19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

ודבר המשפט יקום

מאמר מאת חבר ליכוד לחברי הליכוד

בתקופה האחרונה אנו עדים למתקפת חוקים , בעיקר מחברי כנסת ממפלגות הימין ובתוכם ממפלגתנו הליכוד. בראש החץ של החוקים השנויים במחלוקת עומדים חברי הכנסת יריב לוין וזאב אלקין,שהגדילו לעשות השבוע והזהירו את בית המשפט העליון שבל ינסה לבטל חוקים של הכנסת,ואם יעשה זאת,אזי הם יגבילו את כוחו של בית המשפט באמצעות חקיקה.

חברי הכנסת לוין  ואלקין משרתים בכנסת את הציבור מטעם תנועת הליכוד.מדי פעם רצוי וצריך להסביר גם לחברי כנסת שתנועת הליכוד,היא מפלגה שערכיה הם לאומיים ודמוקרטים ,שאותם עיצב מנחם בגין מייסד התנועה.בגין היה דמוקרט מעל הכול,וידוע לכול דרישתו לביטול הממשל הצבאי בישובי המשולש והרכנת ראשו בפני בית המשפט העליון כאשר האחרון הורה על פינוי ההתנחלות אלון מורה בזמן היותו של בגין ראש ממשלה. בגין הורה לקיים ללא משוא פנים את החלטת בית המשפט העליון.

עיקרו של המשטר הדמוקרטי,שגם המחוקק כפוף לחוק ו/או לחוקה.גם הכנסת חייבת להגביל עצמה בעשותה חוקים,מול חוקי היסוד,המבטאים את העקרונות היסודיים של חברה דמוקרטית,שהיא עצמה חוקקה.הבהיר זאת היטב השופט אהרן ברק במאמרו “שלטון החוק ועליונות המשפט” בצטטו מדברי חכמים “מלך שלקח חצר או שדה של אחד מבני המדינה שלא בדינין שחקק הרי הוא גזלן” מכאן,שגם המלך כפוף לחוקים שהוא יצר וכמובן הכנסת כפופה לחוקים שהיא יצרה,ולחוקי היסוד שלה.

שערו בנפשכם שהרוב בכנסת ישתנה ויכלול את סיעות השמאל הקיצוניות והם יחליטו לחוקק חוק כדלהלן:חל איסור על כל אזרח לחבוש כיפה לראשו.החובש כיפה לראשו דינו מאסר עד שלוש שנים.מה נעשה אז? למי נפנה לעזרה? עפ”י חברי הכנסת אלקין ולוין אבוי לבית המשפט אם יתערב בהחלטות הכנסת.מסתבר אפוא שהכנסת עלולה להיות כחרב המתהפכת ואם אין מי שיגביל גם אותה,הרי זכויות בסיסיות של האדם,כל אדם,עלולות להיפגע ומכאן זו פגיעה חמורה בדמוקרטיה או יותר נכון ביטול הדמוקרטיה.

גם לוין וגם אלקין אינם מבינים וכנראה לא הפנימו את תפקידו של בית המשפט העליון.עיקר תפקידו ומהותו של בית המשפט העליון להגן על האזרח מפני עריצות השלטון ולומר לשלטון עד כאן! פה אתם פוגעים בזכות היחיד! מתפקידו ואף מחובתו של בית המשפט במקרה של חובש הכיפה לומר לכנסת החוק שלכם לא חוקתי החוק שלכם פוגע בזכויות יסוד של היחיד ובשל כך לא ייכנס לספר החוקים.

מנחם בגין התייחס באחד ממאמריו בשנת 1952 לתרחיש שכזה וכתב “עליונות המשפט-כיצד? אם העם קבע לעצמו על ידי נבחריו חוק יסודי המגדיר את מעמדו ואת יחסיהן ההדדיים של הרשות המחוקקת המבצעת והשופטת,המגדיר לא רק את זכויותיהם וסמכויותיהן,אלא גם את חובותיהן של נציגי שלטון ,המגדיר לא רק את חובותיו אלא גם את זכויותיו של האזרח חירויותיו המדיניות הנפשיות והכלכליות.לאחר שהעם קבע לעצמו חוקת יסוד הרי כל שאר החוקים ,ולא רק פקודת השלטון המבצע חייבים להיות מתאימים ומותאמים לחוק  היסודי ואין הם יכולים לסתור אותו”

אם כן מייסד תנועת הליכוד אומר לנו ובעיקר למחוקקים בבית הנבחרים,דעו לכם שעליכם לשים מגבלות לחקיקה שלכם.החוקים שאתם מחוקקים חייבים להיות מותאמים לחוקי היסוד שאתם חוקקתם.אם נחזור למשל חובש הכיפה אזי אסור לכם מחוקקים נכבדים לחוקק חוק כזה ,מכיוון שחק זה מנוגד ולא תואם לחוק כבוד האדם וחירותו שאתם חוקקתם.בעצם בגין אומר למחוקקים אסור לכם לחוקק חוקים המנוגדים לערכים הבסיסיים של חירות האדם וכבודו של האדם .אם כך מה עושים אם בכל זאת חברנו הנכבדים לוין ואלקין יוזמים ומחוקקים חוקים הנוגדים לחוקי יסוד, ומי יהיה רשאי לבטלם? על פי אלקין ולוין אל לו לבית המשפט העליון להתערב בחוקי הכנסת,לדעתם,הכנסת הוא המוסד העליון ורק לו הזכות לבטל את חוקיו.

לדעתי תפיסה זו הינה מבית המדרש של העריצות השלטונית ,אם אין לשלטון בלמים או בולמים אנו עלולים להגיע לחוקים אפלים והכול יהיה תלוי ברוב של המחוקק באותו זמן שבו יעבור החוק.לפיכך אני מציע לחברי הכנסת בכלל וללוין ואלקין בפרט לקרוא לעיין וללמוד את תפיסתו וגישתו של מנחם בגין  מתוך מאמרו על עליונות המשפט

” עליונות המשפט תתבטא בכך שלחבר שופטים בלתי תלויים תוענק לא רק הסמכות לקבוע במקרה של תלונה את חוקיותה או צדקתה של פקודה או תקנה אדמיניסטרטיבית מטעם מוסדות השלטון המבצע,אלא גם הסמכות לחרוץ משפט במקרה של קובלנה אם החוקים המתקבלים ע”י בית הנבחרים מתאימים לחוקי היסוד או סותרים את זכויות האזרח שנקבעו בו. את זכות הגשת הקובלנה המשפטית ביחס לחוקים יש להעניק לכל אזרח ,אם הוא רואה את עצמו נפגע על ידם במישרין או בעקיפין ודבר המשפט יקום.

לסיום ברצוני לומר לחבריי בליכוד שדרכו של בגין בעניין חוק ומשפט צריכה להיות דרכנו שלנו.אל לנו לתמוך בגישתם של חברים, גם אם הם חברי כנסת ,גישה שמהלכת אימים על בית המשפט וגישה שהיא הדבר הרחוק ביותר מהעקרונות הבאים לידי ביטוי בדבריו של בגין בדבר עליונות המשפט .הליכוד הינה מפלגה דמוקרטית שצריכה להוביל את המאבק על שמירת בית המשפט ועל שמירה על זכויותיו של האזרח מול עריצות השלטון.אל לנו לשכוח שהורינו נרדפו והוחרמו בעבר ,רק בגלל היותם שייכים לתנועת החירות.אין כוונתי שאסור לנו לבקר או לחלוק על החלטות בית המשפט מותר ואף רצוי לעשות זאת,עם זאת אנו חברי הליכוד,חובה עלינו לתמוך ללא סייג בזכותו של בית המשפט העליון לבטל חוקים,בכדי שנוכל לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית,ובכדי שנוכל להיות ראויים לשאת על כתפינו את אמרתו של בגין ודבר המשפט יקום.

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

היזהרו מפופוליזם

אלי חזן

מגש הכסף צריך יום אחד – זה הכל

אלי חזן

ישראל חזקה עם מיסוי גבוה לרווחים על הגז

אריק זיו ויזר

עצות להתנהלות תקשורתית לחברי הכנסת החדשים

אלי חזן

שקר”העם הפלסטיני”!!

אריק זיו ויזר

השבוע : פרשת אמור

אלי כהן
דילוג לתוכן