26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

הרשות המבצעת האמיתית

כולם יודעים שהאלמנט המרכזי במשטר דמוקרטי הינו הפרדת הרשות, על בסיס בלמים ואיזונים – הרשות המחוקקת בולמת את המבצעת, המבצעת מאזנת את המחוקקת, והשופטת נייטרלית. אין ספק שיש לנו בעיה בהפרדה בין הכנסת והממשלה, אבל שלשום, אחרי פסק הדין של בג"צ בנוגע למסתננים, ראינו בפעם המי יודע כמה שביהמ"ש העליון מתפקד בפועל כרשות המחוקקת והמבצעת יחדיו.

 

 

האקטיביזם השיפוטי צמח לאט לאט בשנות ה80, וצבר תאוצה בעקבות המהפכה החוקתית בתחילת שנות ה90. בג"צ, בפס"ד בנק המזרחי המפורסם, השתמש לראשונה בחוק היסוד כבוד האדם וחירותו ע"מ לקבוע מדרג נורמטיבי לחוקים ולקבוע שחוק יסוד חזק מחוק רגיל, ללא שום אינדיקציה לכך שהמדיניות הזאת עולה בקנה אחד עם המדיניות של הכנסת, והחל לפסול חוקים שלדעתו לא "חוקתיים". באמצעות הכלי הזה השופטים יכולים לכפות על הציבור את הערכים הפרטיים שלהם, בלי שקיבלו מנדט לכך.

זה היה בדיוק המקרה בענייננו. בג"צ פסל את התיקון לחוק המסתננים עקב העובדה שהפגיעה בזכות לחירות ובחופש התנועה, זכויות המנויות בחוק היסוד אינה מידתית עקב ההחזקה במשמורת. השופטת ארבל אף הרשיתה לעצמה למצוא לממשלה דרכים חלופיות לטפל בבעיה, כמו פיזור אוכלוסייה במקומות שונים, כאופציה מתונה יותר.

התירוץ המשפטי הזה הוא חסר כל שחר. פיזור אוכלוסייה מהווה פגיעה עצומה גם היא בזכות לחירות, והיא אף תחריף את הבעיה (תושבים מכל המדינה ייפגעו מגלי הפשיעה שיגיעו עקב הימצאות האוכלוסייה בקרבם). מדובר באותה גברת בשינוי אדרת, והכי חשוב – אם זה היה הפתרון המוצע ע"י הממשלה, ביהמ"ש העליון היה מספק תירוץ אחר. תוצאות העתירה היו ברורות מראש.

מבין העותרים ניתן למנות את המרכז לקידום פליטים אפריקאיים (הקרן החדשה בתחפושת), וארגון קו לעובד, שמתמקד בזכויות העובדים הפלסטינאים והפליטים ומזוהה עם מפלגת חד"ש. לארגונים האלה, יש תפיסת עולם מסוימת, המנוגדת לתפיסתו של הציבור והממשלה, אך מדיניותם עדיין נכפית על האזרחים באמצעות הכלי החדש ליישומה – ביהמ"ש העליון, שערכיו דומים. הארגונים הללו דואגים לפליטים ע"ח תושבי דרום ת"א המסכנים, אזרחים מן המניין שזכותם לחיות בביטחון, זכות חוקתית גם היא, "נשכחה" במפתיע. הם לא מהווים אוכלוסייה חלשה.

השליטה העצומה והאנטי דמוקרטית שיש לביהמ"ש העליון במדינה חייבת להיעצר. הממשלה והכנסת שקיבלו מנדט מהציבור הם שצריכים להחליט על המדיניות בכל הנוגע לבעיית הפליטים, או לכל בעיה אחרת. עד שלא ייחקק חוק יסוד: החקיקה, בו ייאסר לסתור חקיקה של חברי כנסת או לבטלה. עד אז, נמשיך לסבול מ"ערכים" שעלולים לפגוע במדינה, ושפוגעים באינטרסים חברתיים חשובים לאין ערוך. עד אז, לא נותר אלא לקוות שהעתיד בדרום ת"א יהיה וורוד יותר.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לא אשמת החטוף שערוץ 10 נוקם בנתניהו

אריאל אילוז

מט במהלך מבריק אחד

אלי חזן

כשירוק וכחול קורעים את האדום

הרויזיוניסט

היזהרו מפופוליזם

אלי חזן

איך לא מנהלין מחלוקת?

עזריאל צפר

פרשת נצבים- דע לפני מי אתה עומד למשפט

אלי כהן
דילוג לתוכן