22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
הכנסת

יו"ר הכנסת : יש לעגן בחקיקה איזונים רחבים ביחס לחוק חופש המידע

הכנסת ציינה היום את יום חופש המידע האקטואלי כל כך לזמננו




ביום לציון חופש המידע שצוין היום (ג') בכנסת אמר יו"ר הבית יולי אדלשטיין : "כיום, חמש עשרה שנה מאז חקיקתו, אני חושב שיש צורך לבחון ולעגן בחקיקה איזונים מהותיים יותר ורחבים יותר ביחס ל'חוק חופש המידע' – איזונים שישמרו על חופש המידע, אך לא יעשו אותו ל'הפקרות המידע'… .

קו פרשת המים נוגע לפרסום ציוני המיצ"ב. עוד לפני פסיקת בג"ץ, ציוני מיצ"ב ארציים וכן ציונים בכל רשות מקומית, התפרסמו זה כמה שנים וסיפקו תמונה לפי קבוצות גיאוגרפיות, סוציו-אקונומיות, מגדריות ועוד. החידוש בעתירה, היה הדרישה לחשיפת המידע ברמת בית-הספר. והנה, רק בשבוע שעבר הופיעה מפת הישגים אינטראקטיבית ב'אתר של המדינה' המבוססת על אותו אתר נדל"ן, שהמציא דירוג משלו המשוקלל על בסיס המיצ"ב להערכת הישגי בית-הספר ולשימושם של מתווכים, יזמי נדל"ן ועוד בעלי ענין.

האם היה זה "פטרנליזם" מצד משרד החינוך שניסה להגן על "כבוד האדם" של תלמידי בתי הספר עם ציון מיצ"ב נמוך שהושפלו קבל עם ועולם?

חשיפה ברמת רזולוציה כזו היא פגיעה לא קבילה בהורים, בתלמידים, בתושבי שכונות, מורים ומנהליםהצורך של הורים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה להתהדר בציוני המיצ"ב של בית-ספרם איננו מצדיק את המשך הגדלת הפערים על חשבון המעמד הנמוך.

אני מתנגד לפרשנות ל'חוק חופש המידע' שמשמעותה היא תוכנית ריאליטי בשם "מיצ"ב נולד" – תוכנית ששחקניה הם ילדינו, בנינו ובנותינו – תפישת עולם שמחצינה את העקרונות של חינוך אאוט, ציונים איןמשרד החינוך חייב לשקול שיקולים חינוכיים בשאלת פרסום המידע בדיוק כפי שמשרד הביטחון חייב לשקול שיקולים ביטחוניים בפרסום מידע.

אני בטוח, שכפי שפורסם בעבר, גם בעתיד נשמע על נבחר ציבור כלשהו שיצא עם פמליה גדולה ומשלחת אנשי עסקים למדינה אסיאתית לצורך העניין. הבקשות למתן מידע לגבי הוצאות המשלחת יישלחו למשרד הממשלתי, ועם פרסומן, הכותרות תזעקנה על בזבוז משווע של כספי ציבור דווקא בזמן של ריסון תקציבי.

הכותרות כמעט תמיד מתרכזות בהוצאות, אולם לצערי הן נמנעות מלתת ביטוי לשורת ההכנסות. גם אם הפמליה חתמה על חוזים כלכליים בעלי ערך אסטרטגי בסכומים של מיליארדי שקלים, הם לא יבואו לידי ביטוי תחת "חופש המידע". חצי אמת גרועה משקר.

אי אפשר לטעון ש"חופש המידע" תורם לאמון הציבור במערכת השלטונית כאשר המידע מנסה לערער את אמון הציבור ולא לבסס אותו. חופש מידע כן, הפקרות המידע לא.

בניגוד מוחלט לתדמית התקשורתית ההחלטות בכנסת אינן מתקבלות במסדרונות אפלים ובחדרי חושך, בדילים סודיים ובחדרים אפופי עשן. הכנסת חשופה לעיני כל.

הכנסת משקיעה משאבים עצומים בהנגשת המידע הפרלמנטרי לציבור ובחשיפה מתמדת של החומרים המתגבשים במליאת הכנסת, חדרי הוועדות, הלשכה המשפטית ומרכז המחקר והמידע של הכנסת והעברתם לידי 'משתמש הקצה' – האזרח הקטן".

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השר איתן: "לכונן חוקה יחד עם שינוי שיטת הממשל בישראל"

אלי חזן

רוב בכנסת לתקופת צינון לאנשי תקשורת!!!

אריק זיו ויזר

חוק ההסדרה ירד מסדר יומה של הכנסת

אלי חזן

אקוניס הערב : פרובוקציה עלובה של אנשי השמאל

אריק זיו ויזר

בעוד 45 יום : שאמה יו"ר ועדת הכלכלה

אריק זיו ויזר

"מביע הזדהות עמוקה כלפיכם. לבנו עם העם הספרדי"

אלי חזן
דילוג לתוכן