23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
ממשלה

ישיבת הממשלה בתל חי

ישיבה מיוחדת של ממשלת ישראל היתקיימה אתמול בתל חי, רעיון מבורך, והוסיף אחד משרי הממשלה יש לקיים אחת לחודש ישיבה בפריפריה.

דבר אחד היה חסר לדעתי ח"כ ציון פיניאן שמייצג את הגליל והצפון לא הוזמן וחבל.

נאום ראש הממשלה בתל חי

בוקר טוב לראשי הערים ולראשי המועצות ולחברי הממשלה

הקיום שלנו כאן במדינתנו תלוי לא רק בעוצמתו של צה"ל ובכוחנו הכלכלי והטכנולוגי. הוא מעוגן בראש וראשונה במטען הידע והרגש הלאומי שלנו, שאנחנו מנחילים לצעירינו ולדורות הבאים, הוא תלוי בגיבורי תרבות, בסמלים הלאומיים. הוא תלוי ביכולת שלנו להכיר ולהסביר את צדקת הדרך, להמחיש את הזיקה שלנו לארץ, קודם כל כלפי עצמנו וגם כלפי אחרים. ולכן אני מתכבד לפתוח היום את ישיבת הממשלה בתל חי, בשבוע שבו מלאו תשעים שנה לקרב הגבורה בו נפלו יוסף טרומפלדור ושבעת חבריו. פה במקום הזה.

אנחנו עומדים לאשר היום תכנית מקיפה, הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם להעצמת תשתיות המורשת במדינת ישראל. אנחנו נעשה ארבעה דברים:

אנחנו נשקם אתרים ארכיאולוגיים, אנחנו נשקם ונעיר אתרים מתולדות הציונות, אנחנו נבנה ונעשיר ארכיונים ומוזיאונים. סך הכל כ-150 אתרים.

אנחנו עומדים להשקיע בסיוע של 16 משרדי ממשלה כ- 400 מיליון שקל. אנחנו הולכים לעשות את זה באופן כזה שניצור שני שבילים: שביל היסטורי של אותם אתרים ארכיאולוגיים מתקופת התנ"ך ומתקופת בית שני ומתקופות אחרות בתולדות ארץ ישראל, ושביל החוויה הישראלית שיחבר בין האתרים המרכזיים שמסמנים ומספרים את תולדות שיבת העם לארצו.

אנחנו נמצאים בתל חי. רבים מכם נמצאים בתל אביב. נוער רב נמצא בתל אביב, הוא מכיר היטב את שדרות רוטשילד, הוא נהנה ממיצגי רחוב, מפסטיבלים, מ"לילה לבן". הוא נהנה מהפאבים, הוא נהנה מבתי הקפה, הוא נהנה מכל מיני אוצרות תרבות עכשוויים שיש שם, וטוב שכך. טוב שהעיר היא פתוחה לעולם וטוב שהעיר תוססת ונעה קדימה. אבל בשדרות רוטשילד 16 ישנו אולם, אולם קטן, באולם הזה הוכרזה מדינת ישראל. שם דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון, הכריז על מדינת ישראל.

האולם הזה מתקלף. האולם הזה מתכלה. אינני אומר שהוא מט ליפול אבל מבחינת צעירים רבים ואחרים ששוטפים את הרחוב, את שדרות רוטשילד, הם לא מכירים אותו. הם לא מבקרים שם בכלל. ובכן אנחנו הולכים לשקם את אולם העצמאות, את היכל העצמאות, משם עד תל חי. צפונה, דרומה, אנחנו הולכים להעשיר את מדינת ישראל ואת מורשת ישראל ואת משפחות ישראל שיכולים לצאת בשביל ההיסטורי, בשביל החוויה הישראלית ולהכיר ולחזק את הקשר שלהם עם הארץ הזאת.

אני חושב שזה דבר שהיה נדרש שנים ארוכות. אנחנו התחלנו בזה בכהונה הראשונה שלי כראש הממשלה עם שיקום 50 אתרי מורשת, ובכלל זה שוקם האתר הזה. השיקום שאתם רואים כאן נעשה כתוצאה מאותה החלטה, אבל אנחנו הולכים להגדיל את זה היום ל-150 אתרים. האתרים הללו כוללים גם ארכיון של הזמר העברי, סרטים ישנים שצריך להציל אותם שמספרים את תולדות הישוב ואת תולדות האמנות כאן. כתיבה, ציורים, שלא לדבר כמובן על ממצאים רבים אחרים שאנחנו רוצים להציל אותם.

אני חושב שהפרויקט הזה הוא בעל ערך לאומי ראשון במעלה, ולפחות לחלק מהאתרים שקשורים גם לנכס התרבות העולמי, בעל ערך בינלאומי ראשון במעלה.

אמר כבר המשורר שהאדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו. אבל האדם חייב להכיר את מולדתו ואת נופיה, נופיה התרבותיים ונופיה ההיסטוריים. זה מה שאנחנו הולכים להנחיל לדור הזה ולדורות הבאים, אני יכול להגיד לתפארת עם ישראל.

אנחנו גם הולכים להחליט החלטה נפרדת היום על משכן חדש לספריה הלאומית. זה המאגר הגדול ביותר והחשוב ביותר שיש לנו לספרות ולכתיבה העברית בעולם. אנחנו יודעים שגם שם הכתבים מעלים אבק. אינני יודע אם יש שם אבק מוחשי, אבל דרוש מקום חדש, דרושים אמצעים חדשים, על מנת לשמר וגם על מנת לאפשר נגישות של האוצרות האלה גם בספריה הלאומית וגם בתכנית המורשת לציבורים שלמים. נשתמש בדיגיטליזציה ובאמצעי המאה ה-21, כדי להציל את נכסי תרבות שלנו.

אנחנו נקבל גם את ההחלטה הזאת. על כך יש תרומה נפרדת נדיבה מאוד של יד הנדיב, ואני אסיר תודה להם ומודה להם בשמכם.

אני רוצה להודות לכל השרים שנתנו יד לפרויקט החשוב הזה, בעצם כולם. אני רוצה להודות לך מזכיר הממשלה צביקה האוזר שאתה מוליך את שתי התכניות האלו קדימה. אני חושב שניגש לעבודה.

תודה רבה לכם.

אני מבקש להעיר שלוש הערות קצרות:
הערה ראשונה: הרשימה של האתרים שמובאת כאן היא רשימה לא סגורה ולא סופית. היא בהחלט יכולה לכלול והיא תכלול אתרים נוספים. אני מתכוון לכלול בזה גם את קבר רחל שיש תרומה של 20 מיליון שקל לשיקומו של הסוכנות, וגם את מערת המכפלה. כיוון שנשאלתי אני רוצה להצהיר על כוונותיי וזה יהיה.

התרומות שאנחנו מדברים כאן עליה הן תרומות ייחודיות. הרשימה שמוצגת כאן היא תקצוב ייחודי שלנו של הממשלה, אף על פי שאנחנו מקווים בהמשך להיעזר גם בגורמים רבים אחרים.

ושלישית:השבוע הזה אנחנו נקיים ישיבה נוספת, ישיבת ממשלה נוספת שבה נאשר את תכנית התחבורה הארצית, ואנחנו עומדים לחבר את אצבע הגליל ואת שאר חלקיה של מדינת ישראל ברשת תחבורה ארצית נגישה שתביא אנשים, בין השאר, למקום הנפלא הזה, ואני חושב שתתרום תרומה אדירה לקירוב הפריפריה למרכז וכמובן את המרכז לפריפריה – תרומה כלכלית עצומה.

הערה נוספת אישית: יש לי איזו שהיא תהודה מזמן ילדותי על המקום הזה, על האזור הזה, משום שאבי הגיע הנה ב-1920. זה לקח נדמה לי כמה ימים להגיע מיפו מאזור תל אביב אז עד ראש פינה. כעבור שנה הם עלו לצפת וזה היה ב-1920 שהם הגיעו הנה. אבל ב-1923 אבי נפצע, הוא היה בן 13 והוא נפצע ושבר את ידו. הוא נלקח לבית חולים בצפת לבניין היפהפה שהיה שם וטיפל בו ד"ר גרי. ד"ר גרי 3 שנים קודם לכן טיפל בטרומפלדור כאן. אני שומע מאז ילדותי את הסיפורים האלה, אפשר להגיד מיד שניה, אבל די קרובה, אם אפשר להתבטא כך.

בכל אופן מה שצריך אני חושב זה להביא את הסיפור הזה, את ההירואיקה הישראלית והציונית, את הסיפורים שקודם כל מיישרים את ההיסטוריה, נותנים תמונה אמיתית של מה שהתרחש כאן, ומציירים את הקשר העצום שלנו לארץ הזאת שנמשך אלפי שנה ונמשך בזמן החדש כ-150 שנה. את הסיפור הזה אנחנו מוכרחים להנחיל לילדים שלנו כדי שהם ינחילו אותו לילדים שלהם. זה החוט המקשר. אנחנו היום הולכים לחזק אותו ולעבות אותו בצורה משמעותית.

תודה רבה לכם.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ח"כ לימור לבנת מתכוונת לסיוע לאמנים במצוקה/ מאת: יעקב בן חורין

אריק זיו ויזר

סער ריגש את משפחת שילנסקי

אריק זיו ויזר

ארדן מגיב על הופעה של תאמר נאפר

אריק זיו ויזר

בלי חרות ובלי כיפה

אריק זיו ויזר

השר סער: "נבטל האפליה על רקע כלכלי ביציאת תלמידים לפולין"

אריק זיו ויזר

מהיום- הציבור יוכל להתמודד על מקומות פנויים של נציגי ציבור

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן