדבר הכרחי. אך במקביל ובעצימות גבוהה יותר ראוי שנקדם את שיתוף הפעולה הכלכלי שיוביל בסופו של דבר לשיתוף פעולה מדיני. לספרד יש מקום מרכזי בכך וראוי שהיא תגיע אליו.

 

הכותב הוא מנהל אגף קשרי חוץ של תנועת הליכוד

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הסקרים רחוקים מדיוק

אלי חזן

השכל עבור ההתיישבות בשומרון

אריק זיו

"לבחור נכון"

עזריאל צפר

"תומכים בנתניהו ללא סייג"

ליכודניק

סקנדינביה לא ממש סוציאליסטית

מדלן גרנט

שר האוצר כץ במפגש עם חברי סניף מטה יהודה

דניאל נחמיה
דילוג לתוכן