18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
סקירת אתרי אקטואליה

חשיפת ‘ארץ ישראל שלנו’ :זכות השיבה של ערביי ישראל, מתחילה ב”פארק איילון קנדה” בחסות הקרן קיימת לישראל

ב’פארק איילון קנדה’ השוכן בגן הלאומי הרי יהודה, והמשתרע על פני 7000 דונם, בקטע שבין שער הגיא למחלף לטרון, בטח ביקרתם שם כמו כל ישראלי מצוי, אבל מה שלא ידעתם הוא, שמדי יום שישי נערכים במקום סיורים שכותרתם ‘זכות השיבה’, ובהם הדרכה לצאצאי הערבים שהתגוררו על אדמות אלו, איך לשוב אליהן בעתיד. לא יאומן כי יסופר, אבל החל משבוע הבא, תנציח הקרן הקיימת לישראל בשלטים מיוחדים ובצורה רשמית, את קיומם בעבר של הכפרים הערביים במקום זה.
מידי שבוע נערכים סיורים של ערבים, הטוענים שהם צאצאיהם של אלו שהתגוררו בשלשת הכפרים שהיו מוקמים על שטח הפארק. לאור צו בית המשפט ובעקבות פניה של עמותת “זוכרות” הכינה ‘הקרן הקיימת לישראל’ שלטים שאמורים להיתלות בפארק בימים הקרובים, ובו איזכור של שלשת הכפרים הערבים שהיו במקום, תוך ציון שהתושבים שהתגוררו כאן בעבר נמצאים כיום בירדן וברמאללה.
מיכל קטורזה האחראית על השילוט בחורשות הקק”ל, מאשרת בשיחה ל’ארץ ישראל שלנו’ את פרטי התחקיר.
“השלטים שמציינים את הכפרים הערבים ואת הפליטים, נעשים על פי צו בית המשפט בעקבות פניה של עמותת זוכרות. השלטים יוצבו בשבועיים הקרובים ושם נציין את הכפר דיר איוב, אמועס ויאלו. אלו הם כפרים שנהרסו ב-48 וב-67. בכפרים גרו כאלפיים נפשות ואנו מציינים בשילוט שאותם תושבים שהתגוררו בכפרים אלו מתגוררים כיום בירדן וברמאללה.

מדוע אתם עומדים להציב דווקא כעת את השלטים, כשאנו נמצאים במצב כה רגיש, וכאשר יש לכך קונוטציות חמורות של ביצוע זכות השיבה?
“אין מה לעשות מול צו בית משפט, היות ובעבר הושחתו השלטים, אנו חייבים להציב אותם מחדש ולפרט את שמות היישובים, ומה מצבם של אלו שהתגוררו בהם. אבל אין לך מה לדאוג הם יוצבו במקומות מאד לא בולטים. הם אפילו לא ביקשו להציב את השלטים בערבית והם יופיעו רק בעברית.
“אני יכולה להוסיף, שמדי יום שישי מגיעים למקום הצאצאים של אותם תושבים, והם מקבלים תדרוך בסיור ולמידה על הכפרים ועל אבותיהם שהתגוררו כאן.
האם אינך חושבת שאזכור זה הרי הוא כהודאה שלנו שהמקום שייך להם, ולמעשה זוהי סנונית ראשונה של זכות השיבה?
לא כתבנו בשלטים שגירשנו אותם, וגם לא כתבנו שהם יושבים במחנות פליטים. בסך הכל כתבנו היכן הם מתגוררים. בכלל אני מציעה לא לעלות בתקשורת את הסיפור הזה שהוא מאד רגיש. ועדיף למען המטרה לא לעורר את הסיפור הזה בכלל.
האם מדובר בפארק היחיד שיש בו אזכור לזכות השיבה, או שיש עוד פארקים שאתם אמורים לציין את הכפרים הערביים שננטשו?
בינתיים מדובר בפארק יחיד עם האזכור, למעשה חלק גדול מהפארקים של הקרן הקיימת הם נמצאים על אדמות שבהם היו בעבר כפרים ערביים, והיערות הם כדי להסוות את העניין. אבל בהחלט קיים חשש שזה יתפשט לכל הארץ, למעשה מדובר בתופעה שאי אפשר כנראה לעצור אותה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

גודי על פייגלין

אריק זיו ויזר

וייסמן מסמנת את קרב העתיד : בוגי מול ליברמן

אלי חזן

לו ביידן היה יהודי

אלי חזן

יצא לאור : ארבעים על ארבעים

אלי חזן

סגירת תוכניות הלילה בקול ישראל – בטלו את רוע הגזירה /אתר עבודה שחורה

אריק זיו ויזר

“שמיים פתוחים זו רק ההתחלה”

אלי חזן
דילוג לתוכן