24.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
ממשלה

השר סער מחזיר לשורשים, “הארץ” עושה אינדוקטרינציה פוסט ציונית

בזמן שבמשרד החינוך מחזקים תוכניות לאומיות בחזרה לשורשים, הדבר מדיר שינה מכתב החינוך של העיתון שבחר לא להדגיש כי שום דבר לא נעשה בכפייה אלא מבחירה

 

אינדוקטרינציה דתית במקום מסע ישראלי

 

תלמידי ומורי תיכון מתלוננים שתוכנית סיורים בת שבוע ברחבי המדינה, שמטרתה לחזק את הזהות היהודית, מטיפה בפועל שהדת חשובה מהדמוקרטיה וכופה עליהם לשמור שבת

 

 

נועה פוסק, תלמידת כיתה י”א מתיכון עירוני ה’ בתל אביב, השתתפה בדצמבר ב”מסע ישראלי” – תוכנית המופעלת על ידי תנועת “מבראשית”, שהוקמה על ידי הרב מוטי (מרדכי) אלון ונהנית משיתוף פעולה הדוק עם משרד החינוך. “בכל מקום שהקבוצה עצרה והתחיל דיון, המדריכה הדתייה הפעילה את הטייפ והתנגן השיר ?אין לי ארץ אחרת’, בשלל ביצועים. לא ייחסתי לכך משמעות. אבל כשביום השלישי הילדים התחילו לזמזם את השיר, זה נהיה קצת מוזר”.

אבל דרכי הפעולה של מדריכי “מסע ישראלי” אינן העיקר. לדברי רונית, מורה מתיכון בשרון שליוותה באחרונה את המסע, במשך ששת ימי הפעילות מתבצעת “אינדוקטרינציה בלתי פוסקת, שהמסר העיקרי שלה הוא שהיהדות חשובה יותר מהדמוקרטיה. כמעט ולא מדברים על דמוקרטיה, זכויות של מיעוטים או על הערבים. עקרונות ?זכותנו על הארץ’ וחשיבות היהדות מועברים שוב ושוב, לא פעם באמצעות מניפולציות רגשיות”.

בגיבוש תוכנית “מסע ישראלי” השתתפו אנשי מינהל חברה ונוער במשרד החינוך. את הפרויקט החלה להפעיל תנועת “מבראשית” לפני כחמש שנים, ועד כה השתתפו בו כ-60 אלף תלמידי כיתות י”א, רובם המכריע מהמגזר הממלכתי. המטרה המוצהרת של המסע – “לגעת בשורשי זהותנו כבנים לעם היהודי בארץ ישראל”, כפי שמגדיר זאת מנהל התוכנית, אורי כהן – הולמת את מדיניותו של שר החינוך,

גדעון סער, לחיזוק הלימוד לערכים ציוניים ויהודיים בבתי הספר. סער לא נשאר אדיש, ולפני כשנה החליט להכפיל את השתתפות המשרד במימון התוכנית, לכ-10 מיליון שקלים, כך שמספר התלמידים הלוקחים חלק בתוכנית היה אמור להגיע השנה לכ-20 אלף. בשל בעיות טכניות שונות, יסתכם מספר המשתתפים בכ-15 אלף, אך בשנה הבאה הוא צפוי לגדול.

“מסע ישראלי” נמשך שישה ימים, מיום ראשון בלילה ועד מוצאי שבת. השלב הראשון במסע הוא נסיעה לילית לאתר שנבחר כנקודת ההתחלה, אליו מגיעים לפנות בוקר. שם מתחילים המדריכים, חלקם דתיים וחלקם חילוניים, לנהל דיון עם התלמידים על סוגיות הקשורות ב”אני ועצמי”. במסע של תיכון מהשרון, שהסתיים לאחרונה, תקעו המדריכים גם בשופר. בהדרגה, עם הימים, מורחב מעגל ההתייחסות – “אני והקהילה”, “אני והעם בארץ”, “אני והמדינה” ו”אני והיהדות”.

בין המטרות הרשמיות של התוכנית אפשר למצוא “בירור וחיזוק זיקת עם-ישראל לארץ-ישראל תוך הבנת שורשינו כעם, זכותנו על הארץ”, וכן “חיבורו הממשי של התלמיד ליהדותו”. היומיים האחרונים במסע מתקיימים בירושלים. התלמידים מבקרים שם ב”עיר דוד”, שמפעילה עמותת אלע”ד, וגם בכותל המערבי וברובע היהודי, שם הם דנים בפרשת השבוע ובמשמעות השבת. תלמידים ומורים מספרים כי הביקור בכותל, בשישי בערב, הוא מרגעי השיא של המסע, במהלכו לא פעם מצטרפים בני הנוער למעגלי ריקוד גדולים וסוחפים.

עבור חלק ממשתתפי “מסע ישראלי”, הדגשים על יהדות וציונות נראו כהטפה מתמשכת. ב”יום השני ביקרנו במצדה, והמדריכה אמרה שאפשר להשוות בין הורדוס להיטלר מבחינת היחס שלהם ליהודים. כשניסיתי להתווכח, סתמו לי את הפה”, מספרת נועה פוסק. כמה ימים אחר כך, כשביקרו בהר הרצל בירושלים וטיילו בין הקברים בחלקה הצבאית, “אחד המדריכים דיבר על כך שהגויים שונאים אותנו, ושאין לנו ארץ אחרת”, סיפרה.

תוכנית המסע כוללת לינה במספר אתרים, שבתי הספר יכולים לבחור מתוכם. אורן, תלמיד מבית ספר במרכז הארץ, הופתע לגלות כי באחד הימים עצר המסע בגוש עציון. “כולם חשבו שזה לגיטימי שישנו בהתנחלות, ובכלל לא צריך לדבר על כך. מבחינת המדריכים, היה חשוב יותר לדבר על ארץ ישראל, ושהביטוי החשוב ביותר ליהדות הוא לחיות בארץ. בכל פעם שניסיתי לשאול אם הם מדברים על כל ארץ ישראל, הם ברחו מהדיון”.

נקודת המוצא בלימודי האזרחות, בוודאי במגזר הממלכתי, היא שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. לדברי אורן, כמו גם תלמידים אחרים שהשתתפו בתוכנית, “אין בכלל ספק שהיהדות יותר חשובה, וזה מקבל ביטוי בעיקר בימים האחרונים של המסע”.

לדברי מורה אחרת מצפון הארץ, “במעט הזמן בהר הרצל, לא מדברים למשל על מדינה דמוקרטית או ערכים הומניים, אלא מדגישים את סיפורי הגבורה של החיילים שהקריבו את חייהם למען המדינה. יש כאן חיבור מסוכן של ערכים לאומניים ושל הטפה דתית, שמועבר לתלמידים באופן תמים לכאורה, דרך פעילויות של כיף והווי”.

לפני כמה שנים בחנו בתיכון מנור כברי שבצפון את האפשרות לצאת ל”מסע ישראלי”. הרכזת החברתית בתיכון, מירי היימן, מספרת כי המחיר הנמוך שמשלם כל תלמיד – כ-550-600 שקלים בלבד תמורת שישה ימי פעילות – מביא בתי ספר רבים להשתתף במסע. “לא הרבה בודקים את התכנים או מי עומד מאחורי הפרויקט”, הוסיפה.

המחיר הנמוך שמציעה “מבראשית” הוא בעיקרו בזכות התרומות שהיא מגייסת. ב-2009 נהנתה התנועה מתרומה ייעודית למסע בגובה 10.6 מיליון שקלים מ”קרן משפחת פטיסון” – כמחצית מכלל היקף הפעילות של “מסע ישראלי”. גורם המכיר את ג’ים פטיסון, איש עסקים הנמצא בצמרת רשימת העשירים בקנדה, מספר כי הוא “נוצרי אוונגליסט המעוניין שתלמידי ישראל ילמדו יותר על התנ”ך”. שנה קודם לכן תרם פטיסון לתנועה 9.9 מיליון שקלים. אגב, הרב אלון אינו מחזיק כיום בשום תפקיד רשמי ב”מבראשית”. על פי מסמכים שהוגשו לרשם העמותות, ב-2008 הוא היה בעל השכר הגבוה ביותר בעמותה – כמעט 400 אלף שקל בשנה (כ-33 אלף שקלים בחודש). ב-2009 ירד שכרו לכ-266 אלף שקלים בשנה.

לפני כחודשיים השתתף בנה של מרים במסע. לדבריה, רק אחרי שבנה חזר התברר לה הדגש החזק שניתן ליהדות, “אחד הילדים צילם במצלמה בשבת וננזף, ואת ההפרדה בין בנים לבנות בכותל התחילו עוד לפני הרחבה. גם הריקודים היו נפרדים. אין שום סיבה בעולם שבית ספר חילוני יגיע למצבים כאלה”. בתקנון המסע אף מצוין ש”אין לחלל שבת בפרהסיה”.

באופן רשמי, ב”מסע ישראלי” מדגישים כי אינם עוסקים בהחזרה בתשובה אלא רק ב”חיזוק הזהות היהודית”. תלמידים שהשתתפו בתוכנית מספרים כי לא הרגישו בכוונה מיסיונרית. “המדריכים לא הטיפו, אלא דיברו על חשיבות הדת. בקבלת השבת היה משהו טהור, ששינה לי את המחשבה”, מתארת תלמידת תיכון גדול מתל אביב.

ועם זאת, בעבר התראיין יקי מנדלסון, אז סמנכ”ל תנועת “מבראשית”, לעבודה סמינריונית על הארגון. “אנשים אומרים לנו – תגידו שאתם רוצים להחזיר בתשובה”, מצוטט מנדלסון, “ואנחנו עונים – ודאי שאנחנו שואפים להכל: לבית המקדש, למשיח… אך זה לא מאיים על אף אחד. כי לפני שיבוא המשיח אנחנו רוצים לחזק. לתת כלים לכל אחד שיהיה יותר ממה שהוא היום. אנחנו שואפים לקחת כל יהודי, בכל הגדרה שהוא מגדיר את עצמו, חמישה אחוזים למעלה”.

בנוסף ל”מסע ישראלי” מעבירה “מבראשית” במאות בתי ספר יסודיים ממלכתיים פעילות סביב “פרשת השבוע”. מנדלסון פירט את “האסטרטגיה והטקטיקה” כהגדרתו, של התנועה. “בחרנו להתחיל תחת הכותרת ?הורים וילדים לומדים מבראשית'”, הסביר, “הרב מרדכי אלון, ראש התנועה, מאמין שהכל מתחיל בבית, ותפקידנו הוא להצליח להכניס כלים לתוך הבית. לכן בחרנו בטקטיקה של כלים נאים/ ידידותיים שנותנים לילד-הורה אפשרות להתחבר… כך הגענו למצב שילדים ממש מושכים את ההורים ללמוד איתם”. גם פעילות זו, המיועדת לכיתות ב’, זוכה לשיתוף פעולה מלא של משרד החינוך, לא מעט בזכות נחישותו של גדעון סער.

מנהל “מסע ישראלי”, אורי כהן: המורים בבתי הספר הם שותפים מלאים לתכנים

יקי מנדלסון, שמכהן כיום כמנכ”ל תנועת “מבראשית”, אמר בתגובה לביקורת על “מסע ישראלי” כי מטרת התנועה “לחשוף מכנים וערכים משותפים דרך חיזוק ציונות ויהדות. אנחנו לא רואים את עצמנו פטרונים על המורשת, אלא כצינורות, כשגרירים, שמזהים את הרצון של החברה הישראלית בחינוך ערכי למורשת ולציונות. זה דבר שהחברה הישראלית זקוקה לו מאוד”.

עוד אומר מנדלסון כי הראיון שנתן לסטודנט הדתי “לא רלוונטי לפעילות התנועה. אני אומר באופן ברור: מגמתנו היא לחזק את היהדות, וכל אחד ייקח מכך מה שהוא רוצה. אם הדברים שאנחנו עושים והמידע שאנחנו מביאים לא מתאימים – שלא יכניסו אותם הביתה. לשמחתי, אין כמעט מצב שיש איזושהי הטפה לקיום מצוות. השטח מצביע בעדנו”.

לדברי מנהל “מסע ישראלי”, אורי כהן, העיסוק בנושאים השונים במסע נעשה “תוך גירוי לחשיבה עצמית ומעמיקה והבעת דעה אישית. כל תוכני המסע נכתבו במשותף עם משרד החינוך והמסע כולו, על תכניו ומדריכיו, נמצא בפיקוח ובקרה של המשרד. המסע זוכה לתגובות והדים חיוביים ביותר מצד תלמידים, מורים, הורים ומנהלים דווקא משום שהוא מאפשר הבעת דעות שונות ואינו מטיף או כופה”.

באשר לתוכני המסע אומר כהן ש”בימים בהם עוסקים בשאלת הזיקה והקשר של עם ישראל לארץ ישראל אין עיסוק בשאלת הזכות על הארץ, דבר הגובל ונוגע בשאלות פוליטיות”. הוא הוסיף ש”אין התייחסות לנושא המיעוטים החיים בארץ כמו לנושאים רבים אחרים”, וכי במסגרת ההכנה של בתי הספר לקראת המסע “עוברים כל המורים הכנה והשתלמות, במהלכן הם נחשפים לכל תוכני המסע והינם שותפים מלאים להובלת המסע. כל מעגלי הזהות והתכנים שקופים עוד קודם למסע להורים, למורים ולהנהלות בתי הספר”.

“רוב מוחלט של בתי הספר שיצאו למסע בירכו ומברכים עליו ומבקשים לצאת שוב בשנה שלאחר מכן”, מוסיף כהן, “אלפי תלמידים, הורים ומחנכים מציינים את תרומתו המשמעותית של המסע בשורה של היבטים, בהם העצמת התלמיד, הגברת הרצון לתרום לחברה ולשירות בצה”ל, הורדת רמת האלימות וחיזוק זהותו היהודית, הציונית והישראלית של התלמיד”.

ממשרד החינוך נמסר שהתוכנית “מלווה ומפוקחת על ידי מפקח מטעם המשרד, וכי לא התקבלו תלונות מצד הורים על תוכני המסע”.

פורסם בעיתון הארץ. לכתבה המקורית לחצו כאן



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

במבחנים יהום הסער

אלי חזן

חוק ההסדרים 2009: מדיניות המכוונת להעמקה שיטתית של פערים

אריק זיו ויזר

לא לחינם כורך נשיא איראן את התקפותיו נגד ישראל ביחד עם הכחשת השואה

אריק זיו ויזר

“המחאה היא לא עניין של מה בכך”

אריק זיו ויזר

הסברה פוסט מודרנית : הקמת “רשות לאומית להסברה”

אלי חזן

שביעות הרצון של בוגי מזיכויו של ד”ר דוד בערעור

אלי חזן
דילוג לתוכן