20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

יורש העצר הסעודי הנסיך סלטאן נפטר

חדשות רעות ליציבות במזרח התיכון?

נפטר – חדשות רעות ליציבות במזרח התיכון?


 

יורש העצר הסעודי, הנסיך סלטאן בן עבד אל-עזיז, שכיהן גם כשר ההגנה, התעופה והפיקוח הכללי נפטר היום לפנות בוקר בגיל 87 בבית חולים בניו-יורק לאחר מאבק במחלת הסרטן. מותו הותיר את המשולש השולט בערב הסעודית ללא אחת מצלעותיו החשובות. שני הנותרים הם: המלך, עבדאללה, בן 88, הסובל ממחלות קשות ונעדר ארוכות מן הממלכה לצורך טיפולים רפואיים ו”מס’ 3″, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, בן 78. נאיף מונה לתפקיד הבא בתור הירושה ב – 2009 אך מינויו ליורש העצר הרשמי מחייב אישור נוסף. אין ספק כי אישור זה יינתן לפחות מחמת שתי סיבות:

בית המלוכה יימנע מכל שינוי בהתנהגותו המדינית והפוליטית בימים אלה של זעזועים במזרח התיכון כדי שלא ליצור ולו מראית עין של אי סדר העלול לעודד גורמי אופוזיציה.

מינויו של נאיף לא ישנה את מאזן הכוחות בין הסיעות בחצר המלוכה הסעודי שכן הוא נמנה עם אחיו המלאים של יורש העצר המנוח. לפיכך, לאף קבוצה אחרת של נסיכים בחצר אין עילה לקבול על שינויים במאזן הכוחות במשפחה.

עם זאת, מינויו הצפוי של נאיף כיורש העצר הרשמי יעורר כמה שאלות וקשיים:

מי יתמנה ל”מס’ 3″ החדש? מי יהיה הגורם הסעודי אשר ימנה אותו? מאז 2006 קיימת בסעודיה “מועצת הנאמנות” האמורה לבחור מלך עם מותו של המלך הנוכחי. המלך עבדאללה ממשיך בכהונתו כך שפורמלית אין המועצה אמורה לדון בשאלת הירושה, אלא שבחירת הבא בתור הירושה היא בוודאי בתחום אחריות המועצה ובחירה בידי המלך תאיין את הקמת המועצה. ניסיון העבר מלמד כי במקרה של ספק בדבר דרך הבחירה הנכונה הבא בתור ייבחר בהסכמה בין המלך ובין חברי המועצה בלא כינוס פורמלי. סביר מאוד שכבר היום תתחיל להתגבש הסכמה על הכישורים הנדרשים למלך סעודיה לאחר מות המלך עבדאללה.

מועצת הנאמנות מורכבת מ – 30 נסיכים, כולם צאצאים ישירים של מייסד הממלכה עבד אל-עזיז. כל אחד מהם עומד היום בראש משפחה גדולה משל עצמו והחלטותיהם מבטאות הסכמה בין המשפחות הללו. למרות שרבים בקרב המשפחה רואים עצמם מועמדים לירוש את המלך בבא היום אין מחלוקת ביניהם כי רק הסכמה בין כולם תמנע מלחמת ירושה העלולה להביא לנפילת הממלכה. לפיכך, גם אם יהיו מחלוקות על דמות יורש העצר אחרי נאיף, או “מס’ 3” החדש הן תהיינה מאחורי דלתיים סגורות וההחלטה שתוצג לעולם החיצון תהיה בבחינת הסכמה פה אחד.

מינויו הקרוב של נאיף ליורש העצר אינו מהווה חדשות טובות לעולם הערבי הסוער ולמערב. נאיף היה אחראי בתפקידיו השונים לענייני הפנים של הממלכה מאז 1970. הגם שהיה ממונה על הלחימה בטרור לא היסס להכחיש מעורבות אזרחים סעודיים בפיגועי 11 בספטמבר ואכף בעצמה רבה את חוקי האסלאם על הממלכה ועל אורחיה, בכלל זה: אזרחים זרים. נאיף מוכר כמי שהתרחק עד עתה מנושאי חוץ, אך בפעמים בהן התבטא בנושאים אלה היה עויין במידה רבה לארה”ב ולישראל וצידד בעמדות אסלאמיות אף נוקשות יותר מן המקובל בערב הסעודית. עם זאת, הסכנה המוחשית והמיידית לממלכה היא מן הגרעין האיראני ומבחנו האמיתי של נאיף יהיה ביכולתו להיות לשלב את הממלכה כחלק מן הקואליציה לצורך עימות עם הפוטנציאל הגרעיני האיראני.

 

פרופ’ בליי הוא חוקר בעל שם בנושאים סעודיים;

ספרו ומאמריו בנושאי הירושה בסעודיה מהווים קריאת חובה באוניברסיטאות החשובות בעולם



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

“זה לא עניין של כסף”

מורן שמואלוף

השתלמות לקוסם

אלי חזן

על חכמים וצודקים ובנייה ב 1E

אלי חזן

המחאה החברתית כנזק לדמוקרטיה

אלי חזן

קודם לחסל את ראש הנחש!

אריק זיו ויזר

הדמוקרטיה הישראלית בסכנה

אלי חזן
דילוג לתוכן