20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

חוקי תברואה ורישוי עסקים – פתרון לבעית המסתננים על פי הגישה העקיפה

דן רזניק מציע פיתרון יצירתי לבעיתת המסתננים

בשנים האחרונות מדינת ישראל ניצבת מול סכנה קיומית מוחשית, מסתננים אפריקאים גונבים את הגבול לתוך ישראל כמעט באין מפריע. למרות טענות כאלו ואחרות מצד ארגוני שמאל ו”זכויות אדם” רוב המסתננים לא עושים זאת מתוך פחד, רדיפה או מלחמה. אלא, משום שהם מחפשים מקום אותו יוכלו לנצל לטובתם האישית. חשוב להבין שכל עוד מליוני אפריקאים רואים בישראל מקור פרנסה, גובה הגדר לא ישנה, בדיוק כמו במקרה חומת ברלין, גם לגדר הגבול הניבנת ישנם חולשות. אך אם יפגעו סיכוייהם למצוא עבודה, יתכן כי שיטפון גנבי הגבול יעצר או לפחות יאט.

חרף נסיונות לחוקק חוקים ותקון תקנות אשר יגבילו את העסקתם, מעסיקים רבים בתחומים שונים, בוחרים להעסיק את המסתננים, רובם המוחלט הוא כוח אדם לא מיומן ולא מקצועי ושכרו נמוך בהתאם. תחום אחד בו ישנו שטף ניכר של עובדים זרים הוא ענף המזון וההסעדה, ומי מאיתנו שאוכל מחוץ לביתו, לבטח שם לב שכמות העובדים האפריקאים הולכת וגדלה מיום ליום. אך רבים מאיתנו כלל לא מודעים או נשארים אדישים לסכנות הטמונות בהעסקת עובדים עם עבר תברואתי מפוקפק, אשר יכולים להיות נשאים של מחלות מדבקות מהיבשת השחורה. חשוב להדגיש, זוהי איננה אמירה הנאמרת מתוך גזענות, אלא מתוך עובדות, שמפניהם התריעה גם הפרופ’ רפי קראסו רבים מרעיו.

למעשה, נוצר מצב בו המעסיקים אשר עניינם היחיד הוא שורת הרווח, מסכנים את הציבור, בין אם במודע ובין אם מתוך בורות או גרוע מכך, מתוך התעלמות.

על כן, אני מאמין שיש לחוקק חוקים ולתקן תקנות אשר ימנעו מצב אבסורדי זה. לדוגמא: התניית קבלת רשיון עסק להפעלת בית אוכל או כל עסק אחר בו עובדים יכולים לבוא במגע עם מזון בכך שבעל העסק יהיה מחוייב להציג אישורים רפואיים שמאשרים שכל העובדים, בין אם הם מועסקים ישירות או על ידי קבלן, אינם נושאים מחלות מסכנות אשר מסכנות את הציבור, וגם קיבלו את כל החיסונים הנדרשים.

חשוב לציין כי חוק כזה לא רק יועיל לבריאות הציבור, אלא גם ימנע ממעסיקים להעסיק מסתננים שכן גם אם הם אינן חולים או נגועים במחלות, סביר להניח כי הם לא קיבלו חיסונים ואם כן, סביר להניח שלמסעם במדבר, הם לא ארזו את פנקס החיסונים שלהם. כך על פי חוק שכזה, יתכן כי לכל הפחות נמנע תופעות של הדבקה המונית דרך המזון, אך יתכן גם שבלא עבודה, זרם הפולשים האפריקאים יאט ויאפשר לקובעי המדיניות ומקבלי ההחלטות להתמודד עם הבעיה.

לפתרון על פי הגישה העקיפה ישנו יתרון מובנה נוסף, מטבעו כחוק תברואתי, הוא ימזער התנגדותם של ארגונים שונים, שכן אחרת יראה כי האירגונים הללו לא יכולים להישאר אדישים לפוטנציאל הסכנה הטמון העסקת עובדים בניגוד לכללי ההגיון התברואתי הבסיסי.

עם מוגדר בספר הספרים כאור לגויים, ואכן כמדינה המערבית היחידה שאליה ניתן ללכת ברגל מן היבשת השחורה, מדינה ישראל משמשת כמגדלור על תקווה לעתיד טוב יותר בעיניי האזרחים העניים ביותר מהמדינות העניות ביותר באפריקה ואולי אף בעולם. יחד עם זאת, מדינת ישראל אינה הפתרון לכל המצוקותיהם. יתרה מכך, הגירה בלתי מבוקרת כפי שהכרנו בשנים האחרונות הינה מתכון מובטח לחיסולה של מדינת היהודים. אזרחי מדינת ישראל כולם חייבים להפנים כי המאבק במסתננים כמוהו כמאבק בשדה הקרב וגם כאן ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לצאת כאשר ידה על התחתונה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ילקוט הכזבים בהוצאת מהודרת אבי גבאי

עו"ד מיכאל נחמן

חשבון נפש דמוקרטי על פי משנתו של בגין

אריק זיו ויזר

הפלונטר לאיוש ראשות ועדת חוץ וביטחון

אריק זיו ויזר

הרוצה לנצח במלחמה – שימנע אותה

אלי חזן

בין רגישות לאחריות חברתית

אריק זיו ויזר

למה כדאי לא להאמין לסקרים?

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן