27.1 C
תל אביב
16 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי

השר אלי כהן נגד בני גנץ: הורה מחדש להרוס את בית המחבל שהרג את החייל עמית בן יגאל ז”ל

שר המודיעין אלי כהן: “עפ”י הגורמים הביטחוניים, הריסת בתי המחבלים מהווה גורם הרתעה ומכיוון שלא חל שינוי בעמדת גורמים אלו וכפי שאושרה על ידי הקבינט, אני קורא לשר הביטחון לנצל את סמכויותיו ולהורות על הריסה מיידית של הבית. איטום חדר בבית המחבל זהו לעג לרש וההתערבות של בג”ץ היא מקוממת. האינטרס הביטחוני, שמירת חיי האזרחים ומניעת פיגועים היא ערך עליון ולפיכך יש לחדש את הצו”.

המחבל נזמי מחמוד יונס אבו בכר מואשם כי בחודש מאי 2020 השליך מביתו בכפר יעבד את האבן שהרגה את לוחם סיירת גולני, עמית בן יגאל ז”ל.
משפחת המחבל הגישה עתירה לבג”ץ שביטל את צו ההריסה. לאחר סערה ציבורית שהתעוררה בעקבות פסה”ד הגיש היועץ המשפטי לממשלה בקשה לדיון נוסף בפסק הדין וסבר כי יש לשנות את פסיקת בג”ץ שקבעה הלכה חדשה המנוגדת לפסיקה מושרשת בעניינים אלה. בהחלטת בית המשפט לביטול צו ההריסה, קבעה נשיאתו אסתר חיות כי ההלכה בנוגע להריסת בתי מחבלים לא השתנתה, וכי ייתכן שניתן וראוי היה להגיע לתוצאה שונה בנוגע להריסת בית המגורים של המפגע, אך קבעה כי טעות ביישום של הלכה קיימת אינה מקימה עילה לדיון נוסף.

כוחות צה”ל אטמו השבוע את החדר בו התגורר המחבל בביתו שבכפר יעבד. אטימת החדר בוצעה כשבועיים לאחר שבית המשפט העליון ביטל את צו ההריסה שהוצא לבית המחבל, תוך שקבע כי לצה”ל שמורה הסמכות להמיר את צו הריסת הבית בצו לאטימת החדר בו התגורר אבו-בכר.
החובה להפעיל שיקול דעת מחדש

שר המודיעין כהן פנה אל שר הביטחון בדרישה להורות למפקד הצבאי לקחת במלוא הרצינות את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה ואת עמדתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, אשר סברו כי פסיקת בג”ץ “אינה עולה בקנה אחד עם פסיקה מושרשת של בית המשפט” ועם עמדת כל הגורמים הביטחוניים ביחס לחשיבות ההרתעה שבהריסת בתי המחבלים. בתוך כך, ציין השר כהן, כי בסמכותה של הרשות לשנות, לתקן ולקבל החלטות חדשות השונות מאלה שקיבלה בעבר ומנקודת מבטה של הרשות המנהלית, גם אם בוטלה החלטה מסוימת בידי בית המשפט, לא נוצר מעשה בית דין, והרשות מוסמכת להחליט שוב את אותה החלטה בדיוק. מידת סבירותה של החלטה כזו תהיה תלויה בשאלת שינוי הנסיבות או כל טעם אחר שיצדיק קבלת החלטה שכזו.

לפיכך, מבקש השר כהן מהמפקד הצבאי לחדש את החלטתו בדבר הריסת בית המחבל, לאור שינוי הנסיבות ולאור האינטרס הביטחוני העליון שבהרתעתם של מחבלים אחרים והגנה על חיי חיילי צה”ל ואזרחי ישראל, ומציין שלא רק שהמפקד הצבאי רשאי לשנות את ההחלטה ולהוציא צו הריסה חדש אלא שהפסיקה מכירה במקרים מיוחדים בהם מוטלת חובה לעשות כן. עניין מיטראל מדגים כיצד:כשהסוגיה הנדונה היא סוגיה ביטחונית, ובית המשפט אמר שלעתים ניתן יהיה לשקול מחדש את האינטרס הביטחוני, גם ללא שינוי נסיבות”.

עוד מוסיף השר כהן כי לא די שרשאי המפקד הצבאי להוציא צו חדש, אלא שמחובתו להוציא צו כזה, לאור עמדתו של היועמ”ש בדבר החשיבות ההרתעתית שבהריסת ביתו של המחבל אבו בכר, והנזקים הקשים להרתעה שייגרמו מהימנעות מהריסה כזו. “החשש כי נפלה טעות בהליך קבלת ההחלטות, לרבות בהחלטת בית המשפט העליון, מחייבים הפעלת שיקול דעת מחודש. כמובן שכנגד ההחלטה החדשה שתתבסס על שיקול דעת חדש, תוכל להיות מוגשת עתירה חדשה, וחזקה על המפקד הצבאי ועל באי כוחו כי יוכלו להסביר ולנמק את עמדתם לפיה נפלה טעות בהחלטה הראשונה וכי האינטרס הביטחוני הראשון במעלה מחייב לתקן את השגגה שנפלה בהחלטה הקודמת”, נכתב בפנייה.

לפיכך, מבקש השר כהן משר הביטחון, “לנצל את סמכויותיו ולהורות על הריסה מידיית של הבית, ממנו גם בוצע הפשע הנתעב. כך נעשה משפט צדק”, כתב, “נבוא חשבון עם הרוצחים של עמית ונרתיע את המחבל הבא מלבצע פשע נוסף”.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

גניש : פעיל חברתי לדוגמה

איציק דדוש

הערת אזהרה לליכודניקים

מעיין סמון

ח”כ השכל מציגה : בית ספר לדיפלומטיה בינלאומית

עינר אביב

מורשת הצללים של השמאל

מנדי ספדי

הזמנה לאירוע של ח”כ אורן חזן בחנוכה

אריק זיו ויזר

סיפוח מול לחץ דמיוני

חיים פוזן
דילוג לתוכן