23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
כללי

יו"ר הכנסת לנשיאת העליון: אין בסמכות בימ"ש להתערב בחוקי יסוד

במכתב הבהרה ששלח יו"ר הכנסת יריב לוין לנשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות, טוען לוין כי ניסיון של ביהמ"ש להתערב בחוקי יסוד ככלל מהווה חריגה מסמכותו, כך שהדיון וההחלטות שיתקבלו בעניין "חוק הלאום" הינם חסרי תוקף.  

חוק הלאום שאושר ב-2018 מעגן את היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי וכן את סמליו, ההמנון והשפה העברית כשפתה הרשמית של מדינת ישראל. המתנגדים לחוק מבקשים לקעקע את העובדה שהחוק מנציח את יהדותה של מדינת ישראל כמדינת לאום. בהפגנות שהתקיימו ב-2018 כנגד החוק ואישורו, צעדו בתל אביב מפגינים שהניפו דגלי אש"ף וצעקו סיסמאות לאומניות פלסטיניות. בלטו בהפגנות אלה הנואמים ראש עיריית ת"א רון חולדאי, פרקליט המדינה לשעבר משה לדור, ראש השב"כ לשער יובל דיסקין, וכן אנשי שמאל בולטים אחרים.

במכתבו הוסיף יו"ר הכנסת לוין כי מקומה של הכנסת כרשות המחוקקת אשר קיבלה את המנדט שלה מהעם בישראל, אינו יכול לעמוד בסימן שאלה על ידי הרשות השופטת אשר בסמכותה לשפוט על פי חוקי מדינת ישראל. כמו כן אין בסמכות הרשות המחוקקת יכולת ליטול לידיה סמכויות  או להכפיף את מדינת ישראל כולה להשקפת עולמם של שופטי בית המשפט שאינם נבחרים כחלק מההליך הדמוקרטי במדינת ישראל.

מכתב זה של יו"ר הכנסת מגיע בשיאה של מתיחות בין רשויות השלטון בישראל וראשיה. בית המשפט העליון דן בימים אלה בחוק הלאום, שהינו חוק יסוד במדינת ישראל שאושר לפי כל שלבי החקיקה המקובלים והחוקיים בכנסת ישראל. גם בתגובת המדינה הרשמית שהוגשה על ידי היועמ"ש מנדלבליט נאמר כי בית המשפט נעדר סמכות להתערב בחקיקת חוק יסוד.

גם ראש הממשלה נתניהו התייחס לסוגיה ואמר כי לדיון מסוג זה אין כלל מקום. השר בני גנץ מנגד תקף את מכתבו של יו"ר הכנסת וגיבה את הדיון בביהמ"ש.

דווקא בימים אלו בהם מדינת ישראל נגררת על ידי גורמים אופורטוניסטיים לבחירות מיותרות, כדאי שהציבור יזכור את הערכים הציוניים הבסיסיים ביותר אשר עומדים לפתע בסימן שאלה ובדיונים משפטיים. מי היה יכול לשער לפני 72 שנים, שיגיע יום שבו נציגים בכנסת ישראל וחברים בממשלתה, יעמידו בספק ובסימן שאלה את היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בסניף הליכוד בערד, יש מי ששומר על הבית

דניאל נחמיה

לח״כ דוד ביטן הוענק תואר ד״ר של כבוד

מערכת ליכודניק

טלי גוטליב בכנס בת״א: ״אין פרות קדושות״

מערכת ליכודניק

פעם קראו לזה קיבוץ, היום קוראים לזה תאגיד

אריאל אילוז

סניף מעלות ערוך ומוכן ליום הבוחר

מערכת ליכודניק

צעירות הליכוד בתנופה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן