24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
ליכוד ירוק

חוק הפקדון החדש למיכלי משקה

השר להגנת הסביבה, ח”כ גלעד ארדן: “חוק הפקדון החדש למיכלי משקה סולל את הדרך למהפכת הטיפול בפסולת והמחזור בישראל”
ועדת הכלכלה אישרה היום את התיקון לחוק הפקדון לקריאה שנייה ושלישית השר להגנת הסביבה, ח”כ גלעד ארדן: “סיום הליך חקיקתו של חוק הפיקדון החדש מהווה בשורה אמיתית לתושבי ישראל, עם הטלת חובת איסוף הבקבוקים על יצרני המשקאות והגדלת היכולת של הציבור למחזר. בכוונתי להמשיך ולקדם את מהפכת הטיפול בפסולת בישראל ולהדביק את הפיגור האדיר בו אנו נמצאים ביחס למדינות המתקדמות בעולם. בכוונתי להביא בהקדם לחקיקת חוק האריזות שייתן מענה כולל לטיפול בפסולת הביתית”

ח”כ כרמל שאמה, שניהל את דיוני ועדת הכלכלה בנושא החוק: “הועדה בראשותי ניהלה דיונים מעמיקים בנושא לטובת קידום מהפכת המחזור. כחבר-כנסת שמוביל את הנושאים הסביבתיים, אני מברך על אשור החוק לקריאה שנייה ושלישית שיביא להגדלת היקפי המחזור”.

עיקרי השינוי לחוק הפיקדון שמוביל המשרד להגנת הסביבה:
1. קביעת אחריות ישירה על יצרנים ויבואנים – הטלת אחריות ישירה על היצרנים למימון איסוף הבקבוקים נועדה לאפשר עמידה ביעדי איסוף גבוהים יותר מהקיים היום, כאשר עלות איסוף הבקבוקים מוטלת על היצרנים בלבד על ידי הטלת אחריות יצרן ניתן לנתק את הקשר בין הכנסות תאגיד המחזור ליעדי האיסוף.
2. חובת איסוף ומיחזור על כלל מכלי המשקה – שינוי ביחס לחוק הקיים הכולל חובת איסוף רק על מיכלי המשקה הקטנים והכלת החוק על כ-700 מליון בקבוקים נוספים.
3. הרחבת חובת קבלת מיכלים ריקים בנקודות המכירה – התיקון לחוק נועד לחייב את רשתות השיווק לקבל את מיכלי המשקה בהיקף של עד 50 מיכלים לאדם בכל יום. כיום נתקלים אזרחים בסירוב לקבל את מיכלי המשקה מצד רשתות השיווק, התיקון לחוק קובע פיצוי לדוגמא ולפיו אזרח שיבקש להחזיר בקבוק ויסורב, יהיה זכאי לקבל פיצוי של עד 1800 ₪ בגין כל סירוב מבעל עסק.
4. ביטול האפשרות להפחתת יעדי איסוף שנתיים – מדי שנה פנה תאגיד המחזור לשר להגנת הסביבה ולוועדת הכלכלה בכנסת בבקשה לפטור אותו רטרואקטיבית מעמידה ביעדי המיחזור שנקבעו לו בחוק באותה שנה. עד כה, יכול היה השר להגנת הסביבה להמליץ בפני הוועדה לפטור את התאגיד התיקון לחוק מונע אפשרות זאת לחלוטין וקובע יעדי השבה ומחזור ריאליים שיושגו.
משמעות התיקון לחוק:
• היצרנים והיבואנים יחויבו בהצבת ותפעול של 20 אלף מיכלי איסוף ברחבי המדינה (לעומת 8000 מיכלי איסוף הקיימים כיום) בעלות של עשרות מיליוני שקלים בכל שנה.
• יאספו לפחות כ-50% מהבקבוקים הגדולים שאינם מחויבים היום באיסוף ובמחזור (כ-370 מליון בקבוקים גדולים בשנה).
• מיכלים קטנים בפיקדון של 30 אג’ ויעד איסוף של 77%- כ- 490 מיליון מכלים בשנה, לעומת כ-420 מיליון מכלים שנאספים בפועל כיום – תוספת של 70 מליון מיכלים בשנה!
• אי עמידה ביעדי האיסוף והמחזור תגרור קנסות ישירים שיוטלו על היצרנים והיבואנים.
• לא הצרכנים ישאו בנטל אלא היצרנים – עליה של 11% ביעדי האיסוף (מ-66% שנאספים בפועל כיום ל-77%) תעביר את עלויות המימון מהצרכנים ליצרנים הודות לאחריות יצרן.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השר ארדן עשוי להפסיק פעילותן של אנטנות סלולאריות

אריק זיו ויזר

נהריה מוכת סרטן בשל האסבסט בשטחה – ד”ר לאה נס

אריק זיו ויזר

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ביקש להופיע אישית בפני הועדה לתשתיות לאומיות בנושא התחנה הפחמית באשקלון

אריק זיו ויזר

השר גלעד ארדן הורה לפתוח בחקירה נגד ‘חוד מתכות’

אריק זיו ויזר

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן בנאומו הערב באו”ם: “ישראל מדינה מפותחת בעלת כלכלה חזקה – יש לקבוע מחיר פיננסי לפליטות גזי חממה”

אריק זיו ויזר

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן פנה לחשב הכללי שוקי אורן בבקשה לקדם רכישת רכבים היברידיים לעובדי מדינה הנוהגים ברכב ממשלתי

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן