19.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

יום כיפור קטן

רבותיי, היה כאן מחדל. הכתובת הייתה על הקיר. מישהו צריך לשלם את המחיר. אלי ישי! אותך לוועדת אגרנט!

‘יום כיפור קטן’ הוא מושג שקיים ביהדות. הוא משמש כמלה נרדפת ליום שלפני ערב ראש חודש. חסידים ואנשי מעשה נהגו מקדמת דנא, לציין את סיום החודש, רגע לפני הכניסה לחגיגיות של תחילת חודש חדש, בפעילות של תפילה, תענית, חשבון נפש והזדככות. לא בכל חודש מתקיים המנהג ‘יום כיפור קטן’. לפני חודש תשרי למשל, המנהג מבוטל כי ממילא מנהגי ראש חודש אינם תופסים לתחילת תשרי. דוגמה נוספת היא של ערב ראש לחודש טבת, שלעולם יחול בימי חג החנוכה שבהם אסרו חכמינו להתענות ולהספיד.

אך השנה היה לנו ‘יום כיפור קטן’ בערב ראש חודש טבת, במובן המחדלי שלו. שוב הייתה כתובת על הקיר, שוב היו התראות. היה מחדל, היה מספר גבוה של נפגעים, היו שדרות פיקוד שנמחקו ועכשיו רק צריך לחכות לוועדת החקירה, לראשים שייערפו. ויהיו כאלו, כי זה מה שהציבור רוצה, או לפחות מצב רוחו. קחו לדוגמה את הנער שהודה כי זרק גחל של נרגילה. לו היה נתפס באותו הרגע והדלקה הייתה נגדעת באיבה, היה הנער משתחרר באותו היום בשיטת הדלת המסתובבת. עכשיו הוא בהארכת מעצר, מקרה נדיר בהיסטוריית עבריינות הקטינים בישראל. למה? כי מקבלי ההחלטות חייבים זאת לאווירה הציבורית.

אז כן רבותיי, תהיה ועדת חקירה ממלכתית, ותהיינה מסקנות ואולי גם יעופו ראשים. ביניהם שרים בהווה, שרים בעבר, פקידים בהווה ובעבר שישבו בדיוק בצמתים הרגישים ולא נקפו אצבע. אלי ישי הוא, לדעתי, מי שאמור להיות האיש הבכיר ביותר ב’רשימת החיסול’ (וסליחה על הלשון הבוטה), אין מי שמכיר טוב יותר ממנו את משרד הפנים. בעשור האחרון הוא זה שחימם את כיסא השר יותר מכל איש אחר. את דרכו החל כעוזר לשר אריה דרעי, שהיה… שר הפנים. הוא היה מודע למצוקות, אפילו התריע, אך לרגע לא זז מכיסאו.

ההיסטוריה הפוליטית הקצרה של ישראל מלאה במקרים של שרים שפרשו כי דבר מה לא היה נראה להם. ניתן לחלוק על דעותיהם ועל השלכות פיטוריהם. ניתן אפילו להעלות מן האוב הסברים קונספירטיביים למעשיהם. קחו למשל את התפטרותו ב-1994 של חיים רמון, שר הבריאות בממשלת רבין, על רקע חוק ביטוח בריאות ממלכתי. אפשר לומר שהוא חיפש זאת כקרש קפיצה לקראת הבחירות להסתדרות וחיזוק מעמדו הפוליטי, ניתן לומר שכל דבריו בטעות יסודם, ושאפילו השלכות החוק גרמו נזק לציבור. אך בפשט הדברים ניתן לומר, שמשהו לא היה נראה לו והוא שם את המפתחות על השולחן. נקודה. ואיפה היה אלי ישי? הוא נותר על כסאו. כנראה שש”ס בלי משרד הפנים מדאיג אותו יותר מאשר שירותי כיבוי ללא ציוד חדיש, ללא כוח אדם מתוגבר, ללא תחנות משנה מאוישות וחודשים ללא שכר. על כך הוא צריך לשלם ובגדול. ויפה שעה אחת קודם.

לא ‘מקובל’ עליי

בשורות הבאות אני רוצה להתייחס להיבט נוסף של הטרגדיה הכאובה שפקדה אותנו- אמירתו התמוהה של מרן הרב עובדיה יוסף [שהקב”ה יברך אותו באריכות חיים, בריאות איתנה ושימשיך להיות גדול בתורה (ורק בתורה…)] על הקשר שבין חילולי שבת והאסון הנורא. אני מעריך מאוד את הרב עובדיה יוסף. אני חושב שהוא אחד מ-10 גדולי התורה ב-1000 השנים האחרונות, אולי אפילו האיש הכי קרוב בדרגה רוחנית לקדוש ברוך הוא כיום. אבל איש לא שמו להיות מחשב חשבונותיו של בורא עולם. אסונות טבע וטרגדיות אנושיות אינן תג מחיר רוחני. כמו מרן הרב עובדיה יוסף, אני, כאדם דתי הייתי שמח לראות את כל עם ישראל שומר שבת, אך מכאן ועד אמירות ברוח זו של הרב יוסף, הדרך ארוכה. ובכלל, תמהני כי הרב עובדיה יוסף שיחרר אמירה שכזו. במשך שנים נודע מרן כרציונליסט, שכלתן, מתרחק מכל גימטרייאות ומיסטיקות למיניהם. משהו כאן באמת לא מסתדר לי.

ופנייה אחרונה לכל המציפים את רשת המייל בצפונות מן התנ”ך, כאילו הטרגדיה הנוכחית הייתה רמוזה בפרשת השבוע. מעניין, זה מופיע כל פעם לאחר התרחשות האירוע ‘המרומז’, ממש חוכמת בדיעבד צרופה פאר-אקסלנס. ושוב, כאדם דתי, הפוקד מידי שבת את בית הכנסת ומאזין לקריאה בתורה של פרשת השבוע (ואפילו משמש כבעל קורא לעת מצוא) חשוב לי להבהיר כי “זאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל על פי ה'” זאת ולא אחרת, וכפי שכתב הרמב”ם בי”ג העיקרים “זאת התורה לא תהא מוחלפת”. התורה היא מסמך היסטורי וחוקתי- לא תשבץ היגיון, לא ‘חידת חמיצר’ ולא תצרף ‘סודוקו’. אם כתוב בתורה שביום הראשון ברא ה’ את האור ואת החושך, פירוש של דבר שביום הראשון ברא ה’ את האור ואת החושך ולא שביום ראשון יירד גשם. ואם כתוב בתורה שהאדמה בלעה את קורח ועדתו, פירושו של דבר שהאדמה בלעה את קורח ועדתו ולא שביום שני יישרף יער. ואם כתוב בתורה שמשה רבנו שבר את שני לוחות הברית, פירוש של דבר שמשה רבנו שבר את שני לוחות הברית ולא שביום שלישי ראש הממשלה יחליק על בננה.

על הכותב

משה שפיבק, יליד אנגליה (1972), חבר בצוות התגובות של הליכוד ועורך מקומון בבית-שמש. בעל תואר ראשון ביחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית וניהול משאבי אנוש מהמכללה למינהל. למד בישיבת ‘הדרום’ ברחובות ובישיבת ההסדר ‘הכותל’ בירושלים. שירת בצה”ל ביחידת הקישור ללבנון והשתתף במלחמת לבנון השנייה כחייל מילואים באוגדת הצנחנים. תושב בית שמש, נשוי לאורית, מורה במקצועה, ואב לשלוש בנות.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הצניחה וההתרסקות

אריאל אילוז

סיפורם של פורר ואבידר

עינר אביב

הזדמנות החזרה לחומש

אריק זיו ויזר

כשז’בוטינסקי העביר את הלפיד הרוויזיוניסטי לבגין

עינר אביב

נסראללה והמרגלים הישראליים

אריק זיו ויזר

תנועה לאומית ליברלית

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן