18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

העסק חייב להצליח

הקמת הקואליציה החדשה משולה להקמת עסק חדש ובנימין נתניהו משול לבעל העסק

 

 

כל אדם שפתח עסק מכיר את החשש שהופך את הבטן ביום ההשקה: המחשבות מתערבלות באנדרלמוסיה: האם אצליח או אכשל ואיתן גם הלב פועם בחוזקה. זה הרי ברור, אלא אם כן בעל העסק הוא טייקון בעל תזרים מזומנים בלתי מוגבל, פתיחת עסק בו משקיע הבעלים את מיטב מרצו ומשאביו היא צעד גורלי. הכישלון הוא טוטאלי וקשה להתאושש ממנו, ההצלחה עשויה להיות גדולה ומשחררת.

הרחבת הקואליציה והכנסת קדימה משולה לפתיחת עסק יקר במיוחד: נתניהו שם את עתיד הליכוד על קרנות המזבח הציבורי. הצלחה של הקואליציה החדשה וההבטחות בגינן היא נוסדה, תוסיף לליכוד תמיכה ציבורית חסרת תקדים. נתניהו ייתפס כמנהיג אמיץ שסיכן מערכת בחירות בטוחה עבורו והצליח לפרוט את המהלך להישגים מרחיקי לכת עבור מעמד הביניים המשרת ומשלם המיסים. אולם מסמוס ההבטחות והישגים דלים ייתפס בעיני הציבור הרחב כניסיון של ראש התנועה לפרק את האופוזיציה בהבטחות שווא על חשבון אזרחי ישראל. מבחינת הליכוד, במידה רבה, השנה הקרובה היא תקופת להיות או לחדול, למות או לכבוש את ההר.

לשמחת חברי הקואליציה החדשה, הפתרונות למזורי החברה הישראלית מונחים על השולחן. פורום “מנוף” בו אני חבר הוא חוג רעיוני לאומי-ליברלי של חברי ליכוד המקיימים דיונים אינטלקטואליים על אתגרי השעה. זמן רב לפני שהוכרזה הקדמת הבחירות שבוטלה, קיימנו דיונים על שתיים מההבטחות החשובות של הקואליציה החדשה: שינוי שיטת הממשל והצורך בחוקה.

הכנסת הראשונה הוקמה כמועצה זמנית שתפקידה להתקין חוקה, אך חברי הכנסת, בראשות מפלגת מפא”י ההגמונית התאהבו בכסאותיהם והחליטו להכריז על עצמם כפרלמנט. לצערנו, היעדר החוקה מוביל עד היום לגבולות פרוצים של המבנה הדמוקרטי ולחיכוכים מתמידים בין מערכת המשפט למערכת הפוליטית. במפגש שערכנו בחורף עם השר מיקי איתן, שוחחנו על הנושא ובחנו אפשרויות שונות לחוקה. לשר איתן יש הצעה מוכנה אותה הוא ניסח בהתבסס על פשרות אפשריות בין חלקים שונים בחברה וניסיון מדינות אחרות. ראוי שמפלגת הליכוד תקדם חוקה מאוזנת, לאומית, ליברלית ודמוקרטית שנכתבה על ידי ותיק חברי הכנסת מהליכוד.

 

גם שינוי שיטת הממשל אינה משימה ערטילאית. עד היום קידמו חברי “קדימה” ו-“ישראל ביתנו” שיטה חלופית לשיטה הפרלמנטרית שהיא השיטה הנשיאותית. זוהי שיטה שאכן מייצבת את הממשל אך היא פוגעת בכנסת אנושות ולא בהכרח מתאימה למדינה רבת שסעים כמו ישראל. בחודש שעבר נפגשנו עם מומחים בתחום, ביניהם נציגי עמותת “יש סיכוי” שמתרוצצים בימים אלה בין חברי כנסת מהימין ומהשמאל על מנת להשיג הסכם על השיטה שהם מציעים: שיטה שמחזקת את המשילות, מפרדיה את הכנסת מהרשות המבצעת, מחזקת מפלגות גדולות ומעודדת נבחרי ציבור על בסיס איזורי להגברת הקשר החם בין הפוליטיקאים לאזרחים.

כאמור, אין צורך להמציא את הגלגל, הפתרונות כבר קיימים וכל שנותר הוא להשתמש בקואליציה החזקה מאד על מנת לשפר את המערכת הפוליטית לטובת החברה הישראלית כולה, גם אם חלק מחברי הקואליציה, במיוחד ממפלגות קיצון שנהנות מהמצב הקיים לא יתמכו ברעיונות.

 

בתקופה זו אנו חוגגים שלושים וחמש שנים למהפך הגדול בו הציבור החליט להעניק את הגה השלטון למחנה הלאומי. על מנת שהעסק יצליח והליכוד לא יפשוט רגל מבחינה אלקטורלית, אנו חייבים ליישם במהרה, באמצעות השותפים החדשים, מדיניות אזרחית לה העם צמא כל כך.

 

הכותב הוא ממקימי פורום “מנוף”, החוג הרעיוני הלאומי-ליברלי בליכוד



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מצדיע לעיני ושטייניץ.

אריק זיו ויזר

בזכות ולא בחסד

מורן שמואלוף

תחייתו של החזון הרדיקאלי

אריק זיו ויזר

שיווין בנטל

אלי חזן

מה לעשות כדי להשאיר לילדינו, מדינה יהודית משובחת?

אריק זיו ויזר

מוטי אוחנה על אמסלם : צביעות ונזק

ליכודניק
דילוג לתוכן