13.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

ח"כיות פמיניסטיות, רדו אל העם

הצעת חוק של שמונה חברות כנסת משמאל ומימין דורשת להקל על נשים חד-הוריות עשירות לטוס לחו"ל ולקבל מזונות מאבי ילדיהן בצינור הביטוח הלאומי, במסווה של דאגה לנשים מאוכלוסיות חלשות. "מדובר בהצעת חוק צינית ובעוד תרגיל של יחסי ציבור", אומר ד"ר יואב מזא"ה, מומחה לדיני משפחה, "חבל שחברות הכנסת לא מוטרדות מהאנשים הפשוטים והמצוקות שלהם"

 

המאבק של הנשים לשוויון זכויות בישראל מזמן מיצה את עצמו, אבל יש שעדיין מתעקשות לשמן את גלגלי המערכת בכל מחיר ובלבד שיחסי הציבור ימשיכו למלא את קופות המאבק בהכנסות שאליהן הורגלו מימים ימימה. הצעת חוק פופוליסטית במיוחד הניחו השבוע על שולחן הכנסת שמונה ח"כיות, שבצעד נדיר התאגדו יחד. סביר להניח שאם רק נינעל אותן בחדר אחד ליממה עד שייצא עשן לבן, כולן תצאנה מתוכו מוכות עד זוב דם מוויכוחים פוליטיים בלתי נלאים, אך בעניין אחד הן דווקא מסכימות מתוך אותו מכנה המשותף לכולן כנשים שאוהבות לטוס הרבה לחו"ל ודואגות לנשים ממעמדן המתנשא – תוך הזנחת הזכויות הבסיסיות של נשים מהמעמד הבינוני ומטה.
הצעת החוק שעליה מתנוססות בגאון החתימות של חברות הכנסת – פניה קירשנבאום ואנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו), שלי יחימוביץ' וד"ר עינת וילף (העבודה), ציפי חוטובלי, רוחמה אברהם-בלילא ואורלי לוי-אבקסיס (הליכוד), ורונית תירוש (קדימה) – דורשת לבטל כליל סעיף בחוק המזונות המבטיח את תשלום המזונות לאישה גרושה או לילדיהם של בני זוג שהתגרשו על ידי המוסד לביטוח לאומי. ביטול הסעיף יחייב את הביטוח הלאומי לשלם את תשלום המזונות, גם כאשר האישה מקבלת הגמלה טסה לחו"ל עם החבר החדש שלה.
ההצעה גובשה במרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן, ולדברי היו"ר פרופ' רות הלפרין-קדרי, "דמי המזונות אינם עוד גמלה המשולמת לנזקקים מכוח חקיקת הרווחה, כי אם זכות עצמאית של האישה והילדים שמקורה במערכת הנישואין או ההורות.  הביטוח הלאומי משמש רק כצינור להעברת כספי המזונות, שאינם משולמים ישירות על ידי הבעל החייב לאישה והילדים. הגיעה השעה לבטל את הקריטריונים המגבילים לעניין נסיעה לחו"ל, הפוגעים פגיעה קשה באישה ובילדים מקבלי המזונות".
מטרת החוק מ-1972 היא לסייע לנשים ולילדים שבידיהם פסק דין למזונות. כדי להבטיח להם קיום בכבוד מינימלי, ולחסוך להם את הצורך לרדוף אחרי האב-הבעל באמצעות ההוצאה לפועל, משלם הביטוח הלאומי לאישה תשלום חודשי שמחליף את דמי המזונות, אותם הוא גובה מהאב-הבעל. במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2003, התווסף לחוק סעיף הקובע כי "אישה שיוצאת לחו"ל לא ישולמו לה דמי המזונות בזמן שהותה בחו"ל, אלא אם מדובר ביציאה לצורכי אבל, קבלת טיפול רפואי או יציאה במעבר יבשתי לתקופה קצרה".
לרוב, כאשר דברי ההסבר להצעת חוק של מילה אחת (!) מתפרסים על למעלה מאלף מילים (!), כנראה שהנימוקים שלה ממש לא מבוססים הגיונית, עד כי נדרשים הררי מילים כדי לכסות את ערוות המציאות. ואכן, ההסברים מלווים בדמגוגיה המשולהבת בזלזול באינטליגנציה של המחוקק הישראלי. שכן, אישה המקבלת פסק דין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני המקנה בידה את תשלומי המזונות מהאב-הבעל – מגיעים לה המזונות ללא כל קשר לטיסותיה לחו"ל. במקרים שבהם הבעל לא מוכן לשלם מזונות, האישה פונה להוצאה לפועל שמעקל את המשכורות וחשבונות הבנק שלו, וכך היא מקבלת את המזונות ישירות מבעלה. הסעיף שאותו מבקשות הח"כיות לבטל עוסק במצבן של נשים מוחלשות שיש בידן פסק דין למזונות, אך הבעל לא מסוגל לשלם. רק במקרים של אוכלוסיות מוחלשות הביטוח הלאומי מתערב בין הנצים לטובת האישה החלשה, משלם לאישה או לילדיה את המזונות ורק אחר כך רודף אחרי הבעל או האב וגובה ממנו את הכסף המשולם. החוק נועד לסייע במקרים של משפחות מוחלשות בכך שהביטוח הלאומי כמוסד סוציאלי של המדינה מחויב לשלם לאישה שלא מסוגלת לדאוג לעצמה את המזונות ובמקביל לרדוף שנים ארוכות אחרי האיש, שאין לו מאיפה לשלם את המזונות ולא ניתן להחרים את משכורתו כי הוא מובטל.
"הצעה צינית הנלחמת בפוליסת ביטוח סוציאלית לנשים חלשות". ד"ר יואב מזא"ה
"מדובר בפוליסת ביטוח סוציאלית לנשים חלשות שלא מצליחות לדלוק אחרי הבעל שלהם ולכן מערבים את הביטוח הלאומי שישלם לאישה ואחר כך ירדוף אחרי הבעל", מסביר עו"ד ד"ר יואב מזא"ה, מומחה לדיני משפחה מהקריה האקדמית אונו, את הנימוקים שעמדו לעיני המחוקק ב-2003. "בדיוק לכן קובע החוק שאישה המסוגלת לטוס לחו"ל, לא זכאית לסעד הזה מהמדינה. אם את טסה לחו"ל כנראה שאינך במצב שאין לך מה לאכול, אז תרדפי לבד אחרי הבעל-האב לגביית המזונות. הרי חיוב המזונות תקף ועומד מצד פסק הדין למזונות המחייב אותו לשלם. את החובה הזאת ניתן לאכוף בקלות בהוצאה לפועל, ואין זה מתפקידו של הביטוח הלאומי לתת לך 'הבטחת הכנסה' במקרים אלה".
לפי דברי ההסבר של הח"כיות, אישה שטסה לחו"ל נשללים ממנה דמי מזונותיה…
"ממש לא נכון. אמנם הביטוח הלאומי לא ישלם לה את המזונות, אולם האישה תקבל מזונות מבעלה-אבי ילדיה כי הוא ממשיך לחוב לה בגלל פסק הדין והיא יכולה לפנות להוצאה לפועל לגביית המזונות ממנו. רק הביטוח הלאומי, שמחויב להיכנס לתמונה במקרים מסוימים, בחלק מהמקרים שבהם האישה טסה לחו"ל יוצא מהתמונה".
אז ההצעה נובעת מעודף אנרגיה של ח"כיות פמיניסטיות?
"הצעת החוק הזאת אמורה לעזור לנשים עשירות שטסות לחו"ל, והגרוש ימשיך לשלם להן מזונות. זאת הצעת חוק צינית, משום שאישה חלשה לרוב לא טסה לחו"ל. לצערי הרב, חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה במדינת ישראל נקלע למצוקה כלכלית קשה עקב גירושין. זה נכון גם כלפי הנשים וגם כלפי הגברים. אנשים שהצליחו להחזיק משק בית כזוג, לא מצליחים מבחינה כלכלית להתפצל ולנהל שני משקי בית. בחלק גדול מהמקרים אחד מבני הזוג, ולפעמים שניהם, נקלעים לעוני. רק חבל שחברות הכנסת שהציעו את הצעת החוק לא מוטרדות מהאנשים הפשוטים והמצוקות שלהם. מדובר לצערי בעוד תרגיל של יחסי ציבור של חברות הכנסת האלה. אך למען האמת, קשה לראות כיצד ההצעה הזאת תעזור למישהי. כי אם האישה צריכה את המזונות באמצעות הביטוח הלאומי, היא ככל הנראה לא טסה לחו"ל. ואם היא טסה לחו"ל, היא ככל הנראה לא צריכה את עזרת הביטוח הלאומי".
פורסם לראשונה בשינויים במוסף "יומן", עיתון "מקור ראשון", 19.3.10.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

גם אנחנו רוצים פיצויים

אלי חזן

לקראת תשעה באב

אלי כהן

אשקלונה בליכוד ?

אלי חזן

האם ניתן להבטיח את שלטון הימין ? שאלה ובצידה הצעה…

שמוליק חרמש

חרמות,שינאת חינם וצביעות של מחנה ה "שלום"

אריק זיו ויזר

אובמה בשער!

אלי חזן
דילוג לתוכן