19.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
חן זיסו

חן זיסו – מה אם דברים היו נראים אחרת?

האם יש גרמניה אחרת? ואם כן, אנו מאמינים בה?

עם בואו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 לארץ הקודש והתגובות של מנהיגי ישראל כלפי דמות גרמנית השנויה במחלוקת, החלטתי להעלות בשנית סוגיה ביחסי ישראל גרמניה. אם נבחן את יחסי ישראל גרמניה לאורך השנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, נציג את גרמניה באור אחר לגמרי. היקף היצוא של ישראל עם גרמניה הוא השני בגודלו באירופה. משנות החמישים גרמניה משלמת לישראל את הסכם השילומים, קנתה מאיתנו את ה”עוזי”, אחראית לשלומנו ולביטחוננו, מספקת לנו צוללות חדשניות נושאת טילים עם ראשי נפץ גרעיניים ועוד. כמו כן ישראל וגרמניה מפעילות עשרות תוכניות לחילופי תלמידים וסטודנטים ומנסות ביחד להתעלות על הפערים ביניהן מאז השואה.

אולם, על אף הנתונים הנ”ל מרבית אזרחי ישראל מעידים שלא רוצים לבקר בגרמניה, חלקם (ומהמובילים שבהם חברי הציונות הרוויזיוניסטית) לא קונים מוצרים גרמניים. יש שיומרו שהגרמנים נאציים, וחלק מהאנשים לא מעוניינים לתקשר איתם (או גם אם יעשו זאת לא יראו זאת בעין יפה).

להכליל באופן גורף זה תמיד דבר שגוי ולא נכון. על כן ארצה להציג דמות שונה של גרמנים בתקופת מלה”ע ה-2. אני מחלק את אנשי הצבא הגרמני (הווארמכט) לשני חלקים: הראשון הווארפן S.S, היחידות שהיו אחראיות לבצע את האידיאולוגיה הנאצית בפועל והיו כפופות להימלר; השני-חיילות השדה השונות ובמיוחד חיילי וקציני הצבא בחזית בצפון אפריקה ובמערב אירופה. לקראת סוף המלחמה קצינים בצבא הגרמני (והחשובים שביניהם: גנרל השדה ארווין רומל והקולונל קלאוס שנק פון שטאופנברג) החלו בניסיון להביא להפסקת הלחימה, אם ע”י הפסקה חד צדדית של הלחימה בחזיתות השונות, ואם ע”י ניסיון לשינוי שיטת הממשל הטוטליטרית.

איך קורה שאנשים שנשבעו על הספר מיין קאמפף (וביניהם גם האפיפיור שהגיע לביקור בארץ) משנים בצורה דרסטית את תפיסת עולמם? הייתכן שאדם שכביכול כל כך דבק בצדקת דרך אכזרית שכזו יחליף אותה תוך זמן יחסית קצר ביותר?

לשאלה שכזו תשובה אחת: חיילי וקציני הצבא מהקבוצה השנייה שמניתי במאמר זה כנראה שלא האמינה באידיאולוגיה הנאצית. הימין בגרמניה הנאצית התחלק למספר רבדים ולמספר רעיונות, כשאחד מהם הוא החזרת הכבוד האבוד לגרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה לאחר חתימת הסכם ורסאי. הקצינים והחיילים הנ”ל השתייכו לאותה קבוצה. עם שלביה הראשונים של מלחמת העולם השנייה היה נראה שע”י כיבוש השטחים, התעשרות כלכלית והישגים רבים אחרים הוחזר הכבוד לגרמניה. משנפגע כוחה הצבאי של גרמניה, כוחותיה התחילו לסגת והיה נדמה שגרמניה שואפת למצב קטסטרופלי שיבוא עם סיום הלחימה הבינו הכוחות את משמעות הלחימה ורצו להביא לסיומה בכל דרך אפשרית ואף ניסו לרצוח את הצורר העומד בראש המדינה ששלחה אותם. זה רק מראה את חוסר נאמנותם להיטלר. מעבר לכך הכוחות הלוחמים לא השתתפו בהליך ההשמדה לא של יהודים ולא של חפים מפשע בכלל.

הייתכן שמיהרנו לשפוט בצורה גורפת ומכלילה את כל האומה הגרמנית ואת כל חייליה וקציניה? את אזרחי ואת אלה שהתנגדו אך לא צלחו בהתנגדותם? הייתכן שאולי יש גרמניה אחרת? ומה עם הנושאים שעליהם גדלנו ונראו לנו כטאבו וכקדושים מתחילים להתערער פתאום?

כל השאלות הללו מתעוררות כאשר אנחנו מנסים לבחון מחדש את גרמניה. למעשה? יש גרמניה אחרת, השאלה האמיתית היא: האם אנחנו רוצים להאמין בה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

רצח עם/חן זיסו

אריק זיו ויזר

כספים מיותרים למשרד התחבורה- חן זיסו

אריק זיו ויזר

יבוא אישי

אריק זיו ויזר

יהודים! אחים! מתפקדים! /מאת:חן זיסו

אריק זיו ויזר

לנצח את הרעיון – חן זיסו

אריק זיו ויזר

סדר עדיפויות לקוי /מאת:חן זיסו

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן