23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
ד"ר גבי אביטל

חמקנות או התחמקות ?

האם אכן מטוסים חשובים מפוליטיקה ? ובכלל באיזה הקשר ומי אומר זאת ומה המניעים שלו?

 

בשלהי המאה הקודמת, בעת ביקורו של אריאל שרון בארה"ב, נתגלעה מחלוקת בין שרון לבין כמה חברי קונגרס בגבר חובותיה של ארה"ב לישראל. הממעטים סברו שארה"ב חייבת לישראל בעבור היותה בת-ברית, נכס אסטרטגי, ספק מודיעין, שדה קרב ניסויי, בקיצור, נושאת מטוסים קרקעית, כ-50 מיליארד דולר, והמגזימים סברו כי מדובר ב-80 מיליארד. כלומר אין מתנות חינם. חלפו שנים, ומדינת ישראל התרחקה מהר מאוד מהיותה נכס אסטרטגי וזאת בעיקר עקב מעשי ידיה להתפאר מאז הסכמי אוסלו. קשה לומר שישראל בימים אלה הינה בת-ברית ובויתוריה המתמשכים, ישראל נראית יותר כבת חסות וגם משלמת על-כך.

    מהו כוחו ובמה גבורתו של מטוס ה-F-35 'החמקן' אשר הפך בין לילה לקלף המיקוח האחרון של ממשל אובמה מול ישראל? ושמא ממשלת ישראל מתחמקת מהצבת גבול החלטי וסופי, שגם אם הדברים לא נאמרים במפורש, ארה"ב מצפה לקו כזה ולא מתרפס?

כוחו העיקרי של מטוס 'החמקן' הוא בשיווקו וגם כאן סדקים נפערים בתדמיתו. מטוס החמקן הוא המטוס הראשון שישראל קונה עוד בטרם הגיע לבשלות מבצעית במדינה המוכרת. תחלופנה לפחות שבע שנים עד אשר תהיה טייסת מבצעית אחת בישראל וזאת בהנחה שלא תהיינה יותר תקלות בפיתוח המטוס. סוגיית החמקנות נפתרה בשתי דרכים הנדסיות לא מסובכות ומכאן שהיתרון המיוחד הזה נופל. טווח המטוס קטן יותר ממטוסי חיל-האוויר המיועדים לטיסות ארוכות טווח. הטווח יגדל אם הוא יתודלק באוויר ואז שוב נופל יתרון ההתחמקות. יכולת נשיאת החימוש שלו נופלת בהרבה מהמטוסים הקיימים ובמיוחד מהעובדה שכל חימושו חייב להיות בבטנו הסגורה, ושוב מטעמי חמקנות.

מחירו המקורי של המטוס היה אמור להיות 35 מיליון דולר, ומכאן גם שמו, וזאת על סמך הנחה ש-4000 מטוסים יימכרו ברחבי העולם. בינתיים גם הנחה זו מתבררת כשגויה. שמונה מדינות שהיו שותפות פוטנציאליות לייצור המטוס, נסוגו מהחלטתן ומשהות את קנייתו. קנדה וישראל הן היחידות אשר חתמו על הסכם עוד בטרם המטוס עלה על פס הייצור. מדוע ישראל ממהרת כל-כך לחתום על העסקה היקרה בתולדות צה"ל, האם לא ברור שמחירו הגבוה, 140 מיליון דולר, הוא התחלתי עד לביצוע העסקה ממש? והאם 20 מטוסים או 40 הם אלה שיכריעו את המערכה הבאה שרובה ככולה תתבסס על לוחמת טילים, ועוד, האם שעבודו של תקציב הביטחון למטוסים אינו חוסם הצטיידות הכרחית בתחומים אחרים של הצבא כמו טילי קרקע-קרקע וציוד יבשה אחר?

"מטוסים זה חשוב מפוליטיקה" אמר אהוד ברק השבוע בגל"צ, אך כוונתו ברורה מאוד: תנו לי גבולות 67' וכמה עשרות מטוסי חמקן, ושלום על ישראל. במה יועילו מטוסי חמקן מול צבא אויב ביהודה ושומרון, לבנון או אפילו עזה? והאם פצצה גרעינית איראנית קרובה תימנע ע"י מטוס לא-חמקן, לא מתודלק ולא מחומש בעוד שבע שנים?

"אומה אשר גווה שבור, לא תינצל אפילו יהיה לכל אחד מאזרחיה טנק בחצר ומטוס מעל גג ביתו", אמר יאן מסריק מידידי הציונות לפני עשרות שנים, והייתי מוסיף, ואפילו טיל במכוניתו. נסיגה מוחלטת מהשומרון כמוה כשבירת גב ההר ושבירה חלילה של גו האומה. מוטב ומותר לומר לאו לארה"ב, עכשיו, פן יהיה מאוחר.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

היזהרו מן הצבועים

אלי חזן

אמרתי לכם / ד"ר גבי אביטל

אריק זיו ויזר

הנביאים מעיתון 'הארץ'

אריק זיו ויזר

ניצחון פירוס הרפורמי

אלי חזן

בן-סימון, זה הצבע האדום

אריק זיו ויזר

היזהרו מן הצבועים

אלי חזן
דילוג לתוכן