20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

העלייה מצרפת מקדמת את ישראל ולא להיפך

סיכום ישיבת ועדת העלייה והקליטה של הכנסת ונושא העלייה מצרפת (6 בדצמבר 2010)

ב 6 בדצמבר 2010 התקיים בועדת העלייה והקליטה של הכנסת דיון מיוחד על העלייה מצרפת. 
יש לברך את ח”כ דני דנון על בחירתו בראש הועדה, ועל החשיבות הרבה שהוא מייחס לעלייה ולקליטה של יהודי צרפת. 
בדיון השתתפו נציגים של העולים מצרפת, כולל את ד”ר עמנואל נבון, מועמד על משבצת העולים ברשימת הליכוד לבחירות הבאות לכנסת. 
בדבריו בועדת העלייה והקליטה ציין ד”ר נבון כי יהדות צרפת מונה יותר מחצי מיליון איש.  זאת הקהילה היהודית הגדולה בתפוצות אחרי יהדות ארה”ב.  יש כאן פוטנציאל לעלייה גדולה מאוד לארץ, עליה מרצון ועליה איכותית.  אך כדי לממש את הפוטנציאל הזה, הוסיף נבון, על מדינת ישראל לנקוט במספר צעדים כדי לעודד את העלייה וכדי לשפר את הקליטה של העולים מצרפת. 
רוב העולים מצרפת הם אנשים איכותיים שעלו מרצון, שעזבו מדינה חופשית ועשירה, שעזבו משפחה ומקום עבודה, וזאת כדי להגשים את חלומם לשוב לציון ולגדל את ילדיהם כיהודים חופשיים וגאים. 
לצד האידיאולוגיה, מובן שיש לעלייה מצרפת ציפיות מוצדקות על תעסוקה הולמת, על חינוך איכותי ועל חיים קהילתיים.  העולים מצרפת מוכנים לשלם מחיר עבור העלייה שלהם, אך לא כל מחיר.  כ- 30% מהם חוזרים לצרפת במהלך שלוש השנים הראשונות שלהם בארץ, בעיקר בשל קשיי קליטה וקשיים כלכליים.
כפי שציין ד”ר נבון, העולים מצרפת לא מבקשים כסף מהמדינה.  הם מבקשים מענה אנושי כדי לעזור להם להיקלט בהצלחה בחברה הישראלית: אנשים שידריכו אותם ויספקו להם את המידע הנכון כדי לדעת באיזה בית ספר לרשום את הילדים, כדי לדעת כמה זמן הילדים יצטרכו לשרת בצבא לפי הגילים שלהם, כדי לדעת מהן ההטבות להקמת חברה, וכו’.
דוגמה טובה למענה אנושי מוצלח היא תכנית הקליטה הקהילתית שהוקמה בשנת 2005.  במסגרת התכנית הזאת, העסיק משרד העלייה והקליטה שני פרויקטורים ברשויות המקומיות כמו ירושלים, נתניה ואשדוד.  בזכות התכנית הזאת, נקלטו בהצלחה 80 משפחות צרפתיות בשנה בירושלים.
משנת 2005 רוב העולים לירושלים מגיעים מארצות מערביות, בראש ובראשונה מארה”ב ומצרפת.  מדובר לא רק בחיזוק האוכלוסייה היהודית בבירה, אלא גם באוכלוסייה צעירה, משכילה, יזמית ובעלת כושר השתכרות גבוה.
רק 8% מהעולים מצרפת שעלו במסגרת התכנית הזו חזרו לצרפת (לעומת הממוצע הכללי של 30%).  התכנית הזאת לא העניקה סל הטבות או כסף, אלא מענה אנושי, ייעוץ מקצועי, וליווי אל מול המשרדים הממשלתיים.      
לאחרונה החליט משרד העלייה והקליטה לבטל את התכנית הזאת בטענה שמספר העולים מצרפת ירד באופן שלא מצדיק יותר את מימון התכנית.  ואולם הירידה במספר העולים מצרפת היא תוצאה מהמשאבים הדלים שמשרד העלייה והקליטה והסכנות היהודית משקיעים בעידוד העלייה מצרפת.
ד”ר נבון ביקש מועדת העלייה והקליטה לדאוג לכך שתכנית העלייה הקהילתית לא תיסגר, ושהפרויקטורים והתבקשו לסיים את תפקידם יוחזרו לעבודתם.  כאמור, העולים מצרפת לא מבקשים כסף אלא מענה אנושי אשר יעודד אותם לעלות ויעזור להם להיקלט.  ביטול תפקיד הפרויקטורים ברשויות המקומיות יפגע בעלייה ובקליטה של העולים מצרפת.
לטענתו של ד”ר נבון, סירובו של משרד העלייה והקליטה לשנות את עמדתו בנושא מצביע על בעיה כללית ורחבה יותר.  העולים מצרפת ונציגיהם מרגישים ששיקולים זרים ואינטרסים פוליטיים במשרד העלייה והקליטה גורמים להטיה ואף לאפליה לטובת העולים מברית המועצות לשעבר ולרעתם של העולים ממערב אירופה וצפון אמריקה.  
לא מדובר כאן בתיאורית קונספירציה.  עובדה שבמדינת ישראל ניתן לעבור מבחנים לקבלת רישיונות מקצועיים בתחומים רבים ברוסית, באנגלית ובערבית, אך לא בצרפתית.  השפה הצרפתית היא שפת האם והשפה היומיומית של 20% מאזרחי מדינת ישראל.  היא גם השפה היחידה שבא עשרות אלפי עולים מסוגלים לעבור מבחנים כדי לעבוד במקצוע שלהם בישראל. 
ד”ר נבון ביקש מועדת העלייה והקליטה לאפשר לעולים מצרפת להיבחן בשפה הצרפתית בכל התחומים, ולקבל מענה אנושי בשפה הצרפתית במשרדים הממשלתיים, במיוחד עבור האוכלוסייה המבוגרת שמתקשה בלימוד השפה העברית.  רוב הטפסים במשרדים הממשלתיים מתורגמים לרוסית, לאנגלית, לערבית ולאמהרית, אך לא לצרפתית.
כמובן שעל כל העולים ללמוד את השפה העברית, הוסיף נבון, אך יש לאפשר לעולים מצרפת להיקלט בחברה הישראלית ולקבל רישיונות מקצועיים עוד לפני שהם ישלטו ב 100% בשפה העברית. 
בהקשר זה, יש צורך לפתוח יותר אולפנים מקצועיים.  רוב האולפנים במדינת ישראל מיועדים לקהל הטרוגני, בעוד והעולים בעלי מקצוע ממדינות מערביות זקוקים לאולפנים שיאפשרו להם לנהל שיחות מקצועיות, לקרוא ולכתוב מסמכים במקצוע שלהם ברמה הגבוהה ביותר, בין אם מדובר במשפטים, ברפואה, או במנהל עסקים.  
כמו שאר העולים, העולים מצרפת נתקלים במכשולים לקבלת רישיון רפואי.  חלק מהרופאים מחליטים שלא לעלות לישראל, לעזוב אחרי תקופה קצרה, להגר למדינות אחרות, או פשוט שלא לעסוק במקצוע.   תופעה זו גורמת לא רק לתמריץ שלילי לעלייה, אלא גם לאי מיצוי ההון האנושי שנמצא בארץ לצורך פתרון לבעיית המחסור ברופאים הקיימת בישראל. 
יו”ר הועדה, ח”כ דני דנון, גילה הבנה רבה ויחס חיובי לגורלם של העולים מצרפת.  הוא הדגיש שועדת העלייה והקליטה מודעת לחשיבות העלייה מצרפת ושהיא תדאג לפעול כדי לשפר את תנאי העלייה והקליטה של יהודי צרפת.
העולים מצרפת מקבלים בברכה את הגישה החדשה והחיובית של ועדת העלייה והקליטה בהנהגתו של ח”כ דני דנון ומצפים לשיתוף-פעולה פורה אתו. 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הצעת חוק פיקוח על מכוני הפסיכומטרי של ח”כ סילבן שלום עברה היום בקריאה שנייה ושלישית

אריק זיו ויזר

סגן השר קרא לקדימה : “השימוש הציני שלכם בעדה הדרוזית מביש”.

אריק זיו ויזר

אקוניס חשף את ערוות חברי קדימה

אריק זיו ויזר

ח”כ רגב: חוק לקידום תעסוקתי למעוטי הכנסה

אריק זיו ויזר

יו”ר הכנסת באיחולי ברכת חג שמח

אריק זיו ויזר

אושר חוק “משאל עם”-

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן