30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
זאב בן יוסף

הקשר בין אולמרט ונתניהו

לקח פסק הדין של אולמרט מבהיר כי החתירה לכוח גורמת לשיכרון הכוח ולתחושה שהכול מותר לראש ממשלה עלולה לגרום להחלטות שגויות ולשחיתות מה שמחייב להגביל כוחו של ראש ממשלה

 

 

הרשעת אולמרט מעלה את השאלה – מה גרם לאיש פיקח ורהוט כזה להסתבך בשחיתות שנחשפה, שכן התשובה תאפשר למצוא דרך למניעת התופעה. והתשובה היא – שִכרון הכוח, או כמו שאומרים החבר'ה – השתן עלה לו לראש. מי שמגיע לראשות המפלגה ואף זוכה לעלות לפִּסגת הפְּסָגות – ראשות הממשלה – מקבל ביטחון עצמי מופרז והרגשה שמותר לו הכול. זה בדיוק מה שצריכים לזכור פעילי השטח של הליכוד – חברי המרכז – בבואם להחליט בוועידתם הקרובה האם לוותר על מעט הכוח שנותר בידם לטובת ראש הליכוד נתניהו, או להשאיר אותו בידם, לא עבורם אלא דווקא למען עתיד הליכוד, אולי גם למען עתיד המדינה. כי גם במשטר דמוקרטי צצה השחיתות כשניתן לשליט כוח רב מידי.

 

 

שלטון יחיד מלוכני דיקטטורי

 

 

לאחרונה, כשהבין שיתכן שחברי הליכוד יצביעו בעד הצעתו של יו"ר הוועידה דני דנון ולא יסכימו לתת לו סמכויות מוחלטות בוועידה, החל נתניהו להיפגש עם חברי מרכז, לתקשר ולהתקשר אליהם. הדבר השכיח את שבע השנים הרעות, מאז חזר נתניהו לראשות הליכוד ב-2006, בהן הצליח לבסס שלטון יחיד מלוכני-דיקטטורי על ידי הוצאת הרוח ממפרשי אלה המאיימים על שלטון היחיד שלו, כאשר – כמו שרון בזמנו – הוא מצליח לשמוט את הבסיס האידיאולוגי והאִרגוני של הליכוד שבלעדיו אין טעם לקיום המפלגה.   

הוא ביטל את כוחם של פעילי השטח במרכז הליכוד; פעל להחליש את הגרעין האידיאולוגי-לאומי השורשי התומך בחינוך למורשת ישראל ובְהמשך ההתיישבות ביהודה ושומרון, המשיך בהקפאת הבנייה ביו"ש תוך אימוץ תוכנית השמאל להקמת מדינה ערבית נוספת ממערב לירדן, הצליח להקפיא ולשתק כליל את מוסדות הליכוד – המזכירות, הלשכה וההנהלה. כתוצאה מההתנתקות המוחלטת מהשטח, נחל הליכוד תבוסה צורבת בבחירות – 20 מנדטים בלבד.

המנהיג צריך את פעילי השטח

יש בליכוד כאלה שאומנם מלינים על נתניהו בגין כל אלה, אבל מאידך חוששים שפגיעה בראש המפלגה תפגע בליכוד. הם מעדיפים להתעלם מהעובדה שהליכוד איננו רק עוד מפלגת מצב רוח זמני, כמו אלה שהשתבצו לאחרונה במפה הפוליטית של ישראל ובראשם "יש עתיד", המתבססת רק על ראש הרשימה. הליכוד – כמו מפלגת העבודה, המפלגות הדתיות ומרץ – מהווה תנועה בעלת מורשת אידיאולוגית שורשית רבת שנים המתמקדת בסוגיות הקיומיות השורשיות של עם ישראל בארץ ישראל. פגיעה בליכוד עלולה להיות פגיעה קשה גם בעתידו של עם ישראל במולדתו.

 

אלה בליכוד שחשים כאילו נתניהו שינה אורחותיו ופניו עתה אל השטח מעדיפים לשכוח את שבע השנים הרעות ומתרפקים על ההווה הטוב בו מבין המנהיג שהוא צריך את פעילי השטח כדי לשמור על כוחו המוחלט, ופתע נפגש, התקשר ומתקשר עם חברי המרכז.

 

 

להתחשב בעמדת המפלגה

 

 

פסק הדין של אולמרט הוכיח שוב שכל מנהיג חזק איננו מסתפק בכוחו העצום ורוצה יותר ויותר כוח, כשם שכל עשיר מופלג רוצה יותר ויותר כסף. נוכחנו עד כמה משחית כוח רב מידי, ואם יינתן לנתניהו הכוח המוחלט אליו הוא שואף, יהיו שוב פעילי השטח נתונים לגחמותיו ולחסדיו של השליט היחיד ולא תתאפשר ביקורת ציבורית ראוייה.

 

דיבורים מרשימים והבטחות היו תמיד הצד החזק של מנהיג הליכוד, אבל לחברי המפלגה יש כבר ניסיון ארוך עם שאלת ההגשמה בפועל של הצהרותיו והבטחותיו. אפשר להמר בסבירות גבוהה שאם ועידת הליכוד תיענה לבקשתו ותעניק לו את הכוח מתוך אמון להבטחותיו – הוא עשוי למסמס את שהבטיח. לעומת זאת – אם חברי הוועידה יתמכו בהצעותיו של דנון שכוונתן לשמור על מעט הכוח שעוד נותר בידיהם – נתניהו ייאלץ להתחשב גם בעמדת מפלגתו בבואו לקבל החלטות גורליות לעם ולמדינה.

 

 

 

 

הכותב, זאב בן-יוסף, הוא ממייסדי הליכוד ומוותיקי תנועת בית"ר, חבר מרכז וחבר לשכת הליכוד, עיתונאי, פובליציסט ועורך כתבי עת, איש הסברה ויחסי ציבור מזה יובל שנים, בעל תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית, משלים בה תואר שני בפילוסופיה של המדעים. 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

איתמר – תל מוות וחיים

אריק זיו ויזר

מדינה אחת לעם אחד

אלי חזן

התעצם כוחם של מייסדי הליכוד

אלי חזן

עצמאות ושואת הזיכרון הלאומי

צעירים ובוגרים בדרך תרומפלדור

E 1 – לא מה שחשבת

אלי חזן
דילוג לתוכן