13.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

הציבור רצה שינוי ולא מהפכה

מבט על התנהלות הנשיא אובמה בשנתיים האחרונות לקראת בחירות "המחצית" שתערכנה ביום ג' הקרוב.

על יום ג' בשבוע נאמר פעמיים כי טוב. רבים מאיתנו נושאים עיניהם אל יום ג' הקרוב, ה -2 בנובמבר, תוך ציפיה שאכן החלה הספירה לאחור וממשלו המקרטעשל הנשיא אובמה, אכן יתקבע לתוך תהליך של מדרון חלקלק שסופו הפסד בבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב. בחירות שתתקיימנה ב – 2012 ובהן נשיאה ה-44 של ארה"ב יסיים את כהונתו עם תום קדנציה אחת בלבד, שלא כקודמים לו, הנשיאים קלינטון ובוש.

הבחירות ב- 2 לנובמבר הן בחירות ה"מחצית" בהן יבחרו כשליש מהסנטורים ורבים מחברי בית הנבחרים וחשיבותן להמשך ממשל אובמה עצומה. בעיקר בשל זירת מדיניות הפנים של ממשלו.

בשל אופיו של הליך החקיקה בסנט האמריקאי, המוחל על שני בתי המחוקקים, על כל יוזמת חקיקה יש לדון הן בסנט והן בבית הנבחרים. הסקרים שנערכו לקראת בחירות הביניים ביום ג' הקרוב מצביעים על מהפך בבית הנבחרים והמועמדים הדמוקרטים ממפלגתו של הנשיא אובמה צפויים להפסיד.בכך תהפוך המפלגה הדמוקרטית למיעוט בבית הנבחרים וכל רוב רפובליקני יוכל לטרפד כל יוזמת חקיקה של הנשיא, ולחייבו לבצע פשרות מרחיקות לכת עם מצע הרפובליקנים, אם ברצונו לקדם ולושמץ מתכניותיו המקוריות.

יש לזכור, שאצל אובמה גם בשנתיים הראשונות לכהונתו רבות מיוזמותיו נתקלו בקשיים. זאת, על אף שנהנה מרוב דמוקרטי הן בבית הנבחרים והן בסנט, מצב שהיה אמור להקל באופן משמעותי על קידום מדיניותו.
יותר מכל זכורים הקשיים העצומים שעמדו בפניו כשביקש לקדם את הרפורמה במדיניות הבריאות, באמצעות שינוי מרחיק לכת בהיקף מספר הזכאים לכיסוי ביטוח רפואי. לבסוף, לאחר מאבק קשה וממושך מול מתנגדים הן מקרב הרפובליקנים והן מקרב חברי מפלגתו שלו הצליח בקושי רב להעבירה.

באופוריה חסרת הגבולות של הבוקר שלמחרת ה"ניצחון" הגדול", זכורה לכולנו התנהגותו הנלוזה והמבישה לקול מצהלות אנשיו בניצוחו האישי של רם עמנואל ראש הסגל, כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת פגישתם בבית הלבן. "מארב מתוכנן" כינתה זאת התקשורת.

בחירות ה"מחצית" בשבוע הבא הן "סקר הסקרים". מעיין "משאל עם" הקיים בשיטות ממשל אירופאיות. אלא שהאחרונות עוסקות על פי רוב בסוגיה אחת בלבד, ואילו כאן תעמוד לבחינת ציבור הבוחרים האמריקאי, כלל התנהלותו של הנשיא אובמה מאז בחירתו ב 2008. הפער הבלתי נתפס בין הצהרותיו במערכת הבחירות ולאחר בחירתו להביא מחד לשינוי מהותי במעמדה של ארה"ב בעולם אחרי ממשל הנשיא בוש תוך שימת דגש על שיפור יחסי ארה"ב והעולם המוסלמי ומאידך, להצעיד כלכלית וחברתית את האזרח האמריקאי ואת החברה האמריקאית בכללותה לעבר ימים טובים יותר .

שנתיים עברו וב"יום הבוחר" הקרוב ב -2 לנובמבר, מדד החרדה הכלכלית של האזרח האמריקאי הממוצע נוסק לגבהים .שיעור האבטלה בארה"ב מתקרב ל10% והעתיד הכלכלי לוטה בערפל. הדולר האמריקאי נראה כמתקרב אל תחתית השאול והכלכלה האמריקאית נראית רחוקה מתמיד ממסלול השיקום המיוחל.

ככלל, הטרמינולוגיה הפוליטית התקשורתית המאופיינת לאובמה וממשלו רחוקה מאוד מהשיח התרבותי לשוני הקיים בפוליטיקה האמריקאית.
הרבה פרות קדושות נשחטות בשנתיים האחרונות בשיח הציבורי האמריקאי  ומערכת הבחירות בין אובמה למקיין הייתה חימום קנה בלבד. גל השמועות בדבר דתו ומוצאו המוסלמי של אובמה לא ירד מסדר היום והוא ממשיך לככב לצד התוית הסוציאליסטית המודבקת לנשיא. אין ספק שאלו חומרים קשים למערכת העיכול של החברה האמריקאית.

בקרב חלקים נרחבים מהציבור האמריקאי ובעיקר במחנה הרפובליקני יש תחושה קשה, מעבר למחלוקות פוליטיות לגיטימיות,של פגיעה מהותית בערכיה הבסיסיים של החברה האמריקאית,עד לכדי תחושת פגיעה בקונצנזוס הלאומי שלה.

כל מבוקשו של ציבור הבוחרים האמריקאי עם בחירתו של אובמה היה שינוי, דרישה שבגדרי הצניעות, הציבור האמריקאי לא חיפש מהפכות בלבוש הידברות פתטית עם איראן, בפרט על רקע הגילויים הטריים והמביכים עם הדלפת המסמכים אודות התנהלות הצבא האמריקאי בעיראק ומעורבותה הכבדה של איראן בעיראק. החל ממתן שוחד לצמרת הפוליטית שבחסות ארה"ב ועבור לאימון ואספקת נשק למליציות השיעיות המהלכות איימים על הכוחות האמריקאיים והעיראקים, ממש ממש מתחת לאפו של ממשל אובמה על מאמציו הבלתי פוסקים להביא לסגירת בתי הכלא לחשודים ולמורשעים בטרור.

זאת ועוד,האמריקאים לא חיפשו מהפכת בריאות בעלות של מיליארדים למשלם המסים ובוודאי שלא ציפו לשליחתם של 30.000 חיילי קרב נוספים לאפגניסטן העקובה מדם.

הסקרים מלמדים על שיעורי ירידה גדולים בתמיכה באובמה גם בקרב המצביעים הדמוקרטים המסורתיים. קרי,יהדות ארה"ב עליה נמנים חלק מהתורמים הגדולים למפלגה ולמועמדים הדמוקרטיים. ככלל,בשל האכזבה מהתנהלות הנשיא אובמה ובפרט, מהיחס שהפגין כלפי ראש הממשלה נתניהו.

ממשל אובמה שלאחר בחירות נובמבר 2010 יהיה חלש יותר והמשא שעל כתפי הנשיא יכבד. המציאות הפוליטית החדשה בוושינגטון לצד ההכנות למערכת הבחירות של 2012 יחייבו התמקדות במישור החברתי כלכלי וחזרה לטיפול במדיניות הפנים אמריקאית.

נשיא חלש יאלץ להתמקד בצרותיו מבית, ואם חפץ כהונה שניה הוא יטיב לעשות אם יתמקד בהן.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מגש הכסף צריך יום אחד – זה הכל

אלי חזן

גלעד שליט בכל מחיר

אריק זיו ויזר

אסור להרוג את הנגב

אריק זיו ויזר

הצונאמי של ספטמבר- מה אנחנו בעצם רוצים להגיד?

אריק זיו ויזר

שלוש שנים של חיים נורמליים

אלי חזן

לשקר מצביע היטב על המציאות

בנימין לשקר
דילוג לתוכן