19.1 C
תל אביב
16 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

זה שעולה וזה שיורד?

האם גלעד ארדן בשיא נסיקתו ויובל שטייניץ בתחילת נסיגתו ?

 

 

 

השר גלעד ארדן הוא פוליטיקאי ממולח. עם הרבה פלפל. זו הפעם השנייה ברציפות שהוא מסיים במקום השני בפריימריז של הליכוד תוך שהוא דוחק פוליטיקאים ותיקים ממנו. לכן, אין זה פלא שהוא ציפה לשדרוג במעמדו המיניסטריאלי. וכשלראש הממשלה לא היה מה להעניק הוא נאלץ, או אולי התרצה, למנות את ארדן לא רק כשר התקשורת אלא גם כשר להגנת העורף. דבר שקומם עליו חברי כנסת בסיעה. כך למשל אמר אחד מהחברים זמן קצר לאחר ההודעות על מינויי השרים החדשים : “זה פשוט הזוי. שני תיקים כולל חברות בקבינט המדיני בטחוני זה מעל ומעבר. חסר עכשיו שהוא ימונה ליו”ר מזכירות הליכוד והרי שהדרך שלו למלוכה כמעט סלולה לחלוטין”.

 

השר יובל שטייניץ הוא פוליטיקאי ותיק אך עם מנטליות של עתיק. מדוע ? משום שהוא עשה, לעניות דעתי, עבודה טובה למדי כאשר השלים כמעט ארבע שנים מלאות כשר אוצר אך התדמית שלו הייתה תקועה. אולי תקועה מדי. יאמרו מצקצקי הלשון מה שיאמרו אבל אי אפשר להתכחש לדבר אחד : שאם מדינת ישראל הייתה במצב של קפריסין, יוון, ספרד או פורטוגל (Just name it) הרי שהאשמה הייתה מוטלת על שטייניץ. ברגע שהיא לא אז מוכרחים לומר עליו את הדברים הטובים. שטייניץ, כמו כל שר אוצר, משול היה למאמן כדורגל או כדורסל : אם הקבוצה מנצחת הרי שכולם ניצחו ואם היא מפסידה הרי שהמאמן אשם. האחריות במקרה הזה נחלקת בצורה לא שווה אלא מעוותת.

 

 

מהבחינה הזאת ניתן לתפוס את ארדן ואת שטייניץ כפוליטיקאים מנוגדים : בעוד הראשון טורבו צעיר המוצא חן בעיניי אמצעי התקשורת, ועתה הוא הולך לשלוט עליהם, הרי ששטייניץ הוא פוליטקאי ותיק יותר הסובל מעודף ביקורת. ייתכן כי הדבר נובע מהמעבר שלו ממחנה השמאל אל מחנה הימין. מכל מקום, אי אפשר להתכחש לצורת הסיקור השונה של שניהם, יהיו סיבותיה אשר יהיו.

 

גם ארדן וגם שטייניץ שילמו את מחיר נפילת הליכוד בבחירות. ואולם, בעוד ארדן שודרג כאמור הרי שמעמדו של שטייניץ הופחת לפי פחת משר האוצר למשרד שלפחות השם הומצא בעבורו. הוא נאלץ לוותר על תפקיד שר האנרגיה והמים לשר סילבן שלום שעלול היה לעשות שפטים בראש הממשלה נתניהו אם לא היה נותן לו תיק סביר. כך מצא עצמו שטייניץ “נאלץ לוותר” ולהשתקע במשרד החדש כשר ליחסים בינלאומיים.

 

הדבר נובע בין השאר גם מהמיקום בפריימריז. שטייניץ מילא את תפקידו כשר אוצר והדבר אילץ אותו לשמור על הקופה בעניינים הקטנים. התוצאה הייתה שהוא מצא עצמו במקום ה – 15, רחוק אפילו אחרי ציפי חוטובלי. אחד מיועציו אמר לאחר הפריימריז : “תשמע, זה לא ייאמן אבל היא לא עשתה עשרימית ממה שיובל עשה והיא לפניו. אבוי לנו”.

 

 

ואולם, צריך לזכור דבר נוסף. אין הדבר מעיד בהכרח כי ארדן בנסיקה בלתי נגמרת ושטייניץ בנסיגה שמעידה על קריירה שהולכת ונגמרת. שהרי, פעילי ליכוד כולל פעילים קרובים לארדן נושאים בבטנם מטען אמוציונאלי רב כנגדו ואילו השר שטייניץ ימצא עצמו בונה את עצמו מחדש בשטח של הליכוד. זמן רב הוא יוכל למצוא לכך בין נסיעה אחת לאחרת שבה הוא ייצג את ישראל בחו”ל. ויש לזכור : לישראל נכון להיום אין שר חוץ בפועל ושטייניץ, כמו דן מרידור לפניו, עשוי למצוא עצמו המסבירן מספר 1 של ישראל, דבר שיקנה לו נקודות בתנועה.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אור לגויים: הסיוע הישראלי בעת אסון

אלי חזן

הליידי שלא ביצעה פניית פרסה

אלי חזן

טבח כפר קאסם : לומדים את הלקח

אריק זיו ויזר

בשבדיה שמעו לראשונה על הפליטים היהודים מארצות ערב. פלשתינים בקהל התרעמו

אלי חזן

בגין, נתניהו והשמאל – אז והיום

אלי חזן

היורשים של כחלון

אלי חזן
דילוג לתוכן