19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
זאב בן יוסף

התרגיל החדש של נתניהו

התרגיל החדש של נתניהו – “להחזיר את הכוח למרכז” – נועד למעשה לנטרל את הכוחות הלאומיים המובהקים בליכוד, הכוללים את המטה הלאומי, מנהיגות יהודית, קבוצת המייסדים – ועוד

 

 

מייד לאחר שנבחר שוב לראשות הליכוד, דאג נתניהו בשנת 2006 להבטיח לעצמו שלטון יחיד דיקטטורי בלתי מעורער, כשהפך את חברי מרכז הליכוד, פעילי השטח, לחסרי כל משמעות. הוא העביר שינוי בחוקה לפיה הסמכות שהעניקה למרכז את כוחו – בחירת חברי הכנסת – עברה מהמרכז אל כל חברי הליכוד. נתניהו השלים מהלך זה כאשר הורה אז להקפיא את כל התקציבים לסניפים, כשבכך גרם במודע לשיתוק מוחלט של אנשי השטח.

הדבר איפשר לו לפעול ככל העולה על רוחו ולמָנות לתפקידי מפתח בכירים אנשים שלא היה להם שום קשר עם הליכוד ושום מחוייבות לעקרונותיו, מה שאיפשר לשמאל להמשיך להפעיל את המדיניות שלו גם בזמן “שלטון” הליכוד.

 

פתאום עכשיו, שש שנים בדיוק אחרי התרגיל ההוא, מעלים מקורבי נתניהו “רעיונות חדשים”: מציעים “להחזיר למרכז את כוחו” בכך ששוב – רק חברי המרכז יבחרו את הח”כים. שמענו מצידם גם רעיון דומה אחר: הח”כים ייבחרו על ידי חברי המרכז וחברי מועצות הסניפים, עם שקלול כזה או אחר, בהנחה שבמרכז ובמועצות הסניפים יש פחות כוחות לאומיים מאשר בכלל מִתפָּקדי הליכוד.

שקוף מאוד ה”מאבק” הזה – “להחזיר למרכז את כוחו”.

למעשה – אין כאן מאבק, מאחר שזה בדיוק מה שכנראה מבשלים עכשיו נתניהו ומקורביו שנפל להם האסימון לפתע פתאום, עם התברר תוצאות הפריימריז לראשות הליכוד. התברר שלמרות התמיכה הגדולה לה זכה ראש הממשלה (ובצדק, עקב הצלחותיו כראש הממשלה) –  גילו תוצאות הבחירות המקדימות שרבע מחברי הליכוד תומכים בעקרונות הליכוד השורשיים של חוקת הליכוד שמהם סטה נתניהו ועליהם הגן פייגלין; אם כי רבים מהם הצביעו כך במחאה על שיתוק אנשי השטח והפיכתם לסרח-עודף מדולדל בליכוד.

 

עכשיו, כשהתברר כוחו הרב האמיתי של הגרעין הלאומי בליכוד (הכולל למעשה גם את המטה הלאומי, קבוצת המייסדים ועוד קבוצות שרוב חבריהם נמנעו בהצבעה ולא תמכו בפייגלין) – הבינו מקורבי נתניהו שחברי הכנסת שיִבְחרו הכוחות הלאומיים הללו לא יִכְללו את מומלציהם, כוכבי השביט הנוצצים המיובאים מבחוץ יחד עם אנשי מרכז-שמאל שנתניהו מנסה לקדם כדי “להתחבב על המרכז”; בצדק הם חוששים שייבחרו לכנסת אחרים ר”ל, בעלי מחוייבות עמוקה לעקרונות הליכוד ולהעמקת הזהות היהודית מגיל הגן עד גיל הזהב ועד בכלל.

כדי לנטרל את הכוח הלאומי המתגבר, החליטו מקורבי נתניהו על תרגיל חדש, בהפוך-על-הפוך: יעני, רוצים “להחזיר את הכוח למרכז” (וכנראה גם למועצות הסניפים) ובכך ינסו להחליש את כוחם של החברים הלאומיים בליכוד.

 

חישוב אריתמטי פשוט מראה שהפעם הסיכוי שלהם להצליח מועט מאוד, מאחר שנראה שכוחות “מנהיגות יהודית” והמטה הלאומי, יחד עם קבוצת המייסדים הוותיקים וקבוצות נוספות – יחברו הפעם יחד כדי למנוע את המזימה.

 

ימים יגידו אם נתניהו יצליח שוב להגשים את התרגיל החדש, או שהפעם יבינו אנשי השטח של הליכוד שגם במִמשל פנים-מפלגתי צריך מינימום דמוקרטיה בעלת בלמים ואיזונים ולא רק שלטון יחיד של אדם אחד, יהיה מוכשר ומוצלח ככל שיהיה.

 

הכותב, זאב בן-יוסף, הוא מנכ”ל חטיבת בוגרי בית”ר, חבר הנהלת הליכוד העולמי, חבר מרכז הליכוד מטעם קבוצת המייסדים, עיתונאי, פובליציסט, עורך כתבי עת, איש הסברה ויחסי ציבור מזה יובל שנים, בעל תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית, משלים בה תואר שני בפילוסופיה של המדעים. 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

יבוטל שִכרון הכוח המשפטי

אלי חזן

חובת הזעקה על רצח הארמנים

שמאל ו”ימין” קיצוני ומתון

אלי חזן

מקור התעצמות הטֶרור הבינלאומי

אלי חזן

יום האישה של כולנו

להחליף את היועץ המשפטי של הליכוד

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן