24.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
ממשלה

השר מיכאל איתן בדעתו ובאמת שלו

עצמאי אבל מקבל את דין הרוב. תומך בנתניהו אבל מקבל את כולם ויותר מכל ליכודניק לאומי אך ליבראלי

כנסת ישראל מכילה בתוכה נבחרי ציבור משעממים ומרתקים כאחד. יש בה ותיקים וגם חדשים. יש בה אנשי תבונה אך יש בה גם נבחרים שהתבונה מהם והלאה. מבחינה זאת היא מהווה מעיין מיקרוקוסמוס של עם ישראל. בהקשר זה חובה לשים לב לשר מיכאל איתן, חבר הכנסת הותיק ביותר בסיעת הליכוד. איתן נבחר לכנסת ב – 1984 ומאז הוא מכהן כחבר בית הנבחרים כבר 27 שנים ברציפות. הוא לא היסס מעולם לומר את דעתו, גם כשהרגיזה אחרים. הוא עמד על כך שאנו מוכרחים לרדת לשורשיהם של עניינים. מבחינה פוליטית, אחד הדברים הבולטים ביותר בהיסטוריה של איתן הוא תמיכתו בתוכנית ההינתקות של ראש הממשלה שרון מחד אך הביקורת הקטלנית כנגד אותו שרון מאידך. ללא כחל וסרק וללא משוא פנים. אמנם, איתן לא מגיע לחמישייה הראשונה בבחירות הפנימיות בליכוד אך הוא מצליח פעם אחר פעם, גם בעת בה הליכוד מצטמק במנדטיו, להיכנס לכנסת. הווה אומר שיש לו בסיס תמיכה מוצק שעומד מאחוריו ועל אף שהוא הולך כנגד הזרם, הזרם מאמין בו כנבחר ציבור. לאיתן היסטוריה ארוכה של פעילות בכנסת שרבות דובר עליה. מזה תקופה ארוכה אני מבקש לברר עימו סוגיות פוליטיות וככל שהראיון נמשך העניין גובר.

 

השר איתן, אני רוצה לשאול אותך מדוע שיקרת כביכול לבוחריך? מדוע לא הבהרת להם כי אתה תומך במדינה פלסטינית וכי חלום ארץ ישראל השלמה נגמר מבחינתך ? אמנם, אתה משמיע את קולך בבירור עכשיו אבל איפה היית לפני הבחירות?

“אני לא מכיר פוליטיקאי מהליכוד שביוזמתו ערב הבחירות נקט בצעד הדמוקרטי ביותר שאי פעם ננקט בבחירות פנימיות ופרסם התחייבות לבוחריו כיצד הוא ינהג ומה הוא יעשה. ואני עשיתי את זה וזה מונח עד היום באתר האינטרנט שלי. “אפשר להוכיח שאפשר אחרת”. אנשים יכולים לבוא אלי בטענות אבל אני מפנה אותם לאמנה בה טרחתי להסביר לבוחרים כיצד אני פועל”.

 

לכאורה, יכולים לבוא ליכודניקים ולשאול מה הקשר שלך היום לליכוד ?

“עוד מ-1965 אני חבר בתנועת החרות. אז הייתי בלב משבר בתוך תנועת החרות כאשר “המרכז החופשי” בראשות שמואל תמיר קרא תיגר על מנחם בגין. תמכתי ברעיונות של תמיר ובכיוון שלו. הוא העדיף להתפלג מחרות אבל אני נשארתי בבית. מאז, פעם אחר פעם, היו פילוגים ופרישות. היו כאלו שחזרו ועזבו וחזרו ועזבו בפעם השנייה. אני תמיד נשארתי בליכוד. היו לי עמדות נחרצות ויש לי עמדות נחרצות שאני אאבק עליהן אבל אני תמיד מקבל את הכרעת הרוב. אמרתי לבוחרי שמי שבוחר בי ייאלץ לקבל משמעת סיעתית. מעולם לא עזבתי את הליכוד ולא הצבעתי כנגד משמעת סיעתית של הליכוד. אין עוד חבר כנסת שנהג כך. בטח לא לאורך מספר שנים כמוני”.

 

אז מה הקו שלך ?

“לא הצעתי קו שונה מהקו שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו. אני הייתי היחיד שנתן לו גיבוי ממשי. בבר אילן הייתי השר היחיד מהליכוד שהגיע פיזית לתמוך בנתניהו. ידעתי שזה לא פופלארי אבל ידעתי גם שזה הקו שצריך להוביל – “שתי מדינות לשני עמים”. יש אנשים שמחלקים את היושר לכמה חלקים : כאשר ראש הממשלה אומר שתי מדינות הם נותנים לו גיבוי וכאשר מיקי איתן אומר זאת אז אומרים שהוא שמאלן ומרמה את הבוחרים”.

 

מתי בעצם הגעת לתובנה הזאת של שתי מדינות?

“אל תשכח שאני הייתי ראש חזית ארץ ישראל בכנסת. אני הקמתי אותה לפני שנים. הייתי פעיל במפעל ההתיישבות, הקמתי יישובים רבים ובהם כוכב יאיר ולאחר מכן מה שהפך לאלפי מנשה. חרשתי ברגלי את כל יהודה ושומרון וגם היום אני תומך ביישוב בחברון. אני מכיר את הזכות שלנו על ארץ ישראל אבל בפועל דווקא בפרקטיקה של מה שקרה במדיניות משהו השתנה. אני הייתי בממשלת נתניהו הראשונה ונתניהו קיבל כראש הממשלה את הסכמי אוסלו ואת המדיניות שנבעה מהמחויבויות הבינלאומיות. נתניהו ביצע את הסכמי חברון ואני הסתכלתי לעצמי בראי ושאלתי מה קורה פה ? אנו אנשי ארץ ישראל השלמה נאלצים להשלים עם המציאות ואי אפשר לקיים כל חלום שרוצים. היה לנו גם חלום על שתי גדות לירדן אבל יש הבדל מבחינה מעשית לבין הזכות שלנו על הארץ שהיא זכות שחונכנו עליה. עכשיו עלינו לעשות פשרות נוספות בגלל סבך שלם של בעיות ושלל עניינים ובהם הדמוגרפי והבינלאומי ואתה כפוליטיקאי בניגוד לאיש רוח, נביא ומורה, צריך להתעסק עם המציאות ולא תמיד החלומות שלך ניתנים להגשמה כפי שאתה חולם עליהם. היכולת להגשים את החלום מוגבלת על ידי אילוצים ואז אתה מוכן לקחת מספר אחוזים מזה. אפשר לסמוך עלינו כאשר אנו אומרים לאנשים מסביבנו שיש אילוצים שאנו מוכרחים לחייות איתם. דווקא זה יושרה בעיניי. יושרה מבחינתי זה שכנוע הליכודניקים שהליכוד איננו מגשים את חזון ארץ ישראל השלמה כי אי אפשר, הוא לא יכול והוא לא מסוגל ויש מציאות ומי שרוצה לרמות את אצמו ולצעוק שתי גדות לירדן – שיצעק. מיד משדבר על סיפוח יהודה ושומרון שישכח מזה – זה לא נכון. זה שקר שאנשים עושים לעצמם. אותי מאשימים בשקרים ? הם מרמים את עצמם רגע אחרי רגע. אנחנו מסרנו את חברון כי לא הייתה לנו ברירה. אחר כך הלכנו להסכם וואי מרצוננו כי לא הייתה לנו ברירה. אני לא מאשים אף אחד”.

 

אז עברת להסתכל על המציאות בצורה חדה ?

“יש פרקטיקה ויש אידיאולוגיה. הסתכלתי על המציאות, הסתכלתי על הליכוד ועל מעשיו. לא ביטל את ההסכמים, מממש את הסכמי חברון וואי ואחרי הצריך להבין שנתניהו עושה את המקסימום שהוא יכול מהבינה המדינית כל ראיתי את הליכוד מבצע את ההינתקות. ראיתי גם את הליכוד בימיו של מישה  ארנס כשר ביטחון בונה את המחסומים בין יהודה ושומרון לבין מדינת ישראל. אנחנו בנינו זאת, ראיתי את זה ואתה חושב שלא שאלתי את עצמי – רגע, מיקי, תראה מה קורה מסביבך המציאות משתנה. ראיתי שלא היו לנו ברירות וצריך להילחם על מה שיש”.

 

איך אתה רואה את מדיניות נתניהו אם כך ?

“נתניהו עושה את המקימום שהוא יכול מהבחינה המדינית הלאומית שלנו אבל גם אדם שעושה את המקסימום יש לו מגבלות של הפוליטיקה, של האילוצים, של הסיטואציות הבינלאומיות, של האיומים מכל הכיוונים ואני נותן לו גיבוי מלא למרות שאני מבין שלהרבה מאוד אנשים לקבל את זה”.

 

השטח מקבל את זה ?

“באים אלי הרבה מאוד חברים ושואלים אותי מיקי – איך זה ? אני מרגיע אותם ואומר שאני איש ארץ ישראל בכל רמ”ח אברי אבל אין לי את הלוקסוס להגיד לכם שאני יכול להביא לכם את התוצאה שאתם רוצים – מדינה יהודית בארץ ישראל עד הירדן. אנחנו לא סיפחנו את השטחים – לא בגין ולא שמיר – כי מחפשים את המקסימום שאפשר להגשים : גם מהזכות וגם מהצרכים הביטחוניים שלנו לקיים את המדינה”.

 

 

 

פעילי הליכוד יודעים שהשטח כמרקחה כתוצאה מהחקיקה האקטיבית של אקוניס, לוין ואלקין. דומה כי המחנה נחלק כפי שלא נחלק מאז שדדה חבורת אריאל שרון את המנדטים של הליכוד והקימה את קדימה. מחד עומדים מרידור, בגין, ריבלין ואיתן ומחד אלקין לוין ודנון. מבחינה זאת חשוב להבין מהי עמדתו של איתן בנושא.

 

 

כיצד אתה רואה את הצעות החוק החדשות ?

“נוצרה מעיין תחרות פופוליסטית שמי שיביא יותר הצעות חוק ויקצין אותן הוא יקבל תמיכה יותר חזקה מתומכי הליכוד וייבחר במקום גבוה יורת בפריימריז. נוצרה משוואה : אתה חוקקת חוק א’ אני אחוקק חוק ב’ עוד יותר. אתה הבאת את חוק ב’ אני אביא את חוק ג’ עוד יותר”.

 

יש לך דוגמא קונקרטית ?

“באו אלי למרות שאני שר וביקשו את עזרתי לחוקק חוק שיוכל לרסן את הפעילות של ארגונים שמקבלים תמיכה בחו”ל. פניתי לאלקין וניסחנו בצוותא יחד עם מרכיבי הקואליציה, ובהם מפלגת העבודה, חוק שמוסכם על כולם : חוק חובת שקיפות של ארגונים ואופן קבלת תרומות לפעילות הארגון. הצלחנו להעביר חוק. הסברתי למתנגדים שזכותו של הציבור לדעת את אופן הפעילות. אמרתי להם : “אם אתם שלמים עם מה שאתם עושים תהיו שקופים לציבור”. עוד לא בחנו את החוק ויישומו הביאו חוק גדול יותר ואני מבקש לשאול : אתם רוצים מטרה או אתם רוצים את הכותרת? אנו לא צריכים לוותר על העקרונות שלנו אבל כממשלה יש לנו אחריות לאומית. התחרות היא לא על אחרון הקיצונים במרכז הליכוד”.

 

האם אתה תומך בחלק מההצעות לפחות?

“אני עשרות שנים נלחם כנגד האקטיביזם השיפוטי ולמען איזון אחר בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת. אני האדם המזוהה יותר מכל אדם אחר בכנסת ישראל כנגד האקטיביזם השיפוטי. ב – 1992 כשאנשי הליכוד תמכו בחקיקת חוקי היסוד שהיו פתח למהפכה החוקתית אני הייתי היחיד שיצא כנגד זה בצעקות בטיעון : “רבותי, אתם מעבירים את הכוח לבית המשפט העליון”.

אני גם למשל תומך בשימוע לשופטים, ללא פשרות בנושא”.

 

אז איזה כיוון היית מתווה לליכוד ?

“לכולם יש מקום בליכוד מכל הצדדים בימין הפוליטי אבל אנטו מוכרחים לנהוג בחוכמה פוליטית. אם הליכוד יתיישר על פי דיעות הימין היותר ימניות בליכוד אזי שהליכוד לא יהיה מפלגת שלטון. הליכוד צריך להצטייר כמקום אטרקטיבי לאנשים לאומיים שיש להם עמדות ליבראליות דמוקרטיות וגם לאנשים ששמים דגש על העניין הלאומי”.

 

 

הראיון עם השר איתן לא הסתיים. השר מקיים פעילות עניפה בעניין חוקה לישראל, בעניין הקהילה האתיופית ובעניין העיר שדרות. המשך הראיון יגיע בשבועיים הקרובים ואני בטוח שיש למה לחכות.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

שטייניץ, הבול והמזכ”ל

אריק זיו ויזר

השר שלום נואם לרגל יום ירושלים בבריסל

אריק זיו ויזר

איך עושה זחליל?

אריק זיו ויזר

תגובת השר לענייני הסברה ותפוצות לגילויי האנטישמיות בבריטניה

אריק זיו ויזר

הגמלאים נוגעים ברגעים הגדולים: במכביה ה-18 ייקחו חלק גם הספורטאים המבוגרים

אריק זיו ויזר

בוגי נפרד מראש השב”כ

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן