23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

טבח כפר קאסם : לומדים את הלקח

תהיות על טבח כפר קאסם, מעשי ישראל והביקורת הבינלאומית עליה

ב – 29 אוקטובר 1956 התרחשו שני אירועים מרכזיים בישראל : הראשון, הוא יציאת צה"ל לפעולת המגן הצבאית "מבצע סיני" ואילו האירוע השני הוא תוצר לוואי של האירוע הראשון והוא מהווה אירוע פחות נוח לזיכרון הקולקטיבי של הציבור הישראלי. מדובר בטבח כפר קאסם שבו נטבחו למוות 47 תושבי הכפר על ידי יחידה של משמר הגבול. השנה יום זה חל ביום שישי. במהלך הזמן שנע סביב יום השנה לטבח נתונה ישראל למתקפה בלתי פוסקת על רקע אירוע זה, מתקפה שבאה מכיוון מנהיגי הציבור הערבי בישראל ואליהם מצטרפים כמקהלת חסרת תוכן וביסוס ליבראליים בשמאל האירופאי והאמריקאי. שהרי, לטענתם ישראל רצחה ורוצחת, התעללה ומתעללת, התנכלה ומתנכלת לציבור הערבי הדר עימה בכפיפה אחת ואין כמו האירוע הזה כדי להצדיק את הטענות ולהזכיר לישראלים את מעשיהם. ואולם, מי שקורא בין השורות לא יכול שלא להיעלב מחוסר האינטליגנציה הבסיסית של הקטגורים של ישראל.

 

אף על פי חוסר הנוחות שבדבר אין צורך להזכיר לישראלים את הטבח הזה. אנו זוכרים זאת היטב גם בלי שמקהלת צבועים תעשה זאת. האירוע נלמד במקצוע האזרחות במערכת החינוך הישראלית, ביחידותיו השונות של צבא ההגנה לישראל ובאוניברסיטאות ומכללות בכל רחבי המדינה. התלמידים, החיילים והסטודנטים למדים על המקרה החמור שבו הדמוקרטיה הישראלית המתבססת אמרה באופן בולט את דברה כאשר השופט בנימין הלוי קבע את ההלכה לדורות ולפיה אסור למלא "פקודה בלתי חוקית בעליל שדגל שחור מתנוסס מעליה". הדבר נובע מהלכות המוסר היהודי הגבוהות. אמת. מבצעי הטבח נידונו לעונשים קלילים וכתם היסטורי דבוק על מצחם בהפעלת שיקול דעת מוטעה עד מוות אבל אסור לשכוח שמאז הטבח המדובר, ובייחוד בימינו אנו, הנורמה השלטת היא שמקרים מסוג שכזה שבהם אנשים חפים מפשע שלא פגעו באף אחד עלולים להיפגע בצורה אנושה על ידי נציגי המגן של מדינת ישראל היא פשוט נורמה לא מקובלת. יתר על כן, החברה הישראלית ובייחוד מערכת המשפט הישראלית פוקחות את עיניהן ובצדק גם כלפי מקרים פחות חמורים מכך, די אם נזכיר את משפטם של חיילי גבעתי המתקיים בימים אלו.

 

יחד עם זאת, דווקא בציון טבח כפר קאסם והביקורת על ישראל יש משהו מקומם. שכן, גם כאן, כמו במקרים אחרים, עובד היחס ההפוך. וזאת משום שככל שישראל תפעיל את מנגנון הביקורת העצמי שלה כך היא תהיה נתונה לביקורת חיצונית מחמירה. במקום שיהללו אותה על רצונה למנוע ממקרים שכאלה לחזור על עצמם, משחירים את תדמיתה וזאת מתוך רצון לפגוע בלגיטימיות שלה כמדינה בקרב אומות העולם. הדבר בולט בעיקר על רקע השמעת הביקורת החד צדדית, תוך התעלמות מופגנת ממעשיהם החמורים של שכניה של ישראל אשר במדינותיהן נפוצה שיטת השלטון הדיקטטורית ורצח מתנגדי משטר מתקיים בהן לעיתים קרובות. שני מקרים מהתקופה האחרונה יכולים לשמש דוגמא : טבח אנשי החמאס באנשי הפתח ברצועת עזה וטבח תומכי אחמדיניג'אד במתנגדיו. בשני המקרים מילאו המבקרים את פיהם מים. הם תמיד יעדיפו להעמיד את הדמוקרטיה והחופש הישראליים על המוקד. מסתבר אפוא, לנוכח משק כנפי ההיסטוריה כי במקרה הטבח בכפר קאסם ראוי ללמוד מישראל ולא לבקרה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

האם ירושלים תימכר לחרדים ?

אלי חזן

אונ' בן־גוריון: לא פוליטי, מקצועי

אלי חזן

עם מאבקי אגו אי אפשר לנהל מדינה

אלי חזן

לרבי השמאלני מותר ?

אלי חזן

היסטוריה חדשה-ישנה

אלי חזן

לזכור את רצח העם הארמני

אלי חזן
דילוג לתוכן