30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי בארץ כללי

'הסכמי אברהם': שלום אחראי, שלום תמורת שלום

מוקדם יותר היום, אישרה הממשלה פה אחד את הצעת ראש הממשלה, להביא את חוזה השלום "הסכמי אברהם לשלום: חוזה שלום, יחסים דיפלומטיים ונורמליזציה מלאה בין מדינת ישראל לאיחוד האמירויות והצהרת השלום בינה לבין בחריין. ההצעה תובא להצבעה בכנסת ביום חמישי הקרוב. הסכמים אלה מהווים פריצת דרך בתהליך השלום האזורי, שתחילתו בהסכם השלום ההיסטורי עם מצרים, ירדן וכיום עם מדינות נוספות במרחב המזרח התיכון, משיקולים הדדיים של אסטרטגיה, ביטחון לאומי וכלכלה.

הפוטנציאל שבהסכם: המרכיב הכלכלי, בצד תחומים נוספים
"הסכמי אברהם" טומנים בחובם פוטנציאל כביר לתחומים בהם מדינת ישראל מוצבת בין המובילות בעולם – בהייטק, "פינטק", חקלאות חכמה ואנרגיה. כל אלה, בצד תחומים בהם תושמנה רפורמות שונות, הציבו את ישראל בקואליציה רחבה של מדינות מפותחות, בין היתר בכלכלה, בבריאות, בתחבורה ובתיירות. אין חולק כי מדובר בהתפתחות שאנו כל כך צריכים אותה בימי משבר הקורונה, שהביא עמו מכה כלכלית עולמית, שלא פסחה גם עלינו בישראל.
ההסכם הזה שונה מקודמיו והדבר ניכר במיוחד שבניגוד להסכמים אחרים שהונחו לאורך ההיסטוריה על השולחן, כאן ישראל לא נדרשה לוויתור על שטח כלשהו, והדבר מלמד על שינוי כיוון בתפיסת מקומו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני בכינון הסדרה במזרח התיכון. המרכיב הדומיננטי הטמון בהסכם מעיד לבדו, כי תוכנית טראמפ שפורסמה בינואר השנה, היא הבטוחה הטובה ביותר לכינון הסדרה אזורית וכי אין עליה וטו בקרב מדינות האזור.

הסכם השלום במספרים
האינדיקטורים הכלכליים משמעותיים להבנת הפוטנציאל הגלום בחתימה על ההסכמים וביצירת גשר השלום בין מדינות שעד לאחרונה היחסים שהתקיימו עמן היו חשאיים ומוגבלים מבחינת ההיקף והיכולת לקדם פרויקטים בקנה מידה רחב. כך למשל, נתונים רשמיים מעידים כי התמ"ד באמירויות עמד על 405 מיליארד דולר בשנת 2019, ובבחריין – 38 מיליארד. גם כאשר נתונים אלה עומדים בקירוב יחסי לנתונים הישראליים, מדובר ביעדי סחר משמעותיים המקיימים קשרי מסחר המבקשים לנתק את התלות בנפט – בין היתר בקמעונאות, סטונאות, פיננסים וכן בתחום הביטוח. נציין כי משלחת של הבנקים המובילים בישראל כבר עשתה דרכה לפגישות עבודה באמירויות ובתוך כך, בנק הפועלים חתם על מזכר הבנות עם הבנק הגדול בדובאי Emirates NBD. גם בנק לאומי הטיס משלחת בכירים לאיחוד האמירויות, שם חתמו על מזכרי הבנות עם בנק FAB מאבו דאבי ועם בנק NBD. כמו כן, באקט סימלי ביצע הבנק העברות בנקאיות לשני הבנקים, בגובה 180 דולרים כל אחת (עשר פעמים ח"י).

ישראל והזירה האזורית
קשה להתעלם מן המשמעויות האסטרטגיות המשמעותיות לישראל בכל הקשור לכינון יחסים דיפלומטיים עם מי שהן שכנות, הלכה למעשה, של איראן. זו מהווה אויב משותף לציר הרואה במרכזיות השותפות של ארה"ב כבעלת ברית אסטרטגית. גם במקום בהן כל אחת מהמדינות מבקשת לייצר מארג יחסים הממצב את כל אחת בתורה כמרכזית באזורה, הדבר אינו סותר את ההכרה שישראל זוכה לי בקרב מדינות שעד לאחרונה לא יכלו "להוציא מהארון" את עובדת קיום היחסים עמה. אקט זה הוא מעבר לסמלי: הוא מקעקע את הנורמות הישנות שראו בישראל את האשם התורן במהמורות המדיניות במזרח התיכון, ותולה בה את התקווה לעתיד משותף בו צמיחה כלכלית ושגשוג תרבותי במזרח התיכון.

מילים לסיום
ביום חמישי צפויה הכנסת לדון ולהביא להצבעה את החלטת רה"מ שאושרה בממשלה, לאשרור הסכמי השלום עם איחוד האמירויות. הדבר מהווה ערובה אסטרטגית ראשונה במעלה למיצוב מקומה ועתידה של ישראל במפה הפוליטית-מדינית במזרח התיכון, ולכן יש ציפייה להעברת ההסכם ברוב גורף. זו הינה שעתה של האופוזיציה להביע ממלכתיות ואחריות לאומית ולהביא לכדי מימוש את הסכמי השלום עם האמירויות מתוך ראייה מפוקחת של הצורך בהסדרת היחסים עם עמים המעוניינים בשלום עמנו, למען הדורות הבאים ולכינון מזרח תיכון אחר: כזה המכיר בישראל, והמעוניין לפתח עמה קשרי מסחר, תרבות, כלכלה וביטחון.

בתמונה: ההסכם כפי שנחתם בוושינגטון, אתר הבית הלבן.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סכנת ביטול תוצאות הבחירות ע"י בית משפט העליון

אריק זיו ויזר

עמותה חדשה תפעל לעודד גיוס נוצרים לצה"ל ולשרות לאומי

עינר אביב

ליברמן שר חד פעמי!

דניאל נחמיה

אז מה יש לנו בשבועות

אלי כהן

טראמפ הפסיד, והדמוקרטים לא ניצחו !

אריק זיו ויזר

דיסטל אחרי שהצעת החוק עברה: ״יום מאושר מאוד!״

מערכת ליכודניק
דילוג לתוכן