26.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

ח”כ עינת וילף: “יש לבחון אם יש שימוש באמצעי התקשורת כדי להגן על אינטרסים כלכליים”

 

מרכז המחקר והמידע בכנסת בוחן את הריכוזיות בשוק התקשורת. “בחודשים האחרונים מדברים על הצורך להפריד בין אחזקות ריאליות לפיננסיות אבל אין שום אמירה בנוגע לחברה במבנה פירמידה שמחזיקה בכלי תקשורת”, אומרת ח”כ עינת וילף, שיזמה את בחינת הנושא. לדבריה, יש לבדוק “אם נעשה שימוש בתקשורת כדי לעוות את השיח הדמוקרטי וכדי לשרת אינטרסים כלכליים”.

>> מרכז המחקר והמידע בכנסת בוחן את הריכוזיות בשוק התקשורת. ל-TheMarker נודע כי באחרונה פנה המרכז לגופים שונים, בהם עורכי עיתונים, רגולטורים ועמותות, וביקש את עמדתם בעניין. מרכז המחקר מבצע את הבדיקה לבקשתה של ח”כ עינת וילף (העצמאות), העוסקת רבות בנושא הריכוזיות.

בפנייה לגופים נכתב כי “מרכז עורך מחקר על רמת הריכוזיות בתקשורת הישראלית, לרבות מיפוי הבעלויות הצולבות (בעלות על כמה גופי תקשורת) והבעלויות האלכסוניות (בעלים של גוף תקשורת שהוא גם בעלים של חברות עסקיות). אודה על קבלת עמדתכם בנושא הרגולציה על ריכוז בעלויות, בעלויות צולבות ובעלויות אלכסוניות בשוק התקשורת בישראל”. פנייה זו נעשתה על ידי תמיר אגמון, כלכלן פיקוח תקציבי במרכז המחקר. במרכז אישרו כי אכן נעשית בדיקה, אך תוצאותיה צפויות להתקבל רק באמצע אוגוסט.

“אני עוסקת בנושא הריכוזיות כבר יותר משנה”, אמרה וילף. “אחד הדברים שהתחילו לעלות בחודשים האחרונים וגם עלה בישיבה עם אנשי ועדת הריכוזיות זה הצורך להפריד בין אחזקות ריאליות לפיננסיות. כך, עלתה השאלה אם לא צריך לחשוב גם על האחזקה בכלי תקשורת והאם יש מקום להפריד אותה מאחזקות אחרות. נראה שאנחנו מתכנסים למסקנה שיש להפריד בין אחזקה בחברות ריאליות ופיננסיות, אבל אין שום אמירה בנוגע לחברה במבנה פירמידה שמחזיקה בכלי תקשורת”.

באשר לרכישת “מעריב” על ידי נוחי דנקנר, אמרה וילף: “אין ספק שהטריגר לבדיקה היה רכישת ‘מעריב’, אבל יש נושאים רחבים יותר. למשל, אם חברה היא בעלים של חברת סלולר וגם של רשת שיווק – שני מפרסמים גדולים מאוד – אני רוצה להעלות את השאלה אם נעשה שימוש בתקשורת כדי לעוות את השיח הדמוקרטי בנושאים שנועדו להגן על האחזקות האחרות שיש לבעל אמצעי תקשורת.

“הרעיון הוא במפורש לבדוק אם יש אינטרסים כלכליים – אם זה מונופולים שמעוניינים לא לחשוף אותם, אז בתקשורת פשוט לא מכסים או מעוותים את השיח. צריך לראות אם יש שימוש באמצעי התקשורת כדי להגן על אינטרסים כלכליים. זה תחום שאני ניגשת אליו בתחושה שיש בו בעיה, אבל לא בטוח שהמחקר יוכל להצביע עליה בקלות וגם לא בטוח שיהיו לה פתרונות קלים”.

אחד הגופים שקיבלו פנייה ממרכז המחקר היה העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, בעקבות מעורבותה בכמה מקרים רלוונטיים. באחד המקרים ביקשה העמותה ממעוצת העיתונות באוקטובר 2010 לחייב את גופי התקשורת לפרסם גילוי נאות של כל הקשרים הכלכליים והעסקיים. במקרה אחר, במארס 2011, ביקשה ממבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס להקים ועדה לבחינת יחסי הון-שלטון-עיתון.

מהעמותה נמסר: “במהלך השנה פנתה העמותה לכמה חברי כנסת, חלקם אף עיתונאים לשעבר, כדי שיצטרפו למאבקנו נגד ‘מחלת הסרטן של העיתונו’ בישראל (קשרי הון-עיתון), ואולם כולם הודיעו כי אינם מעוניינים להתעסק בנושא, כל אחד בתירוץ שונה. חבר הכנסת היחיד שלא השיב בשלילה ושביקש לקבוע עמנו פגישה הוא איתן כבל. פוליטיקאים רבים, וכמובן עיתונאים, מפחדים להעלות את הסוגיה החשובה ביותר להמשך קיומה של עיתונות דמוקרטית בישראל – קשרי הון-עיתון. אנו מקווים שהמחקר שיוזם מרכז המחקר והמידע בכנסת יהיה נקודת הפתיחה לתחילתו של מאבק נגד התחלואים ביחסי הון-עיתונות”.

 

למקור הכתבה



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דיון סוער בוועדת הכלכלה בנושא הדייג בכנרת

אריק זיו ויזר

מה קורה עם נבחרי הליכוד ברשתות החברתיות ?

אלי חזן

חוטובלי קוראת להצביע ליכוד בעקבות אריאל

אלי חזן

אקוניס שם את הצרכן במרכז

אריק זיו ויזר

ח”כ דיכטר מגיב ליו”ר הרשימה המשותפת איימן עודה

Gilad Trugbild

הצעת חוק: חנינה למתנגדי ההתנתקות

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן