19 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

חג הסוכות כפי שלא הכרתם

טעמו של חג הסוכות

“דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר:  בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם, לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה, חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים, לַיהוָה, ( ויקרא כ”ג ,ל”ד).

” בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ, שִׁבְעַת יָמִים; כָּל-הָאֶזְרָח, בְּיִשְׂרָאֵל, יֵשְׁבוּ, בַּסֻּכֹּת לְמַעַן, יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם, כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:  אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם “,( ויקרא שם ,מ”ג).

“חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ, שִׁבְעַת יָמִים:  בְּאָסְפְּךָ–מִגָּרְנְךָ, וּמִיִּקְבֶךָ.  וְשָׂמַחְתָּ, בְּחַגֶּךָ:  אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ, וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. שִׁבְעַת יָמִים, תָּחֹג לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ, בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה:  כִּי יְבָרֶכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכֹל תְּבוּאָתְךָ וּבְכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ, וְהָיִיתָ, אַךְ שָׂמֵחַ”, ( דברים,ט”ז,י”ג- ט”ו).

 

הסוכה מאפיינת את החג משאר החגים שהיא הופכת להיות ביתו של היהודי במשך שבעה ימים ,בה הוא סועד את ארוחותיו והוא ישן בה . התורה מסבירה את הנימוק טעם המצווה ” כי בסוכות הושבתי את בנ”י בהוציאי אותם מארץ מצרים”

 

החג נמשך שבוע ימים מט”ו ועד כ”א בתשרי. מלבד הישיבה בסוכה יש מצווה וההווי מיוחד והיא נטילת ארבעת המינים. בצבינו של חג הסוכות  ניצבת במרכזו הסוכה, בריחות הסכך ומבושמת בניחוח הדסים ואתרוגים. 

 בחג הסוכות טבוע חותם  דתי היסטורי. הישיבה בסוכה מדירת קבע לדירת ארעי ( זמני) יש כן סמל לנדודי עם ישראל במדבר בדרכו מן השעבוד אל חרות לאומית רוחנית. ב- 40  שנות הנדודים בו גובשה ועוצבה רוחו של עם ישראל.

הישיבה בסוכה באה ללמד את האדם מידה של טובה שיהא שמח בחלקו, בתוך הסוכה העשויה מעצים ועלים בלבד.

מאפיין את החג הזה מצווה מיוחדת שיש לשמוח בחג “והיית אך שמח” שמחת החג מקורה באופיו העממי – החקלאי  של חג הסוכות “חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ, שִׁבְעַת יָמִים:  בְּאָסְפְּךָ–מִגָּרְנְךָ, וּמִיִּקְבֶךָ.  וְשָׂמַחְתָּ, בְּחַגֶּךָ”, למעשה החג הזה הוא סיום השנה החקלאית המתחילה לפני פסח ומסתיימת בחג הסוכות ,זהו הזמן שהחקלאי מתפנה מעיסוקיו מן השדה ויש לו מעט זמן לפוש מעמלו, ולהתכונן לשנה החקלאית החדשה .

חשוב לדעת כי הסוכה היא באה לרמוז לאדם שבעולם הזה הוא ארעי כמו הסוכה שהיא בת חלוף, כך האדם הוא בר חלוף  וכשיושב הוא בסוכתו ייתן אל ליבו ,כי העושר שבא לו הוא לא מחוכמתו ומעוצם יכולותיו, אלא ידע כי כל הצלחותיו הן  מבורא העולם, הסוכה מלמדת על צניעות והכרת האדם בערכו האמתי.

הסוכה מסמלת את  סמל השלום הכללי עלי אדמות, ומסמלת את שאיפותיו ואת ערגתו של עמנו לגאולה שלמה בארצנו, כמו שמובא בנבואת עמוס הנביא ” ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת, וגדרתי את פרציה והריסותיה אקים, ובניתיה כימי עולם ( עמוס, ט’, י”א) .

  מועדים לשמחה

“ושמחת בחגך והיית אך שמח”

אלי כהן  מירושלים  עיר הנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הצעה ראשונה לשינוי השיטה

אלי חזן

הצעה למתן פתרון לבעיית הדיור

אריק זיו ויזר

ניצחון אובמה בבחירות – על המשמעויות עבור ארה”ב וישראל

אלי חזן

המשרפות עבדו שעות נוספות

נסים עוג'ר

אז מה יש לנו בשבועות

אלי כהן

גאווה ישראלית : ביקורת הספרים של מרטין אינדיק על “בגין” של אבי שילון

אלי חזן
דילוג לתוכן