23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

זקן השבט או חוסך שבטו?

מיכל כפרי בנקודת מבט יצירתית על כבוד הנשיא שמעון פרס 

 

 

בכל חברה המכבדת את עצמה קיים מושג ״זקן השבט״. המדרג יכול שיהיה החל מהתא המשפחתי הגרעיני ביותר ועד לעומד בראש השבט. בעידן שלנו הכוונה היא על פי רוב למי שכהנו בעבר או מכהנים בהווה במשרות רמות מעלה

בהן צברו נסיון רב ופרספקטיבה. מרכיב לא פחות חשוב לכל הדעות.

 

אלא שניסיון החיים והמציאות האישית והקולקטיבית של כל אחד ואחת מאיתנו מלמדים שלא תמיד מי שמכונים ״זקני השבט״ גם צודקים. אנשים טועים וכפועל יוצא גם מטעים. קשה למצוא אדם חף מטעויות.

 

דוגמא אחת מיני רבות היא נשיא ארה״ב לשעבר ג׳ימי קרטר. האיש קיבץ סביבו קבוצת המכנה עצמה ״זקני השבט״ ששמה לעצמה כמטרה על הכוונת מדינה אחת במזה״ת.

 

הקבוצה בראשות קרטר סובבת ברחבי העולם ומפיצה דברי בלע ושקרים אודות ישראל. היא מקיימת כנסים וסימפוזיונים אקדמאים והגרוע מכל מנציחה זאת בכתב. כך שגם הדורות הבאים יולעטו בעיוות הסטורי, סילופים מכוונים ושקרים גסים התורמים לא מעט לליבוי האנטישמיות העולה ומתגברת המסווה עצמה לעיתים קרובות

באמצעות מדיניות אנטי ישראלית קיצונית.

 

הנשיא שמעון פרס נתפס בעיניי רבים במדינת ישראל ״כזקן השבט״ ובצדק. איש שכיהן בשורה מרשימה של תפקידים ציבוריים. המיטיב ליצג את ישראל ברחבי העולם וידוע כמי שדלתם של רבים ממנהיגי העולם פתוחה בפניו.

 

אך גם הוא אינו חסין מטעויות. לאורך כל הקרירה המרשימה שלו צבר לא מעט שכאלה. הערכותיו כשלו כשלון חרוץ הן בתחום הצבאי והן בתחום המדיני.

 

בעבר וגם כיום סבר וסבור פרס שהפצצת הכור בעיראק בשנת 1981 בזמן כהונתו של מנחם בגין היתה טעות. זאת, על אף ההסכמה הקיימת, מקיר לקיר,שהיה זה מהלך  אסטרטגי נכון שהוכיח עצמו. עשור לאחר מכן בזמן מלחמת המפרץ ב 1991 לא היו בידיו של סדאם חוסיין כלי נשק בעלי יכולת גרעינית.

 

זאת ועוד, שמעון פרס הוא אדריכל ״הסכמי אוסלו״ שהיום הם בבחינת ״אות מתה״. הוא האיש שיזם ודחף ללא ליאות לחתימתם. האינתיפאדה שבעקבותיהם גבתה מאיתנו מחיר דמים נוראי. למעלה מאלף ישראלים שילמו בחייהם.

 

גם הביטוי ״ מזרח תיכון חדש ״ הוא יציר מבית מדרשו של פרס. אלא שהמציאות הוכיחה שאין מזרח תיכון חדש. אצל שכנתנו שמדרום, מצרים, עלו לשלטון האחים המוסלמים. אצל שכנתנו  שמצפון, סוריה, טובח השליט בעמו ללא רחם ואלפים נרצחים בידי הצבא והמשטרה ומי יודע מה ילד יום בירדן ולבנון.

 

כבודו של נשיא המדינה במקומו מונח. אך מן הראוי היה שבדומה לקודמיו בתפקיד הנשיא ולאור הערכותיו השגויות בעבר, יזהר שלא להתערב בנושאים בטחוניים עליהם אמון הדרג המדיני.

 

״זקן השבט״ במעשיו שבימים האחרונים, עת חבר אל הפטפטת התקשורתית בנוגע לאירן, פגע פגיעה קשה בחובת השתיקה החלה עליו.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פרשת אמור- הזכות לחיים בכבוד

אלי כהן

ישראל חזקה עם מיסוי גבוה לרווחים על הגז

אריק זיו ויזר

הגיגים ברוח הזמן

אריק זיו ויזר

ארדן מספר 2 ? הבדיחה על חשבוננו

מחכים לבן כספית

אריאל אילוז

דמוקרטיה בתחפושת

דילוג לתוכן