32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
הכנסת

ח"כ דני דנון מציע הליך חדש לבחירת רמטכ"ל

בעקבות מסמך גלאנט מציע ח"כ דני דנון הליך בחירה חדש למינוי בכירים במערכת הביטחון

ח"כ דני דנון הגיש  הצעת חוק לפיה ישונה הליך הבחירה של הרמטכ"ל, ראש המל"ל, ראש המוסד וראש השב"כ, כך שכל מועמד לתפקידים אלו יצטרך לעבור הליך שימוע בועדת חוץ וביטחון, שבסופו הועדה תצטרך לאישור את מינויו וזאת בנוסף לאישור השר הממונה בממשלה. באופן זה יתקיים אמצעי בחינה ובקרה של הרשות המחוקקת על התהליך, כמקובל במדינות דמוקרטיות רבות.
 
בדברי ההסבר להצעת החוק כותב ח"כ דנון: "האתגרים העומדים בפתחן של מערכות הביטחון במדינת ישראל הינם קשים ומורכבים ובשל כך בחירתם ודרך מינויים של ראשי מערכות אלו הינה משימה רגישה ומורכבת אף היא. עד היום לא נקבעה דרך בחירה אחידה ומבוקרת לראשי המערכות השונות, דבר שהביא לא אחת לטענות כנגד השיקולים שעמדו מאחורי מינוי הבכירים למערכות אלו, בו עלה חשד שנעשו לא על רקע כישורים מקצועיים וקריטריונים ברורים. כאשר ישנו גורם ממליץ אחד בלבד (בין אם מדובר בראש הממשלה או בשר הביטחון) למינוי אדם לראש מערכת ביטחונית, אמון הציבור  בדבר השיקולים שנלקחו בדרך הבחירה עלול להיפגע.
לפיכך, מוצע להוסיף אמצעי בחינה ובקרה של הגורם המתאים ברשות המחוקקת, בנוסף על הרשות המבצעת (הממשלה), כמקובל במדינות דמוקרטיות רבות .
 
על פי ההצעתו של דנון, ועדות המשנה החסויות של ועדת חוץ וביטחון, שהינן הפורומים היחידים במדינה המקיימים מעקב ופיקוח אחר המערכות הביטחוניות תוך התוודעות לבכירי הצבא וקהיליית המודיעין, יקיימו הליך של שימוע למועמד לתפקיד ראש מערכת ביטחונית, אשר בו יציג את עיקרי תפיסתו כראש אותה מערכת.
 
על פי המוצע, קיומו של הליך השימוע ואישורו יהא תנאי למינויו של אדם לתפקיד הבכיר. בנוסף, ההצעה קובעת כי כל ראשי מערכות הביטחון של ישראל ימונו בדרך מינוי אחידה, הכוללת המלצת נציג הממשלה ואישורה, ושימוע של ועדת המשנה הרלוונטית. בכך, יובטח כי דרך המינוי תעמוד בקריטריונים מקצועיים וברורים, הניתנים לבחינה ופיקוח."
 
ח"כ דני דנון אמר לכתב ליכונדניק : "ההתנהגות של ברק כלפי הרמטכ"ל ותרבות הבחישות אשר נחשפה לעיני כל, הבהירה כי אסור שתהליך בחירת הרמטכ"ל תעשה בדרך שהייתה נהוגה עד היום. אסור שביטחון המדינה יהיה מושפע משר ביטחון אשר מנסה לנצל את הכוח שעומד לרשותו בכדי לבסס את מעמדו בעיני הציבור ובעיקר כלפי האגו של עצמו. אנחנו כחברה חייבים לדרוש ניקיון כפיים בכל תהליך מינוי בכירים במערכת הביטחונית. הכנסת, כמייצגת הציבור, חייבת לפקח ולבקר על התהליך ובכך אולי נצליח להוציא את הפוליטיזציה הרעה מתהליכים שחייבים להיות הכי נקיים שיש".



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ח"כ גדעון סער: קדימה שווה מרץ

אריק זיו ויזר

הצעת חוק המכירה לראשונה במעמדן של המכינות הקדם צבאיות בישראל ומסדירה את תקצובן ע"י המדינה,

אריק זיו ויזר

גלעד ארדן: "הבחירות הן בין שתי תפיסות"

אריק זיו ויזר

שאמה יוזם חוק למניעת הריסת בתיהם של אלירז פרץ ורועי קלין

אריק זיו ויזר

ח"כ כחלון תומך בשביתת ההסתדרות להגנת הפנסיה / מאת: זאב בן-יוסף

אריק זיו ויזר

שטגמן : "תיקון הצעת חוק שירותי סעד זה מהפכה"

אלי חזן
דילוג לתוכן