16.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
בארץ כללי

הפתרון למגיפת הפלסטיק בישראל


המיזם החדשני שיהפוך פסולת לאנרגיה ובכך יהפוך את העתיד שלנו לירוק יותר

הרבה אחרי שהקורונה תעלם מחיינו – מיליוני טונות פסולת הפלסטיק שאנחנו מייצרים מדי שנה ימשיכו לסכן את בריאותנו ואת עתיד כדור הארץ. במקום לשרוף ולהטמין את הפסולת, שותפות רא"מ מבטיחים להפוך אותה לנפט שיוזרם לתעשייה המקומית

הכותרות בתקשורת מתמקדות בשנה האחרונה על נושא אחד – נגיף הקורונה שטלטל את חיינו והכניס את העולם כולו למלחמת הישרדות. אלא שבמקביל משתוללת מגיפה נוספת, מסוכנת לא פחות – מגיפת הפלסטיק לה אין חיסון או תרופה.
המספר הבא כמעט בלתי נתפס – 5,400,000 טון של פסולת, מתוכה כ- 1,000,000 טון פסולת פלסטיק שאינה מתכלה, מצטברים מדי שנה רק בישראל. מספר אדיר ביחס לגודל האוכלוסייה במדינה. למעשה – ישראל היא השנייה בעולם בצריכת כלים חד פעמיים שמזהמים את הים והיבשה ומגיעים לאוכל ולשתייה של כולנו. אז מה המדינה עושה כדי להתמודד עם הכמויות האדירות? התשובה חד משמעית – לא מספיק, ולמעשה כמעט כלום.
בעוד מדינות המערב משקיעות ברובן במיזמי מחזור והשבת אנרגיה מפסולת פלסטיק – בישראל המצב הפוך. כ- 80% מפסולת הפלסטיק נערמת במטמנות ענק שגורמות לזיהום מי התהום ותופסת מרחבים עצומים שיכלו לשמש לחקלאות או דיור.
אם זה לא מספיק – כולנו מכירים את תופעת שריפות הפסולת הפיראטיות הפולטות חומרים מסרטנים לאוויר שאנו נושמים. לפי נתונים של משרד להגנת הסביבה שריפות פיראטיות אחראיות לפליטת של כ- 60% מחומרים מסרטנים באוויר. גם על חופי הים שלנו הפלסטיק לא פוסח – ע"פ דו"ח של ארגון אדם טבע ודין, כ- 90% מהפסולת בחופי הים של ישראל מקורה בפלסטיק.
בבעיית פסולת הפלסטיק בחרו לא לטפל בישראל במשך שנים. אז נכון, ישנם מתקני איסוף בקבוקים ואריזות בערים וגם מעודדים את הציבור להשתמש בשקיות רב-פעמיות במקום אלה מפלסטיק – אבל העובדה שנאספת יותר פסולת פלסטיק לא באמת פותרת את הבעיה.
"אביב", מפעל מחזור הפלסטיק היחיד שפעל בישראל, נסגר בשנה שעברה אחרי שמשרדי הממשלה סירבו לתת לו מענקים שיאפשרו את המשך קיומו.
בהיעדר פתרונות מחזור בישראל התאגידים הגדולים, שמחויבים להליכי המחזור, נאלצו לייצא את פסולת הפלסטיק שהם מייצרים למפעלי מחזור בחו"ל (שם אגב, הם מסובסדים על ידי הממשלה), כל זאת בשינוע דרך ספינות שמזהמות לנו את מי הים. מטפלים בזיהום בשיטה מזהמת – ולתפארת מדינת ישראל.

הופכים את הפסולת לנפט ירוק
פסולת הפלסטיק היא לא גזירת גורל, ובמדינות רבות בעולם מצאו פתרונות להתמודדות איתה. כעת, אחד הבולטים בהם עושה עלייה. בימים אלה, באזור התעשייה הגדול בישראל שבמישור רותם, צוות שותפות רא"מ (רותם אנרגיה מחצבים) עומל על מיזם מיוחד שיהווה פיתרון לחמישית מפסולת הפלסטיק בישראל.
המפעל יקלוט טפל (פסולת) מכריית פוספטים במכרה הסמוך למתקן ויחד עם כ- 200,000 טון פסולת פלסטיק שכיום משונעת ברובה לאזור למטמנת האשפה אפעה הסמוכה, המתקן יייצר נפט בטכנולוגיית 'פירוליזה' (השבת אנרגיה). המדובר בחימום ללא חמצן (כלומר – ללא שריפה), זאת בתוך מתקן תעשייתי מתוחם ומבוקר ושימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר במטרה להפחית בצורה המקסימלית כל פליטת זיהום. הנפט יימכר לחברות תעשייה ישראליות ויהווה מקור אנרגיה חדשני ברובו ממקור מיחזור פסולת פלסטיק לנפט ממנה נוצר – אנרגיה אלטרנטיבית תוצרת כחול-לבן.
הטכנולוגיה המתקדמת בעולם
השר יובל שטייניץ ומשרד האנרגיה הביעו בעבר תמיכה בשיטה המתקדמת, העניקו תעודת תגלית למיזם של רא"מ, והכירו בצורך של התעשייה הישראלית בנפט, ובוודאי נפט כחול-לבן בטכנולוגיית פירוליזה, גם בעידן בו פנינו מועדות לשימוש באנרגיות מתחדשות.
במכתב של משרד האנרגיה נכתב: "גם אם כל ייצור החשמל יתבסס על אנרגיות מתחדשות וגז טבעי החל משנת 2030 ובנוסף תיאסר כניסת כלי רכב לישראל המונעים בבנזין או בסולר, וכל כלי הרכב החדשים בישראל יונעו בחשמל או גט"ד, עדיין יהיה בישראל ביקוש קשיח לנפט ותזקיקיו לצרכים שונים כגון בתעשייה, הנעת אוניות ומטוסים, ציוד צבאי וציוד מכאני הנדסי וכלי רכב אשר קיימים בשוק".
המתקן המיוחד של רא"מ מבוסס על הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בעולם בהובלת החברה הגרמנית-אסטונית Enefit, הנחשבת למובילה בעולם בתחום האנרגיה המתחדשת. מתקן דומה פועלה כבר באסטוניה, אשר עברה מהפכה סביבתית בעשור האחרון והפכה ממדינה עם תעשייה מזהמת לאחת המדינות עם איכות אויר מהטובות באירופה.
לפי דירוג IQAIR לשנת 2019, מבין 98 מדינות בזיהום חלקיקים 2.5PM אסטוניה נמצאת במקום ה- 94 (מס' 1 המזוהם ביותר). ישראל פי 2 יותר מזוהמת מאסטוניה בחלקיקים (מקום 42).
בשורה נוספת שמביא איתו המתקן היא משרות ופרנסה עבור מאות בתי אב בדרום הארץ, בעיקר בערים דימונה וערד הסמוכות אליו. בין התומכים בפרויקט נמצא גם ראש עיריית דימונה וחבר מפלגת הליכוד בני ביטון, שאמר: "אם חשבתי לפני זה שאני תומך בהקמת המפעל – היום אני תומך נלהב ואעשה את כל כולי כדי שהמפעל הזה יקום. הנגב המזרחי נמצא כיום במקום ראשון בנתוני האבטלה של ישראל. נמאס לנו מהמפעלים של שואבי מים וחוטבי עצים של טקסטיל. אנחנו רוצים גם תעשיה איכותית ואנחנו רוצים גם תעשיה שמכניסה כסף. אנחנו חפצי חיים להשאיר את האנשים שלנו בנגב ולהבטיח להם חיים טובים. המפעל הזה הוא עבורנו מתנה".
בימים אלה נמצאת רא"מ בתהליך הכנת תסקיר השפעה על הסביבה, המבוצע בשיתוף ובהנחיית המשרד להגנת הסביבה, במטרה לענות על כל דאגה סביבתית שעשויה לעלות במהלך הדרך.
לאחר אישור ההנחיות של התסקיר בוועדה המחוזית, יוגש בתוך כ- 12 חודשים התסקיר המלא. לאחר אישורו – יינתן האות להתחיל בהקמת המתקן, כאשר הצפי כרגע לתחילת העבודות הוא תחילת 2022 אז ישראל תהפוך לירוקה יותר, וחמישית מפסולת הפלסטיק במדינה תמצא לה בית שיהפוך את הנטל לנכס.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

חוג פריימריז בבית אלמשלי בירושלים

מערכת ליכודניק

תחת מגבלות הקורונה: אפס מקום בכנס רה"מ במעלות-תרשיחא

הרויזיוניסט

גדעון סער נפרד מד"ר מיכאל אבן

הרויזיוניסט

הבולדוזר מערד התפקד לליכוד

אריק זיו ויזר

ליכודניק מאחל בהצלחה לחיים חדאד לרגל מינויו כיועצה של השרה רגב

עינר אביב

ביסמוט יושב על הגדר רגל פה ורגל שם

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן